Produkční dějiny českého filmu
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 305PDCF | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra produkce
Obsah
Přednáškový cyklus se zaměří na vybrané kapitoly z produkčních dějin a dějin filmového producentství v českých zemí. Zaměříme se jak na vztah kinematografie a státu i na konkrétní zajímavé příklady proměny způsobu výroby a financování českých filmů v průběhu 20. století. V neposlední řadě ze pokusíme na vybraných příkladech přiblížit i výzkumu každodennosti výroby českých filmů v již vzdálené i nedávnější minulosti.
Příklady témat:
- První pokusy o filmové podnikání v českých zemích
- Jak se financovali a prodávaly české filmy v němé éře
- Miloš Havel a studio Barrandov
- Proč byly české protektorátní filmy oblíbené a kvalitní?
- Kolik kdy stál český film?
- Výroba českého hraného filmu před/po měnové reformě
- Vliv centralizace a decentralizace filmového průmyslu 50. let na efektivitu výroby
- Tvůrčí skupiny 60. let a rychlost nástupu československé nové vlny do studiové praxe
- Koprodukční potenciál českého filmu 70. a 80. let
- Divoká 90. léta aneb jak zafinancovat český film bez státního monopolu?
- Historie zahraniční zakázkové výroby v českých zemích
Přednášky, které doprovodí návštěvy hostů i ukázky z filmů, budou mít interdisciplinární charakter a budou probíhat zároveň pro studující katedry filmových studií FF UK a studující katedry produkce FAMU.
Přednášky začínají 17.2.2025 a končí 28.4.2025.
Výsledky učení
- prohloubení znalosti dějin oboru
- seznámení s oblastí a metodami film production studies
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Anger, Jiří et al. Digitální Kříženecký: nový život prvních českých filmů. Praha: NFA, 2023.
Bauma, Pavol. Ekonomika československého filmu. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo technické literatúry - Filmový ústav Bratislava, 1965.
Bilík, Petr. Financování filmu jako aspekt kulturní politiky. Praha : NLN, 2020.
Czesany, Tereza - Doležalová, Antonie - Moravcová, Hana. Historie československého / českého filmu v zrcadle jeho ekonomických dat. Iluminace 32, 2020, č. 1, s. 5-39.
Havelka, Jiří. Českolovenské filmové hospodářství 1929-1970. Praha: různí 1935-1976.
Saska, František, et al.: Filmové studio Barrandov. Přehledy a srovnání nejdůležitějších výrobních dat filmů roku 1961-1982. Praha: [Filmové studio Barrandov], 1962-1983.
Szczenapik, Petr. Továrna Barrandov. Svět filmařů a politická moc 1945-1970. Praha: NFA, 2016.
Schmiedberger, Miloš. Organisace a ekonomika výroby dlouhých hraných filmů. 1. část. Organisace a technologie výroby. Praha: Československý film - Ústřední půjčovna filmů, 1960.
Šmída, Bohumil. Organizace československého filmového podnikání a filmové tvorby. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
Výroční zprávy čs. filmu 1947-1964. Praha: Čs.(tátní) film 1948-1965.
Wanatowiczová, Krystyna. Miloš Havel: český filmový magnát. Praha: Knihovna Václava Havla, 2013.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou k udělení atestu se účast min. 70 % (max. 3 absence).
Předmět je ukončen zkouškou formou krátkého písemného testu.
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)