Leadership
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 305LDR | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra produkce
Obsah
Úvod do leadershipu (Rozdíly mezi vedením a řízením, Historický vývoj teorií leadershipu, Leadership v kulturních a kreativních průmyslech)
Základní teorie leadershipu (Vlastnostní teorie, Behaviorální teorie, Situační teorie leadershipu)
Transakční leadership (Principy transakčního vedení, Systém odměn a trestů, Řízení podle výjimek)
Transformační leadership (Charismatické vedení, Idealizovaný vliv a inspirační motivace, Intelektuální stimulace a individuální přístup)
Autentické leadership (Sebeuvědomění a sebereflexe, Transparentnost a etické vedení, Vyrovnanost a vztahová orientace)
Emocionální inteligence v leadershipu (Sebepoznání a sebekontrola, Sociální povědomí a vztahové dovednosti, Empatie jako leadership kompetence)
Distribuované a kolaborativní leadership (Sdílené vedení v týmech, Leadership sítě a horizontální struktury, Vedení bez formální autority)
Digitální leadership (Vedení virtuálních týmů, Leadership v digitálních platformách, Komunikace a motivace na dálku)
Diverse a inkluzivní leadership (Vedení různorodých týmů, Kulturní inteligence, Unconscious bias a jeho překonávání)
Leadership v krizových situacích (Krizové rozhodování, Komunikace v nejistých časech, Vedení změny a adaptace)
Etické aspekty leadershipu (Odpovědné vedení, Dilema mezi ziskem a hodnotami, Sustainable leadership)
Budoucnost leadershipu (Generační rozdíly ve vedení, Vliv technologií na leadership, Trendy a vývojové směry)
Výsledky učení
Cílem semináře je poskytnout studentům základní znalosti o vedení lidí a praktické dovednosti využitelné v kreativních projektech.
Studenti získají přehled o různých stylech vedení, naučí se rozpoznat vlastní leadership přístup a pochopí, jak efektivně komunikovat a motivovat spolupracovníky. Seminář připravuje studenty na vedoucí pozice v audiovizuálních projektech, kde je důležité umět vést tým a koordinovat kreativní procesy.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
BRUCE J. AVOLIO a FRANCIS J. YAMMARINO. Transformational and Charismatic Leadership: The Road Ahead. Emerald Group Publishing, 2013. ISBN 9781781906002.
CALLOWAY, Joe. Leadership mindset: jak přemýšlí dnešní úspěšní lídři. Přeložil Petr MEČÍŘ. Liberec: Stair jumper, 2024. ISBN 978-80-907289-7-4.
DEMIRTAS, Ozgur. A Handbook of Leadership Styles. Cambridge Scholars Publishing, 2020. ISBN 9781527546578.
FRANCO, Mario. Digital Leadership: A New Leadership Style for the 21st Century. BoD – Books on Demand, 2020. ISBN 9781789850352.
JAROŠOVÁ, Eva; PAUKNEROVÁ, Daniela a LORENCOVÁ, Hana. Nové trendy v leadershipu: koncepce, výzkumy, aplikace. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-479-0.
KRATOCHVÍL, Oldřich a HASHESH, Iveta. Leadership a niterný leadership. Kunovice: Evropský polytechnický institut, 2017. ISBN 978-80-7314-391-6.
LTD, Cybellium. Leadership Essentials: A Study Guide: A Comprehensive Guide to Learn Leadership Essentials. Cybellium, 2024. ISBN 9781836796510.
MALLIA, Karen L. Leadership in the creative industries: principles and practice. Hoboken: Wiley Blackwell, 2019. ISBN 978-1-119-33401-9.
MÜHLFEIT, Jan. Pozitivní leader: jak energie a štěstí pohánějí špičkové týmy na cestě k úspěchu. 2017. ISBN 8026505913.
WILSON, Suze. Thinking Differently about Leadership: A Critical History of Leadership Studies. Edward Elgar Publishing, 2016. ISBN 9781784716790.
WITZEL, Morgen. A History of Leadership. Routledge, 2019. ISBN 9781351666497.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro získání zápočtu:
Minimálně 70% účast na seminářích (povinné pro obě varianty)
Způsob hodnocení - student volí jednu ze dvou variant:
Varianta A: Závěrečný test
Test s 20 uzavřenými otázkami se čtyřmi možnými odpověďmi, jedna odpověď správně
Minimum 14 správných odpovědí pro získání zápočtu
Test se koná v závěru semestru v řádném termínu
Varianta B: Aktivní účast
Aktivní zapojení do aktivit po celý semestr
Účast v diskuzích, ve skupinových pracích a praktických cvičeních
Pravidelné zapojování se do seminářů a konstruktivní příspěvky k tématu
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)