Grafický design a fotografie 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307GRD3 ZK 2 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Základním posláním semináře Grafický design a fotografie 3 je snaha motivovat studenty k realizaci hmatatelných výstupů své tvorby. Studenti si zde nejen prohlubují znalost grafického softwaru, ale seznamují se také s rozmanitými formáty, které mohou využít jak k vlastní k prezentaci, tak zároveň jako další médium vizuální komunikace. Výsledkem výuky by měla být schopnost uplatnit vlastní výtvarný jazyk také při realizaci užitných zakázek, často spojených např. s galerijním provozem. Kulturní plakát sice někteří považují za anachronismus, nicméně stále zůstává platným médiem pro komunikaci s veřejností. Důležitým výrazovým aspektem takového výstupu je syntéza vizuální vrstvy s textovým sdělením.

Forma studia

Výuka v semináři probíhá formou individuálních konzultací, prezentací ukázek a vysvětlováním práce v programech.

Předpoklady a další požadavky

Předpokladem je absolvování semináře Grafický design a fotografie 2

Obsah kurzu

1- 2/ Úvod do kurzu, inspirační zdroje – pedagog, inspirační zdroje – posluchači – seminář, diskuze, vývoj projektu, výběr tématu

3/ Grafická zkratka – přednáška, ukázky, cvičení

4/ Syntéza obrazu a textu - přednáška, ukázky, cvičení

5/ Fotografická koláž, postprodukce - přednáška, ukázky, cvičení

6/ Výtvarný výraz typografie - přednáška, ukázky, cvičení, inspirační zdroje

7/ Individuální konzultace procesu zadání

8/ Kombinace práce s programy InDesign, Illustrator, Photoshop a Acrobat – na konkrétních příkladech z procesu zadání

9/ Volná kompozice / systém mřížky – praktické cvičení, rozšíření předchozích znalostí

10/ Hierarchie vizuálních plánů – praktické cvičení, společná konzultace

11/ Principy vizuální komunikace – praktické cvičení společná konzultace

12/ Postprodukce, tisk, volba materiálu a formátu – společná prezentace výsledků

Výstup: Kulturní plakát (film, divadlo, výstava)

Doporučená nebo povinná literatura

Technika:

ANTON, Kelly Kordes, CRUISE, John, eds. Adobe InDesign CC: Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, Brno, 2017. ISBN 978-80-251-4857-0

WOOD, Brian. Adobe Illustrator CC: Ai : oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2017. ISBN 978-80-251-4862-4.

BERAN, Vladimír, ed. Aktualizovaný typografický manuál. Osmé vydání. Praha: Kafka design, 2012. ISBN 978-80-260-7606-3

SAMARA, Timothy. Grafický design: Základní pravidla a způsoby jejich porušování. Praha: Slovart, 2016 (2. doplněné vydání). ISBN 978-80-7529-046-5

https://helpx.adobe.com/cz/indesign/tutorials.html

Inspirace:

BAUR, Ruedi, BOOM, Irma, GOGGIN, James, eds. Area 2. London, New York: Phaidon Press, 2008. ISBN 978-0-7148-4855-6

BEEKE, Anthon, BELL, Nick, CATO, Ken, eds. Area. London, New York: Phaidon Press, 2003. ISBN 978-0-7148-4325-4

BERGER, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. Labyrint fresh eye. ISBN 978-80-87260-78-4.

BROUSIL, Tomáš, DOČEKALOVÁ, Petra, eds. Typo 9010: Czech Digitized Typeface 1990–2010. Praha: BiggBoss, 2015. ISBN 978-80-906019-5-6

TWEMLOW, Alice. K čemu je grafický design?. Praha: Slovart, 2008. ISBN 978-80-7391-027-3.

TWOPOINTS.NET, ed. Pretty Ugly: Visual Rebellion in Design. Berlin: Gestalten, 2012. ISBN 978-3-89955-423-6

BOSÁK, Petr, JANSA, Robert, eds. Proto: Grafický design a současné umění. Praha: tranzit.cz, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Quick brown fox jumps over the lazy dog, 2013. ISBN 978-80-87259-22-1, ISBN 978-80-86863-60-3, ISBN 978-80-905691-0-2

SELBY, Aimee, ed. Art and Text. London: Black Dog Publishing, 2009.

ISBN 978-1-906155-65-0

Weby:

archiweb.cz

archdaily.com

intro.cz

fontsinuse.com

trendlist.org

typographicposters.com

picto.cz

mindsparklemag.com

crapisgood.com

posterzine.com

superpaper.de

zitaoberwalder.com

ao-publishing.com

onomatopee.net

velvetyne.fr

Historie:

AYNSLEY, Jeremy. A Century of Graphic Design. New York: Barron’s Educational Series, 2001. ISBN 0-7641-5324-2

HOLLIS, Richard. Stručná historie grafického designu. Praha: Rubato, 2014. Eseje (Rubato). ISBN 978-80-87705-27-8.

LIVINGSTON, Alan; LIVINGSTON Isabella. Dictionary of Graphic Design and Designers. 3rd ed. London: Thames & Hudson, 2012. World of Art. ISBN 978-0-500-20413-9.

Hodnoticí metody a kritéria

Hodnocení:

Zimní semestr – zkouška

Letní semestr – zkouška

Předmětem hodnocení je odevzdání finálního souboru, makety, či fotodokumentace realizovaného projektu. Hodnotí se výtvarná invence, ale i technické zpracování dokumentu.

Předpokladem pro udělení zápočtu je pravidelná účast na semináři.

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů