Teorie zvukové tvorby 3
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 308TZT3 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra zvukové tvorby
Obsah
Úvod do teorie a technik elektroakustické hudby
Úvodní přednáška bude věnována seznámení se základními východisky teorie zvukové tvorby. Studenti budou seznámeni s organizací předmětu a základními probíranými oblastmi a jejich vzájemnými vazbami. Například vztah mezi poslechem a slyšením, vztah zvukové produkce k tradicím elektroakustické hudby a zvukové kultury, a vztah mezi technologií a zvukovou produkcí, nebo audiovizuální teorie.
Akustická komunikace a zvuková studia
Cílem přednášky je zmapovat vývoj teoretických oborů zabývajících se multidisciplinárním studiem zvuku. Akustická komunikace - studium zvuku jako komunikačního média; Zvuková studia založená na principech multidisciplinárního výzkumu zvuku na pomezí muzikologie, filmových studií či kulturních studií.Úvodem probíraného tématu bude konceptualizace tří základních modelů studia akustické komunikace: soundscape, řeč a hudba, a komunikace jako výměna informací mezi prostředím a jedincem. V druhé části diskuse se budeme zabývat formativními tématy zvukových studií s ohledem na zvuk a auralitu ve vztahu k jednotlivci, komunitě, technologii a prostředí, jako kulturnímu, sociálnímu a ekologickému fenoménu.
K archeologii myšlení o zvuku a jeho jazykové a vizuální reprezentaci
Cílem přednášky je pojednat o prvních filozofických úvahách věnovaných fenoménu zvuku a aurality a o historickém vývoji akustiky jako vědní disciplíny z hlediska vizuální reprezentace a analýzy zvuku.
Úvod do audiokultury (1): Vybrané kapitoly o historických a současných myšlenkových proudech a estetických základech v hudbě a zvukovém umění.
Cílem prvního souboru přednášek věnovaných audiokultuře je vztah zvukové tvorby a vývoje nahrávacích a reprodukčních technologií a paradigmatické změny v umělecké práci se zvukem. Klíčovým tématem bude vliv technologií na kompoziční myšlení ve 20. století. Diskuse se zaměří na koncepty související s rozšiřováním palety kompozičního zvukového materiálu, představy o hudbě jako organizovaném zvuku a vývoj studiových kompozičních technik.4.1 Nástroje nové hudby: technologické objevy, zrod hudební akustiky a vývoj tonálních hudebních systémů4.2 O počátcích avantgardy a myšlenkách o organizaci zvuku (L. Russolo, Bauhaus, dadaismus, E. Varèse, J. Cage...)4.3 Musique Concrète, Elektronische Musik, Hudba pro magnetický pás
Teorie zvuku 1
Tato série přednášek věnovaných teorii zvuku se zaměří na nástroje popisu zvuku a na korelaci mezi jeho percepčními a akustickými vlastnostmi. Naše diskuse se zaměří na praktickou aplikaci pojmů zvukový objekt, módy poslechu, typo-morfologické a spektromorfologické teorie zvuku v kontextu akuzmatické hudby a post-Schaefferovy teorie. Ústředním tématem bude vývoj konceptu barvy zvuku a transformace zvuku jako strukturního nástroje zvukové produkce. Ve druhé polovině tohoto zasedání budou vysvětleny základní psychoakustické principy segregace a asociace zvukových událostí a tvarová psychologie z hlediska možných aplikací ve zvukové produkci.5.1 Typo-morfologie a spektromorfologie: Nástroje a strategie popisu a kategorizace zvuku5.2 Sluchové vnímání a recepce: Obecné principy percepční organizace z pohledu kognitivní psychologie5.3 Strukturní podstata zvukové transformace jako kompoziční metody
Výsledky učení
Předpoklady a další požadavky
Literatura
TZT 01 Povinná Literatúra:
Filimowicz, M (ed.) (2019) Foundations in Sound Design for Linear Media Murray, L,(2019) Sound Design Theory and Practice
Collins, K (2020) Studying Sound: A Theory and Practice of Sound Design Sterne, J (2012) Sound Studie Reader
Moore, A (2016) Sonic Art: Introduction to Electroacoustic Music
TZT 01 Odporúčaná Literatúra:
Holmes,T (2016) Electronic and Experimental Music
Schaeffer,P.(2012) In Search of a Concrete Music
Smalley, D (1994) Defining Timbre - Refining Timbre
Smalley, D (1997) Spectromorphology: Explaining sound-shapes
Kahn,D - Noise, Water, Meat: A History of Sound in the Arts
Cox,Ch,Warner, D (ed.) (2017): Audio Culture: Readings in Modern Music N.Collins, J. D’Escrivan (2017) The Cambridge Companion to Electronic Music Truax. B (1983) - Acoustic Communication
Hugill, A. (2019) The Digital Musician
Moore, A (2016)-Sonic Art: Introduction to Elecro-acoustic Music
Hodnoticí metody a kritéria
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Čt | 11:30–13:05 | Martin OŽVOLD | Seminárka KZT Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty)