Teorie zvukové tvorby 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
308TZT2 zkouška 2 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Cílem druhého souboru přednášek věnovaného Teorii zvuku je seznámit studenty s problematikou fenoménu zprostředkování zvuku v akustickém prostoru a prostorové recepce. Okruh probíraných témat bude zahrnovat teorie akustických principů šíření zvuku v prostoru, teorie prostorového slyšení, atributy prostorového obrazu a techniky prostorového zvuku. Druhá část naší diskuse bude směřovat ke konceptům místa, scény, architektonického prostoru a zvukové komunity, které vycházejí ze základní vlastnosti zvuku vytvářet a transformovat sociální a kulturní kódy a vytvářet sociální a kulturní prostor.

Ve třetím souboru přednášek o audiokultuře se zaměříme na paradigmatické změny v oblasti zvukové produkce v kontextu nových médií a mediálních teorií. Tyto vztahy budou diskutovány z různých úhlů pohledu souvisejících s povahou materiální existence zvukového záznamu, vlivem editace a manipulace se zvukovým záznamem, otázkami autenticity, vlivem mobility nahrávacích a reprodukčních technologií, způsoby samplování a konzumace zvukového díla a trendy souvisejícími se znovuobjevováním zapomenutých zvukových forem a médií ve věku podcastingu.

Soubor přednášek Teorie zvuku se zaměří na recepci zvuku z hlediska interpretace významu a na teorie zabývající se zvukem jako znakem. Diskuse začne důležitostí a významem znaku v komunikaci, základními teoriemi znaku a znakových systémů, integrací sémiotiky s teoriemi zvuku a možnými strategiemi zvukové produkce jako „kódování“ komunikace, které proměňuje a vytváří možnosti interpretace jejích významů.

Úvod do audiokultury (2): vybrané kapitoly o historických a současných myšlenkových proudech a estetických základech současné hudby a zvukového umění.

1.2 Experimentální hudba: Od objektu k procesu

1.3 Environmentální hudba: 1.4 Akustická ekologie a kompozice zvukové krajiny (Anecdotal Music, Field Recording)

2 Teorie zvuku 2

2.1 Zvuk v prostoru - prostor ve zvuku 2.2 Aurálni Architektura

Úvod do audiokultury (3): Vybrané kapitoly z historických a současných myšlenkových proudů a estetických základů hudby a zvukového umění.

3.1 Hudba ve věku elektronické reprodukce: od editace k plunderfonii (G.Gloud, B.Eno, J.Oswald)

3.2 Microsound, glitch a postdigitální estetika (J.Xenakis, C.Roads, K.Cascone, C.Nicolai, Knižák, H.Herndnon)

3.3 Od walkmanu k podcastingu: zvuk v kontextu mobilních médií a internetové distribuce

3.4 Rozhlasové umění, akustické filmy a audiodokumenty v éře podcastingu

4 Teorie zvuku 3

4.1 Zvuk jako znak: Úvod do sémiotiky zvuku: 4.2 Kódy, stopy a zvuková vnímavost

Výsledky učení

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Povinná literatúra:

M.Filimowicz (ed.) (2019) Foundations in Sound Design for Linear Media (2019)

Murray, L,(2019) Sound Design Theory and Practice


Collins, K (2020) Studying Sound: A Theory and Practice of Sound Design

CH.COX, D. Warner (2017): Audio Culture: Readings in Modern Music (2017, 2nd edition )

Odporúčaná literatúra:

CH.COX, D. Warner (2017): Audio Culture: Readings in Modern Music (2017, 2nd edition ) N.Collins, J. D’Escrivan, The Cambridge Companion to Electronic Music (2017, 2nd edition) Truax. B (1983) - Acoustic Communication

Gabriel Paiuk (2013). Tactility, Traces and Codes: Reassessing timbre in electronic media. Organised Sound

Nyman, M. (2009) - Experimental Music

Kelly, C (2009) Cracked Media

Truax,B (200 Soundscape Composition as Global Music: Electroacoustic music as soundscape McHugh,S. (2016) How podcasting is changing the audio storytelling genre

Brandon LaBelle (2015) - Background Noise: Perspectives on Sound Art

Hodnoticí metody a kritéria

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů