Fotografování ve studiu

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307FVS Z 3 18 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 62 až 77 hodin domácí příprava česky

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student ovládá práci se světlem v ateliéru.

Forma studia

dílny

Předpoklady a další požadavky

-

Obsah kurzu

Jedná se o experimentální dílnu. Dílna je zaměřena na práci v ateliéru, na spolupráci vedoucího dílny a studentů během fotografování. Probíhat bude po čas setkání vyhrazených pro tuto dílnu. Setkání bude spočívat v realizaci připraveného konceptu a společné práci při fotografování. Idea dílny spočívá v dosažení světelné stylizace při práci se světelnými spoty, barevnými filtry, clonami a štěrbinami. Klade se především důraz na výraz výsledné fotografie. Dílna se tematicky zaměřuje na portrét a zátiší a nabízí tyto tematické okruhy pro jednotlivá fotografování:

Portrét člověka a zvířete (inspirace obrazy Gabriela von Maxe)

-příprava světelné instalace pomocí světelných spotů

-zaměření se na pohyb a výraz zvířete a případně zapojení více postav jako modelů

-schopnost reagovat na nepředvídané souhry, které vychází z podstaty práce se zvířetem

Tajemná žena (inspirace fotografickou prací Erwina Blumenfelda)

-práce s modelem v prvním plánu

-zaměření se na vytvoření iluzivního pozadí a zapojení více vrstev

-práce na přípravě pozadí (papírového, látkového) a jeho perforování

-vytvoření kompozice obrazců nebo iluze pomocí proděravění a prořezání pozadí

-zasvícení prostoru za perforovaným pozadím a zviditelnění perforovaných kompozic

Geometrické kompozice

-projekce stínů 3D objektů na fotografický papír

-práce se základními geometrickými tvary

-několikanásobná expozice

-uvažování o sekvenčnosti a rozvržení kompozice do odstínů šedé

Zátiší a ruce

-zapojení modelu a jeho rukou v kompozici zátiší

-marko fotografie a využití velkoformátové kamery 24x30cm

-detailní záběry postaviček z Lego v kontextu kompozice prstů,rukou, rukavic, atd.

Silueta – siluety

-práce s barevným pozadím

-využití více modelů pro kompozice

-práce s rastrováním obrazu a dalšími metodami zjednodušení a stylizace

Světelně stylizovaný portrét, maska a účes

-použití světelných spotů, svícení přes štěrbiny

-koncentrace na stylizaci, pohyb, výraz, světlo a stíny

-zapojení práce s maskou

Zaměření se na účes

-inspirace filmem Závrať (Vertigo) Alfreda Hitchcocka

-inspirace filmovým zpracováním detektivních příběhů Hercula Poirota

-inspirace filmem Provaz (The Rope) Alfreda Hitchcocka (závěrečná pasáž s barevnými neony)

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

FEININGER, Andreas. Lidé před aparátem: učebnice moderního portretování. Překlad František Oupický. Praha: E. Beaufort, [1938].

FEININGER, Andreas. Vysoká škola fotografie. 1. vyd. Praha: Orbis, 1968.

BLUMENFELD, Erwin, Nadia Blumenfeld Charbit, François Cheval, Ute Eskildsen, Musée Nicéphore Niépce, Museum Folkwang, and Somerset House, eds. Erwin Blumenfeld: Blumenfeld Studio ; Color, New York, 1941 - 1960 ; [on the Occasion of an Exhibition Held at the Museé Nicéphore Niépce, Chalon-Sur-Saône, France, from June 16 to September 23, 2012; at Museum Folkwang, Essen, Germany, from March 2 to May 5, 2013 and at Somerset House, London, May to September 2013]. 1. ed. Göttingen: Steidl, 2013.

PENN, Irving et al. Irving Penn: centennial. Second printing. New York: Metropolitan Museum of Art, 2018. Doporučená literatura:

FEININGER, Andreas. Basic colour photography. London: Thames and Hudson, 1980. FEININGER, Andreas. Škola moderní fotografie. 1. vyd. Praha: Orbis, 1971.

PENN, Irving. Augenblicke. Luzern: C.J. Bucher, 1960. 183 s.

Hodnoticí metody a kritéria

Hodnotící metody a kritéria jsou účast studentů na setkání a spolupráce při fotografování. Výsledkem dílny bude kolekce 7-20 fotografií a její představení jako instalace v prostorách FAMU.

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů