Teorie zvukové tvorby 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
308TZT2 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra zvukové tvorby
Obsah
Cílem druhého souboru přednášek věnovaného Teorii zvuku je seznámit studenty s problematikou fenoménu zprostředkování zvuku v akustickém prostoru a prostorové recepce. Okruh probíraných témat bude zahrnovat teorie akustických principů šíření zvuku v prostoru, teorie prostorového slyšení, atributy prostorového obrazu a techniky prostorového zvuku. Druhá část naší diskuse bude směřovat ke konceptům místa, scény, architektonického prostoru a zvukové komunity, které vycházejí ze základní vlastnosti zvuku vytvářet a transformovat sociální a kulturní kódy a vytvářet sociální a kulturní prostor.
Ve třetím souboru přednášek o audiokultuře se zaměříme na paradigmatické změny v oblasti zvukové produkce v kontextu nových médií a mediálních teorií. Tyto vztahy budou diskutovány z různých úhlů pohledu souvisejících s povahou materiální existence zvukového záznamu, vlivem editace a manipulace se zvukovým záznamem, otázkami autenticity, vlivem mobility nahrávacích a reprodukčních technologií, způsoby samplování a konzumace zvukového díla a trendy souvisejícími se znovuobjevováním zapomenutých zvukových forem a médií ve věku podcastingu.
Soubor přednášek Teorie zvuku se zaměří na recepci zvuku z hlediska interpretace významu a na teorie zabývající se zvukem jako znakem. Diskuse začne důležitostí a významem znaku v komunikaci, základními teoriemi znaku a znakových systémů, integrací sémiotiky s teoriemi zvuku a možnými strategiemi zvukové produkce jako „kódování“ komunikace, které proměňuje a vytváří možnosti interpretace jejích významů.
Úvod do audiokultury (2): vybrané kapitoly o historických a současných myšlenkových proudech a estetických základech současné hudby a zvukového umění.
1.2 Experimentální hudba: Od objektu k procesu
1.3 Environmentální hudba: 1.4 Akustická ekologie a kompozice zvukové krajiny (Anecdotal Music, Field Recording)
2 Teorie zvuku 2
2.1 Zvuk v prostoru - prostor ve zvuku 2.2 Aurálni Architektura
Úvod do audiokultury (3): Vybrané kapitoly z historických a současných myšlenkových proudů a estetických základů hudby a zvukového umění.
3.1 Hudba ve věku elektronické reprodukce: od editace k plunderfonii (G.Gloud, B.Eno, J.Oswald)
3.2 Microsound, glitch a postdigitální estetika (J.Xenakis, C.Roads, K.Cascone, C.Nicolai, Knižák, H.Herndnon)
3.3 Od walkmanu k podcastingu: zvuk v kontextu mobilních médií a internetové distribuce
3.4 Rozhlasové umění, akustické filmy a audiodokumenty v éře podcastingu
4 Teorie zvuku 3
4.1 Zvuk jako znak: Úvod do sémiotiky zvuku: 4.2 Kódy, stopy a zvuková vnímavost
Výsledky učení
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Povinná literatúra:
M.Filimowicz (ed.) (2019) Foundations in Sound Design for Linear Media (2019)
Murray, L,(2019) Sound Design Theory and Practice
Collins, K (2020) Studying Sound: A Theory and Practice of Sound Design
CH.COX, D. Warner (2017): Audio Culture: Readings in Modern Music (2017, 2nd edition )
Odporúčaná literatúra:
CH.COX, D. Warner (2017): Audio Culture: Readings in Modern Music (2017, 2nd edition ) N.Collins, J. D’Escrivan, The Cambridge Companion to Electronic Music (2017, 2nd edition) Truax. B (1983) - Acoustic Communication
Gabriel Paiuk (2013). Tactility, Traces and Codes: Reassessing timbre in electronic media. Organised Sound
Nyman, M. (2009) - Experimental Music
Kelly, C (2009) Cracked Media
Truax,B (200 Soundscape Composition as Global Music: Electroacoustic music as soundscape McHugh,S. (2016) How podcasting is changing the audio storytelling genre
Brandon LaBelle (2015) - Background Noise: Perspectives on Sound Art
Hodnoticí metody a kritéria
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty)