Seminář diplomové práce 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307SEDP2 zápočet 5 4 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 83 až 108 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Tomáš DVOŘÁK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tomáš DVOŘÁK

Obsah

Seminář je věnován průběžným konzultacím teoretické diplomové práce a přípravě na státní zkoušky z dějin a teorie fotografie. Kombinuje individuální konzultace se školiteli a semináře ke státnicovým okruhům pod vedením garanta.

1.Specifičnost fotografie a intermedialita

2.Reprodukovatelnost (grafické, fotografické a digitální techniky reprodukce; problém reprodukce a dokumentace umění)

3.Fotografický portrét a problém identity v moderní a současné době

4.Objektivita jako epistemický ideál: vědecká fotografie

5.Fotograf coby svědek: etické a politické rozměry fotografován

6.Vernakulární (amatérská a komerční) fotografie

7.Aparáty a stroje vidění: technické podmínky fotografie

8.Umění jako postprodukce: fotografie nalezené, přisvojené, recyklované, archivované

9.Fotografický kánon a jeho institucionalizace (historiografie, výstavnictví, trh)

10.Fotografie a nová média (remediace, vypočítané a operativní obrazy, technologická konvergence)

Výsledky učení: Student se orientuje v tematických okruzích teoretické části SZZ zaměřené na dějiny a teorii fotografie.

Výsledky učení

Zná základní literaturu k SZZ, o jednotlivých tématech umí hovořit a samostatně dohledávat doplňující informace.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Povinná:

Barthes, Roland. Světlá komora: vysvětlivka k fotografii. Bratislava: Archa 1994 a Praha: Agite/Fra, 2005. Batchen, Geoffrey. Obraz a diseminace. Za novou historii pro fotografii. Praha: NAMU, 2016.

Berger, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016.

Císař, Karel (ed.). Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004.

Edwards, Steve. Photography: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2006. Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. Praha: Hynek, 1994.

Sontag, Susan. O fotografii. Praha: Paseka, 2002.

Sturken, Marita – Lisa Cartwright. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009. Studijní opora pro předmět Seminář diplomové práce 2.

Doporučená:

Anděl, Jaroslav (ed.). Myšlení o fotografii I. Průvodce modernitou v antologii textů. Praha: NAMU, 2012. Barthes, Roland. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.

Batchen, Geoffrey. Each Wild Idea: Writing, Photography, History. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2001. Batchen, Geoffrey. Burning with Desire. The Conception of Photography. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 1997. Bendová, Helena – Matěj Strnad (eds.), Společenské vědy a audiovize. Praha: NAMU, 2014.

Benjamin, Walter. Dílo a jeho zdroj, Praha: ODEON 1979, s. 7–128.

Birgus, Vladimír – Jan Mlčoch. Česká fotografie 20. století. Praha: KANT, 2010.

Crary, Jonathan. Techniques of the Observer. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 1990. Durden, Mark (ed.). Fifty Key Writers on Photography. London: Routledge, 2013.

Dvořák, Tomáš (ed.). Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU, 2010. Flusser, Vilém. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001. Flusser, Vilém. Moc obrazu. Výtvarné umění 3-4/1996.

Foster, Hal a kol. Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart, 2015. Freund, Gisèle. Photography & Society. Boston: David R. Godine, 1980.

Frizot, Michel a kol. A New History of Photography. Köln: Könemann, 1998.

Goldberg, Vicki (ed.). Photography in Print: Writings from 1816 to the Present. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1981.

Hannavy, John (ed.). Encyclopedia of Nineteenth-Century Photography. Vol. 1+2. New York – London: Routledge, 2008.

Larsen, Jonas, Sandbye, Mette (eds.). Digital Snaps. The New Face of Photography. London: I. B. Tauris, 2014. Lister, Martin (ed.), 2013. The Photographic Image in Digital Culture. London: Routledge, 2013.

Mrázková, Daniela (ed.). Co je fotografie: 150 let fotografie. Praha: Videopress, 1989.

Sekula, Alan. Photography Against the Grain. Halifax: The Press of Nova Scotia College of Art and Design, 1984. Sontag, Susan. S bolestí druhých před očima. Praha: Paseka, 2011.

Tagg, John. The Burden of Representation: Essays on Photographies and Histories. New York: Palgrave Macmillan, 1988.

Warren, Lynne (ed.). Encyclopedia of Twentieth-Century Photography. Vol. 1+2. New York – London: Routledge, 2006.

Wells, Liz (ed.). Photography: A Critical Introduction. London: Routledge, 2015. Zylinska, Joanna. Nonhuman Photography. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2017.

Hodnoticí metody a kritéria

pravidelná účast na seminářích, vypracování diplomové práce

Poznámka

-

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

místnost 112
Učebna KF 112

(Lažanský palác)
DVOŘÁK T.
09:50–11:25
(přednášková par. 1)
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
09:50–11:25 Tomáš DVOŘÁK Učebna KF 112
Lažanský palác
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů