Vizuální efekty ve filmu a televizi 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
304VEF1 Z 1 2T česky zimní

Garant předmětu

Antonín WEISER

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Antonín WEISER

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Seznámit posluchače se základy digitálních postprodukčních VFX technologií. Absolvent přednášek by měl rozumět v základních principech jak připravit a s kým dokončit projekt s VFX scénami. Výuka probíhá formou prezentace a projekcí ukázek ke všem probíraným VFX technikám.

Forma studia

Přednáška formou prezentace, obrazový doprovod,ukázky z tvorby klasických filmových triků prováděných v kameře a duplikačními technologiemi i v digitální postprodukci. Analýza ukázek s podrobným rozborem. Projekce trikových pasáží,vše za přítomnosti autora většiny těchto ukázek.Diskuse s posluchači o jejich projektech.

Předpoklady a další požadavky

Základní orientace v digitálních postprodukčních technologiích.

Obsah kurzu

Předmět je zaměřen na základní praktické seznámení s používanými technikami a technologiemi pro tvorbu současných VFX záběrů. Zabývá se analýzou příběhu,vizuálním zdůrazněním a podporou dramatických situací. Seznámí posluchače s hledisky pro využívání VFX efektů, jejich tvorbou nejrůznějšími prostředky a hodnocení. Na filmových ukázkách ze světové tvorby i z kameramanské praxe přednášejícího provedu posluchače se základními VFX technikami ve filmovém a televizním průmyslu. Přípravou projektu s VFX scénami a se základy workflow v produkci a postprodukci. Na předmět průběžně navazuje seminář : „Photoshop - základy digitálních triků“. Zde posluchači na praktických cvičeních samostatně provádějí jednoduché VFX skicy.

Okruhy předmětu:

  1. VÝZNAM A ROZDĚLENÍ FILMOVÝCH TRIKŮ

POŽADAVKY NA VFX

ANYLÝZA PŘÍBĚHU A VIZUÁLNÍ VÝVOJ VE VZTAHU K VFX

  1. ZÁKLADNÍ POJMY TRIKOVÉ TERMINOLOGIE

TRIKOVÝ ZÁBĚR

TRIKOVÉ NATÁČENÍ

VFX-VIZUÁLNÍ EFEKTY – VŠE DODÁVANÉ V POSTPRODUKCI

ZVLÁŠTNÍ EFEKT – (SPECIAL EFFECTS) SFX SPECIÁLNÍ EFEKTY

DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE 2D - 3D

  1. DIGITÁLNÍ TECHNIKY - 2D ZÁKLADNÍ

1.ROTOSCOPING – MANUÁLNÍ ANIMOVÁNÍ, VEKTOROVÉ MASKY

2.KLÍČOVÁNÍ – PŘEVÁDĚNÍ SPECIÁLNÍ BARVY V ZÁBĚRU NA MASKU

3.TRACKING – ANALYZOVÁNÍ ZÁBĚRU PRO POHYB V OBRAZE

4.KOMPOSITING – SKLÁDÁNÍ RŮZNÝCH ELEMENTŮ DO ZÁBĚRU

5.UKÁZKY JEDNOTLIVÝCH TECHNIK

  1. DIGITÁLNÍ TECHNIKY - 3D ZÁKLADNÍ

1.VÝROBA 3D EFEKTŮ

2.VÝROBA 3D MODELU.

3.VÝROBA 3D SCÉNY.

4.DIGITÁLNÍ KOMPOZICE. S 3D KAMEROU

  1. VÝROBA FILMOVÉHO PROJEKTU S TRIKOVÝMI ZÁBĚRY
  2. PŘÍPRAVA NA VÝROBU PROJEKTU

1.SCÉNÁŘ

2.TECHNICKÝ SCÉNÁŘ

3.VÝTVARNÉ NÁVRHY, PŘESNÁ CHARAKTERISTIKA, KONCEPTY

4.STORYBOARD

5.CG STORYBOARD – S PLÁNEM POHYBU KAMER

6.KAMEROVÉ SCHÉMA

7.TECHNOLOGICKÉ ROZBORY,

8.ZAČÁTEK MODELOVÁNÍ PRO POST-PRODUKCI (TAKÉ VYUŽITELNÉ V PREVIZU)

9.CG ANIMATIC – PREVIZ

  1. CG PRE-LIGHT
  2. VÝROBA KULIS, REKVIZIT A KOSTÝMŮ
  3. TECHNOLOGICKÉ ZKOUŠKY,
  4. PYROTECHNICKÉ ZKOUŠKY

A)EXPLOZE

B)DESTRUKCE

C)REFERENČNÍ EFEKTOVÉ ZKOUŠKY A ZÁBĚRY

  1. VÝBĚR KAMEROVÉ TECHNOLOGIE

A)VOLBA OBJEKTIVŮ

B)VÝBĚR A TESTY KAMER

C)OBRAZOVÉ A EXPOZIČNÍ TESTY

D)VOLBA ZÁZNAMU A ULOŽISTĚ

E)KOMUNIKACE S PROVÁDĚJÍCÍ VFX A ON-LINE POSTPRODUKCÍ

F)VOLBA KAMEROVÉHO VYBAVENÍ

G)POHYBOVÁ TECHNIKA PRO KAMERU: JÍZDA, RAMENO, JEŘÁB, DRON

  1. VÝBĚR OSVĚTLOVACÍ TECHNIKY
  2. PLÁNOVÁNÍ PRAKTICKÝCH EFEKTŮ
  3. ROZPOČTY,
  4. ORGANIZACE VÝROBY,
  5. PIPELINE
  6. ON-SET SUPERVIZOR,
  7. ZÁZNAM - NATÁČENÍ,
  8. PLÁNOVÁNÍ POSTPRODUKCE
  9. ŘÍZENÍ A KONTROLA VÝROBY.
  10. TECHNOLOGICKÁ PŘÍPRAVA POSTPRODUKČNÍCH 2D A 3D ÚKOLŮ VFX

1.PARAMETRY VÝBĚRU DIGITÁLNÍ KAMERY

A.VOLBA ZÁZNAMU PODLE PARAMETRŮ DATOVÉHO TOKU

B.VÝBĚR KAMERY

1.SENZOR A JEHO PARAMETRY

A.BAYEROVA MASKA

B.ROZLIŠENÍ

C.PRAKTICKÁ CITLIVOST

D.CITLIVOST K DENNÍMU A UMĚLÉMU OSVĚTLENÍ

2.OBRAZOVÉ A EXPOZIČNÍ TESTY - OBJEKTIVNÍ A SUBJEKTIVNÍ HODNOCENÍ KVALITY OBRAZU

  1. PŘÍPRAVA DAT PRO NATÁČENÍ – PRODUKCI

1.ZÁBĚRY Z PREVIZ

2.PRELIGHT & SHOOTING PLANY

3.KONCEPTY

4.MOTION CAPTURE

  1. PRÁCE NA PLACE

1.MOTION CAPTURE

2.PŘÍPRAVA PRO PROJEKCE DENNÍCH PRACÍ - DAYLIES

3.ON SET GRADING

4.METADATA

4.PŘEVOD PRIMÁRNÍCH OBRAZOVÝCH DAT Z PRODUKCE

1.METADATA

2.PRO NLE STŘIH

3.PRO DI PREGRADE – MATCH GRADING

4.PRO CG VÝROBU

5.VÝROBA FINÁLNÍCH MASTER DAT

1.DCP PRO KINA

6.LUT - GENEROVÁNÍ ZOBRAZOVACÍCH PROFILŮ

1.PRO PRODUKCI

2.PRO MONITOROVACÍ ZAŘÍZENÍ

  1. NATÁČENÍ – PRODUKCE

1.SUPERVIZE KLÍČOVACÍCH TECHNIK

2.SBĚR HDRI DAT

  1. POST-PRODUKCE

1.NLE STŘIH – AVID, PREMIÉRA

2.CG VÝROBA

1.R&D – VÝZKUM A VÝVOJ

A)VÝROBA NÁSTROJŮ PRO PIPELINE – ORGANIZOVÁNÍ DAT V PROJEKTU

B)NÁSTROJE PRO 3D

C)NÁSTROJE PRO 2D

2.TRACKING – SLEDOVÁNÍ

A)CAMERA TRACKING

B)PLANAR TRACKING

C)OBJECT TRACKING

D)MOTION CAPTURE

3.3D

A)LAYOUT

B)MODELING

C)TEXTURING

D)RIGGING/SETUP

E)ANIMATION

F)VFX

G)LIGHTING

H)RENDERING

4.2D

A)ROTO & PAINT – RETUŠOVÁNÍ A ROTOSCOPING

B)KOMPOSITING

5.DI – COLOUR CORRECTION

Doporučená nebo povinná literatura

Richard Rickitt „The History and Technique Special effects“

Jon Gress„Digital visual effects & compositing“, 2015

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na přednáškách,klasifikovaný zápočet probíhá individuálně, formou pohovoru,otázky z tématu, vysvětlení postupů na konkrétních příkladech.

Hlediska hodnocení:

Úroveň znalostí a orientace v oboru.

Poznámka

-

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 226
Laboratoř dig. kinematogr.

(Lažanský palác)
WEISER A.
12:20–13:55
(přednášková par. 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 12:20–13:55 Antonín WEISER Laboratoř dig. kinematogr.
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů