Manažer v informační společnosti 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
305MVS1 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra produkce
Obsah
OSNOVA
- Sám sobě manažerem. Co je management, historie managementu. Kdo je manažer. Manažerské funkce a role. Plánování a organizace času, sebeřízení.
- Manažer a komunikace. Základní rysy a funkce komunikačního managementu. Dorozumění a nedorozumění. Komunikační kanály. Porada jako nástroj vedení lidí a budování týmu.
- Manažer ve skupině a v týmu. Rozdíl mezi skupinou a týmem, stadia rozvoje skupiny, velikost skupiny. Tým, funkční a týmové role, synergie. Hra – Belbinovy týmové role.
- Moc, pravomoc, vliv, autorita, vedení, vůdcovství. Vedení jako dělání správných věcí, řízení jako dělání věcí správně. Moc, pravomoc, vliv, autorita v kulturních a kreativních průmyslech.
- Řízení a motivace. Co je organizační chování. Teorie motivace, motivační modely.
- Konflikt. Typy věcných vztahů – spolupráce, konflikt, soutěž. Chování při konfliktu, strategie zvládání konfliktu. Spor a problém, dialog a trialog, vyjednávání, mediace a facilitace.
- Personalistika a lidské zdroje. Získávání pracovníků, nábor, výběr. Analýza, popis a specifikace práce. Projektování práce. Flexibilní formy práce. Hodnocení, zásady odměňování. Řízení podle cílů.
- Organizační struktura a kultura. Podstata organizování organizace. Typy organizačních struktur. Hierarchie a pověřování, tým, matice, sítě. Neformální organizace. Organizační kultura.
- Marketing v praxi. Marketing jako manažerský proces v kulturních a kreativních průmyslech. Produkt a služba. Marketingová strategie. Marketingové mixy. Životní cyklus produktu. Komunikační mix.
Výsledky učení
Cílem interaktivní přednášky je seznámit studenty s nejdůležitějšími pojmy a teoretickými modely managementu se zvláštní pozorností k oboru kulturních a kreativních průmyslů. Teorii potřebuje manažer proto, že mu dává jazyk a repertoár, pomáhá mu v praxi číst situace, činit úsudky, volit správné prostředky a vyhnout se chybám, které před ním udělali jiní.
Absolvent předmětu získá především na tzv. měkké manažerské dovednosti (soft skills).
V oboru audiovize jde o přípravu studentů do úrovně vedoucího výroby, popř. výkonného producenta.
Předpoklady a další požadavky
Literatura
1.DRUCKER, Peter Ferdinand. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. 2. vydání. Přeložil Pavel MEDEK. Praha: Management Press, 2016. Knihovna světového managementu. ISBN 978-80-7261-397-7.
2.VEBER, Jaromír. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-200-0.
3.JANIŠOVÁ, Dana a Mirko KŘIVÁNEK. Velká kniha o řízení firmy: [praktické postupy pro úspěšný rozvoj]. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4337-0.
4.MALIK, Fredmund. Vést, konat, žít: efektivní management pro novou dobu. Olomouc: ANAG, c2011. ISBN 978-80-7263-688-4
5.DRUCKER, Peter Ferdinand. Efektivní vedoucí. 2. vyd. Přeložil Irena GRUSOVÁ. Praha: Management Press, 2008. Knihovna světového managementu. ISBN 978-80-7261-189-8.
6.LUKÁŠOVÁ, Růžena. Organizační kultura a její změna. Praha: Grada, 2010. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2951-0.
7.HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. V Praze: KANT pro AMU, 2009. Disk (Akademie múzických umění v Praze). ISBN 978-80-7437-008-3
8.PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem: praktický atlas managementu. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 802470403X.
9.ALLEN, David. Mít vše hotovo: umění produktivity bez stresu. Vydání druhé, přepracované. Přeložil David KRÁSENSKÝ. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2016. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-000-2.
10.CIKÁNEK, Martin. Kreativní průmysly: příležitost pro novou ekonomiku II. Nové, rozš. a rev. vyd. V Praze: Institut umění, 2013. ISBN 978-80-7008-274-4
Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, anebo znalostní test (jedno, nebo druhé, student volí ze dvou možností) v případě, že student splnil 50% docházky kurzu. Znalostní test obsahuje 20 uzavřených otázek se čtyřmi možnými odpověďmi, jedna odpověď správně, minimum 14 správných odpovědí v testu pro přiznání zápočtu. Instrukce k seminární práce na sladecek.webnode.cz / FAMU.
Pokud student povinnost 50% docházky nesplní, má obě povinnosti, tedy musí pro zisk zápočtu psát seminární práci a úspěšně vykonat také znalostní test.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 14:50–16:25 | Petr SLÁDEČEK | Učebna KP 334 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Produkce (B.A.) (Povinné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinné předměty)