Vývoj televizních formátů
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
305VTFO | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra produkce
Obsah
Předmět Vývoj televizních formátů volně navazuje na předmět Milana Krumla Historie a současnost televizních žánrů ze zimního semestru. Speciální pozornost bude věnována žánru „factual (entertainment) TV“ – tedy doku-reality, doku-soap a jiným reality formátům. Zabývat se budeme také specifiky adaptace zahraničních formátů do českého prostředí.
OSNOVA
1.úvod do studia Reality TV – zahraniční vs české faktuální formáty, jejich rozšiřování za hranice tradiční TV do online prostoru a rozdíly v dramaturgii sérií; role producenta při vývoji formátů; porozumění českému televiznímu prostředí; formátové briefy
2.co je vývoj? - od nápadu k námětu – možnosti, jakými téma uchopit; důležitá společenská témata zpracovaná srozumitelnou formou pro většinového diváka / case study vybraných zahraničních formátů
3.rešerše a psaní námětu – průzkum realizace námětu, prezentace námětu formou krátkého pitche a další práce na vývoji
4.úvod do adaptace zahraničního formátu – formátová licence, formátová bible
5.příprava vlastního námětu nebo adaptace – společná práce zpracování vybraných témat
6.klíčové prvky televizních formátů – rozvoj námětu, tvorba televizního formátu podle vybraného námětu, tvůrčí tým, rozpočet
7.pitch tape/ taster tape – postupné fáze vývoje formátu, kdy a jak prezentovat námět vysílateli, hledání alternativních zdrojů financování
8.hosté z televizního prostředí
Výsledky učení
Absolvent předmětu porozumí procesu vývoje faktuálního televizního formátu – od nápadu přes rešerše po závěrečnou prezentaci potenciálnímu vysílateli.
Předpoklady a další požadavky
---
Literatura
LEES, Nicola. Greenlit: Developing Factual/ Reality TV Ideas from Concept to Pitch. London: A & C Black Publishers Ltd, 2010. e-ISBN 9781408123331
THIRKELL, Robert. C.O.N.F.L.I.C.T. Insider’s Guide To Storytelling in Factual/ Reality TV and Film. London: Bloomsbury Publishing, 2010. ISBN 9781408129098
BIGNELL, Jonathan. Big Brother – Reality TV in the Twenty-first Century. New York: Palgrave MacMillan. 2005. ISBN 9781403916853.
THOMPSON, Derek. Hitmakeři – Tajemství popularity v éře rozptylování. Brno: Jan Melvil Publishing. 2017.
ISBN 9788075550262.
HILL, Annette. Reality TV – Audiences and Popular Factual Television. London: Routledge. 2005.
ISBN 041526152X.
HILL, Annette. Restyling Factual TV – Audiences and news, documentary and reality genres. London: Routledge. 2007. ISBN 9780203099735
KORDA, Jakub. Úvod do studia televize 2 – Faktuální televize a její žánry. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2013. ISBN 9788024436111
STOKES, Patricia D., PhD. Creativity From Constraints – The Psychology of Breakthrough. New York: Springer Publishing Company, Inc. 2006. ISBN 9780826178459
LEVY, Bob. Television Development – How Hollywood Creates New TV Series. New York: Routledge. 2019.
ISBN 9780429506147
DEVOLLD, Troy. Reality TV: An Insider’s Guide to TV’s Hottest Market. Los Angeles: Michael Weise Productions. 2016. ISBN 9781615932436
Hodnoticí metody a kritéria
- povinná docházka min. 75%
- aktivitní zapojování se do debaty
- závěrečná prezentace – pitching
Poznámka
“ Good development people are gold dust, because until you have a good idea you have nothing.”
— Keith Scholey, Big Cat Ltd.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)