Leadership

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
305LDR zápočet 2 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra produkce

Obsah

Úvod do leadershipu (Rozdíly mezi vedením a řízením, Historický vývoj teorií leadershipu, Leadership v kulturních a kreativních průmyslech)

Základní teorie leadershipu (Vlastnostní teorie, Behaviorální teorie, Situační teorie leadershipu)

Transakční leadership (Principy transakčního vedení, Systém odměn a trestů, Řízení podle výjimek)

Transformační leadership (Charismatické vedení, Idealizovaný vliv a inspirační motivace, Intelektuální stimulace a individuální přístup)

Autentické leadership (Sebeuvědomění a sebereflexe, Transparentnost a etické vedení, Vyrovnanost a vztahová orientace)

Emocionální inteligence v leadershipu (Sebepoznání a sebekontrola, Sociální povědomí a vztahové dovednosti, Empatie jako leadership kompetence)

Distribuované a kolaborativní leadership (Sdílené vedení v týmech, Leadership sítě a horizontální struktury, Vedení bez formální autority)

Digitální leadership (Vedení virtuálních týmů, Leadership v digitálních platformách, Komunikace a motivace na dálku)

Diverse a inkluzivní leadership (Vedení různorodých týmů, Kulturní inteligence, Unconscious bias a jeho překonávání)

Leadership v krizových situacích (Krizové rozhodování, Komunikace v nejistých časech, Vedení změny a adaptace)

Etické aspekty leadershipu (Odpovědné vedení, Dilema mezi ziskem a hodnotami, Sustainable leadership)

Budoucnost leadershipu (Generační rozdíly ve vedení, Vliv technologií na leadership, Trendy a vývojové směry)

Výsledky učení

Cílem semináře je poskytnout studentům základní znalosti o vedení lidí a praktické dovednosti využitelné v kreativních projektech.

Studenti získají přehled o různých stylech vedení, naučí se rozpoznat vlastní leadership přístup a pochopí, jak efektivně komunikovat a motivovat spolupracovníky. Seminář připravuje studenty na vedoucí pozice v audiovizuálních projektech, kde je důležité umět vést tým a koordinovat kreativní procesy.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

BRUCE J. AVOLIO a FRANCIS J. YAMMARINO. Transformational and Charismatic Leadership: The Road Ahead. Emerald Group Publishing, 2013. ISBN 9781781906002.

CALLOWAY, Joe. Leadership mindset: jak přemýšlí dnešní úspěšní lídři. Přeložil Petr MEČÍŘ. Liberec: Stair jumper, 2024. ISBN 978-80-907289-7-4.

DEMIRTAS, Ozgur. A Handbook of Leadership Styles. Cambridge Scholars Publishing, 2020. ISBN 9781527546578.

FRANCO, Mario. Digital Leadership: A New Leadership Style for the 21st Century. BoD – Books on Demand, 2020. ISBN 9781789850352.

JAROŠOVÁ, Eva; PAUKNEROVÁ, Daniela a LORENCOVÁ, Hana. Nové trendy v leadershipu: koncepce, výzkumy, aplikace. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-479-0. 

KRATOCHVÍL, Oldřich a HASHESH, Iveta. Leadership a niterný leadership. Kunovice: Evropský polytechnický institut, 2017. ISBN 978-80-7314-391-6.

LTD, Cybellium. Leadership Essentials: A Study Guide: A Comprehensive Guide to Learn Leadership Essentials. Cybellium, 2024. ISBN 9781836796510.

MALLIA, Karen L. Leadership in the creative industries: principles and practice. Hoboken: Wiley Blackwell, 2019. ISBN 978-1-119-33401-9.

MÜHLFEIT, Jan. Pozitivní leader: jak energie a štěstí pohánějí špičkové týmy na cestě k úspěchu. 2017. ISBN 8026505913.

WILSON, Suze. Thinking Differently about Leadership: A Critical History of Leadership Studies. Edward Elgar Publishing, 2016. ISBN 9781784716790.

WITZEL, Morgen. A History of Leadership. Routledge, 2019. ISBN 9781351666497.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínky pro získání zápočtu:

Minimálně 70% účast na seminářích (povinné pro obě varianty)

Způsob hodnocení - student volí jednu ze dvou variant:

Varianta A: Závěrečný test

Test s 20 uzavřenými otázkami se čtyřmi možnými odpověďmi, jedna odpověď správně

Minimum 14 správných odpovědí pro získání zápočtu

Test se koná v závěru semestru v řádném termínu

Varianta B: Aktivní účast

Aktivní zapojení do aktivit po celý semestr

Účast v diskuzích, ve skupinových pracích a praktických cvičeních

Pravidelné zapojování se do seminářů a konstruktivní příspěvky k tématu

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů