Vývoj televizních formátů

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
305VTFO zkouška 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Předmět Vývoj televizních formátů volně navazuje na předmět Milana Krumla Historie a současnost televizních žánrů ze zimního semestru. Speciální pozornost bude věnována žánru „factual (entertainment) TV“ – tedy doku-reality, doku-soap a jiným reality formátům. Zabývat se budeme také specifiky adaptace zahraničních formátů do českého prostředí.

OSNOVA

1.úvod do studia Reality TV – zahraniční vs české faktuální formáty, jejich rozšiřování za hranice tradiční TV do online prostoru a rozdíly v dramaturgii sérií; role producenta při vývoji formátů; porozumění českému televiznímu prostředí; formátové briefy

2.co je vývoj? - od nápadu k námětu – možnosti, jakými téma uchopit; důležitá společenská témata zpracovaná srozumitelnou formou pro většinového diváka / case study vybraných zahraničních formátů

3.rešerše a psaní námětu – průzkum realizace námětu, prezentace námětu formou krátkého pitche a další práce na vývoji

4.úvod do adaptace zahraničního formátu – formátová licence, formátová bible

5.příprava vlastního námětu nebo adaptace – společná práce zpracování vybraných témat

6.klíčové prvky televizních formátů – rozvoj námětu, tvorba televizního formátu podle vybraného námětu, tvůrčí tým, rozpočet

7.pitch tape/ taster tape – postupné fáze vývoje formátu, kdy a jak prezentovat námět vysílateli, hledání alternativních zdrojů financování

8.hosté z televizního prostředí

Výsledky učení

Absolvent předmětu porozumí procesu vývoje faktuálního televizního formátu – od nápadu přes rešerše po závěrečnou prezentaci potenciálnímu vysílateli.

Předpoklady a další požadavky

---

Literatura

LEES, Nicola. Greenlit: Developing Factual/ Reality TV Ideas from Concept to Pitch. London: A & C Black Publishers Ltd, 2010. e-ISBN 9781408123331

THIRKELL, Robert. C.O.N.F.L.I.C.T. Insider’s Guide To Storytelling in Factual/ Reality TV and Film. London: Bloomsbury Publishing, 2010. ISBN 9781408129098

BIGNELL, Jonathan. Big Brother – Reality TV in the Twenty-first Century. New York: Palgrave MacMillan. 2005. ISBN 9781403916853.

THOMPSON, Derek. Hitmakeři – Tajemství popularity v éře rozptylování. Brno: Jan Melvil Publishing. 2017.

ISBN 9788075550262.

HILL, Annette. Reality TV – Audiences and Popular Factual Television. London: Routledge. 2005.

ISBN 041526152X.

HILL, Annette. Restyling Factual TV – Audiences and news, documentary and reality genres. London: Routledge. 2007. ISBN 9780203099735

KORDA, Jakub. Úvod do studia televize 2 – Faktuální televize a její žánry. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2013. ISBN 9788024436111

STOKES, Patricia D., PhD. Creativity From Constraints – The Psychology of Breakthrough. New York: Springer Publishing Company, Inc. 2006. ISBN 9780826178459

LEVY, Bob. Television Development – How Hollywood Creates New TV Series. New York: Routledge. 2019.

ISBN 9780429506147

DEVOLLD, Troy. Reality TV: An Insider’s Guide to TV’s Hottest Market. Los Angeles: Michael Weise Productions. 2016. ISBN 9781615932436

Hodnoticí metody a kritéria

Poznámka

“ Good development people are gold dust, because until you have a good idea you have nothing.”

— Keith Scholey, Big Cat Ltd.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů