Ateliér imaginativní fotografie 1
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 307ATIF1 | zkouška | 4 | 24 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra fotografie
Obsah
Ateliér imaginativní fotografie pracuje napříč žánrovým i výrazovým spektrem. Je syntézou vizualistického a
konceptuálního uvažování, výtvarného, dokumentárního, multimediálního, či jiného přístupu. Hranice mezi
jednotlivými typy sdělení se tu programově anulují- to proto, aby bylo akcentováno sdělení samo.
Imaginativní ateliér vytváří tvůrčí prostor pro studenty pracující napříč celým fotografickým spektrem. Znalost
fotografického řemesla zde vytváří pevnou bázi pro nástavbu autonomního obrazového sebevyjádření.
V prvním semestru se posluchačstvo zapojuje do ateliérové dění formou diskuzí, účastí na ateliérových aktivitách, prezentací vlastních záměrů v rámci individuálních a společných konzultací. Vychází ze svých cílů a idejí a snaží se je formulovat v rámci zvoleného média. Výsledkem je výstavní projekt prezentovaných v rámci klauzur.
Klíčová slova Ateliéru Imaginativní fotografie jsou:
• Autenticita
• Individualita
• Osobnost
• Syntéza
Hlavní témata
1 – 2/ zadání tématu pro ateliérové cvičení, upřesnění programu (návštěvy ateliérů, výstav, zvaní hostů,
doplňkové moduly a workshopy
3/ společná diskuze nad tématem – výsledky vlastního výzkum dle pokynů vedoucího ateliéru
4 – 6/ individuální a společné konzultace výstavních projektů – ideové návrhy, koncepce, konzultace procesu
7-8/ doplňkové aktivity ateliéru dle zadání z počátku semestru
9 – 10/ individuální a společné konzultace projektů v procesu, reflexe, kritická analýza, diskuze, inspirační
návrhy
11/ realizace výstavního projektu a knihy – korektura finální podoby, způsoby řešení technických obtíží
12/ postprodukce, tisk, adjustace, zkušební instalace
Výsledky učení
Po absolvování kurzu posluchač získává ucelené znalosti a zkušenosti v tvorbě autorských výstavních
projektů. Nároky na jejich rozsah a kvalitu, poměr vedení pedagogy a samostatné práce, vycházejí z určitého
semestru, který posluchač právě studuje. Posluchač je schopen reflektovat svojí práci v psané explikaci, jíž
se připravuje na obhajobu závěrečné práce. V semestrálním cvičení se procvičuje svoje prezentační
schopnosti, práci v kolektivu, autentičnost autorského přístupu a schopnost téma organizovat do formátu
knihy. Důraz je kladen na myšlenkové zázemí, senzibilitu a autentický individuální tvůrčí postoj každého posluchače.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Povinná literatura:
Alberro, Alexander, Sabeth Buchmann: Art After Conceptual Art, MIT Press,
Cambridge and London, 2006
Fried Michael: Why Photography Matters as Art as Never Before, Yale University
Press, New Haven 2008
Bourriaud, Nicolas: Postprodukce, Praha: Tranzit, 2004
Bourriaud, Nicolas: Relational Aesthetics, Dijon: Les presses du réel, 2002
Cotton Charlotte: The Photography as Contemporary Art, London, Thames
Hudson, 2004
Císař, Karel (ed): Co je to fotografie? Herrmann a synové, Praha 2004
Grygar Štěpán, Konceptuální umění a fotografie, Praha, AMU, 2004
Petříček Miroslav: Myšlení obrazem, Herrmann a synové, Praha 2009
Silverio, Robert: Postmoderní fotografie, Praha: AMU, 2007
Wells, Liz: The Photography Cultures Reader: Representation, Agency and Identity, London: Routledge,
2019
Láb, Filip: Postdigitální fotografie, Praha: Karolinum, 2021
Mirzoeff, Nicholas: Jak vidět svět, přeložila Andrea Průchová Hrůzová, přeložil Jan J. Škrob, Praha: ArtMap,
2018
Mitchell, W. J. T.: Teorie obrazu: eseje o verbální a vizuální reprezentaci, přeložila Lucie Chlumská, přeložila
Andrea Průchová Hrůzová, přeložil Ondřej Hanus. Praha: Karolinum, 2016
Doporučená literatura:
Aranda, Julieta; Wood, Brian Kuan; Vidokle, Anton (ed.): E-flux journal, What is Contemporary Art?, Berlin:
Sternberg Press, 2010
Kuc, Kamila; Zylinska, Joanna (ed.): Photomediations: A Reader, 2016
Statzer, Mary (ed.): The Photographic Object 1970, Oakland: University of California Press, 2016
Tomáš Pospěch (ed.): Role fotografie: rozhovory o různé fotografii, Praha: Positif, 2019
Durczak, Ondřej: Důkazy objevů: fotografie ve vědě v letech 1839–1939, V Ostravě: Ondřej Durczak - Fotod,
2017
Dekker, Annet: Curating digital art: From presenting and collecting digital art to networked co-curation,
Amsterdam: Valiz, 2021
Hodnoticí metody a kritéria
Splnění ateliérového cvičení – kniha na zadané téma, realizace výstavního projektu, rozvíjení obecné
znalosti historie výtvarného umění a fotografie a teorie současného vizuálního umění, rozvíjení schopností
analytické reflex tvorby
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| St | 09:00–16:25 | Rudolf PREKOP | Ateliér A KF Lažanský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Povinně volitelné předměty)