Teorie zvukové tvorby 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
308TZT3 zkouška 2 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Úvodní soubor přednášek Teorie audiovize bude zaměřen na vymezení základních tektonických složek zvukové stopy audiovizuálního díla, diskutována bude jejich funkce, způsoby jejich tvorby a koncepce jejich realizace. Diskuse se bude dále zabývat základními modely postavení zvuku vůči obrazu, pojmy a problematikou diagetického, negatického zvuku i způsoby využití mluveného slova v audiovizuálním díle.

V druhé části úvodního souboru přednášek věnované Teorii audiovize se budeme zabývat strategiemi organizace a kontroly zvukového materiálu z hlediska jejich využití v různých fázích zvukové postprodukce. Ačkoli tyto procesy byly dlouho považovány za primárně technické nebo intuitivní procesy, dnes je zřejmé, že metody a strategie správy médií nebo organizace projektu v DAW mají neodmyslitelný vliv na plynulost pracovního postupu a zásadní dopad na výběr a organizaci zvukového materiálu nebo na kontrolu komplexních skupin zvukových složek a realizaci dramaturgického záměru, čímž zásadně přispívají k výsledné podobě a recepci audiovizuálního díla. Důležitým tématem v tomto kontextu bude diskuse věnovaná procesům střihu zvukového materiálu, toto téma bude probíráno z pohledu využití střihu jako korektivního, tvůrčího či restaurátorského procesu . Žhavým aspektem současné zvukové produkce jsou strategie přípravy díla (mix a mastering) pro streamovací platformy a tzv. „nekontrolovaná prostředí“. Závěrečná část naší diskuse bude věnována analýze současného stavu této problematiky z technického i estetického hlediska.

Audiovizuální teorie (1) : Zvuk v audiovizuálním díle

  1. Tvůrci zvukové složky audiovizuálního díla
  2. Druhy zvuku v audiovizuálním díle
  3. Způsoby mluveného slova v kinematografii
  4. Úloha pohybové a hlasové postprodukce
  5. Postavení zvuku ve vztahu k obrazu
  6. Správa médií, střih a mixáž
  7. Strategie a organizace zvukové postprodukce a zvukového designu
  8. Zvuková stopa v kontextu streamingu a nekontrolovaného prostředí
  9. Mixáž, mastering a distribuční úprava audiovizuálního díla

Výsledky učení

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Povinná literatúra:

M.Filimowicz (ed.) (2019) Foundations in Sound Design for Linear Media (2019)

Murray, L,(2019) Sound Design Theory and Practice


Collins, K (2020) Studying Sound: A Theory and Practice of Sound Design

CH.COX, D. Warner (2017): Audio Culture: Readings in Modern Music (2017, 2nd edition )

Odporúčaná literatúra:

CH.COX, D. Warner (2017): Audio Culture: Readings in Modern Music (2017, 2nd edition ) N.Collins, J. D’Escrivan, The Cambridge Companion to Electronic Music (2017, 2nd edition) Truax. B (1983) - Acoustic Communication

Gabriel Paiuk (2013). Tactility, Traces and Codes: Reassessing timbre in electronic media. Organised Sound

Nyman, M. (2009) - Experimental Music

Kelly, C (2009) Cracked Media

Truax,B (200 Soundscape Composition as Global Music: Electroacoustic music as soundscape McHugh,S. (2016) How podcasting is changing the audio storytelling genre

Brandon LaBelle (2015) - Background Noise: Perspectives on Sound Art

Hodnoticí metody a kritéria

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů