Audiovizuální seminář 4

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373AS4 zápočet 1 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Eric ROSENZVEIG

Katedra

Předmět zajišťuje Centrum audiovizuálních studií

Obsah

Témata přednáškového cyklu hostů jsou především v oblasti teorie i praxe kinematografie, umění pohyblivého obrazu a umění nových médií. Předmět je zaměřen na zprostředkování současného myšlení o vztahu médií a společnosti. V jeho rámci jsou představována pro současnost důležitá témata skrze výsledky výzkumu, prezentace uměleckých projektů a projektů uměleckého výzkumu. Jeho hlavním smyslem je rozšíření výuky o aktuální impulsy z praxe oboru nad rámec pravidelných přednášek. Přednášky jsou zakončeny diskuzí.

Výsledky učení

Cílem předmětu je seznámit posluchače s tématy současného přemýšlení o audiovizuálních médiích prostřednictvím série přednášek hostujících pedagogů, teoretiků, kurátorů a umělců.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Hodnoticí metody a kritéria

Požadována je 66% účast na seminářích (4/6). Na závěr semestru student/ka odevzdá esej o délce min. 2 normostrany volně reflektující přednášku kteréhokoli z hostů.

Poznámka

CAS AV Seminar 2025

Wednesdays at 19:00 at FAMU, Lazan Palac, projekce

All lectures are open to the public. Please invite your friends.

The theme this semester is an expanded view of artistic practice. It focuses both on former CAS students and those born abroad who’ve made their lives here in Prague, enriching Czech culture.

--

12.2 Adéla Kudla - vedoucí Digitální laboratoře NFA

former CAS student

(lecture in Czech)

V Audiovizuálním semináři představím některé současné přístupy ke konzervaci a restaurování digitálního umění. Nastíním vlastní pozici a východiska a v následné diskuzi se budeme bavit především o péči, bezpečí, technických i autorských rozhodnutích, která ovlivňují životaschopnost, svobodu a udržitelnost digitálních uměleckých děl. Přineste svůj počítač. Součástí semináře bude instalace open-source softwaru, který vám pomůže mít lepší přehled o tom s jakými soubory pracujete.

Na pražské FAMU jsem na katedře audiovizuálních studií vytvářela experimentální filmy a multimediální instalace, ve volném čase jsem VJovala pro Lunchmeat a SEED. Následně jsem začala pracovat v Digitální laboratoři Národního filmového archivu, kde působím dodnes. Zprvu jsem se věnovala akvizici a archivaci born-digital médií v NFA sbírkách a působila jako styčný bod mezi producenty, distributory a NFA. Vzhledem k neustálému vývoji forem a možností digitálních světů jsem se v rámci studia teorie interaktivních médií na Masarykově univerzitě zajímala o to, jakými současnými formami se zabývají tvůrci a jak na to reagují české sbírkotvorné instituce. Od roku 2021 vedu tým Digitální laboratoře NFA. Za nejzajímavější část své práce považuji možnost spolupráce na výzkumných projektech, zkoumání hranice digitálních a přirozených světů a téma automatizace procesů, na které je lidského potenciálu škoda.

Jsem součástí výzkumného týmu Pixelarchiv.cz, V současnosti pracuji na Masarykově univerzitě na disertaci, která za pomoci případové studie a orální historie uvede můj výzkum teprve vznikajícího oboru konzervace a restaurování digitálního umění do kontextu reálných děl ze sbírek ZKM Karlsruhe a konkrétních lidí a komunit, kteří se na péči o digitální umění podílí.

26.2 Chemis - street artist

(lecture in Czech)

Bod zlomu u mě nastal v 16 letech, kdy jsem se nachomýtnul ke graffiti časopisům. Moje okolí vyjádřilo nevoli ohledně mého nového koníčku, byl jsem ale natolik fascinovaný tím procesem malování, že jsem v něm nadále pokračoval. Najednou jsem maloval větší a kvalitnější díla, začal jsem experimentovat s 3D technikou a fotorealismem.

Jako plnoletý, už jsem měl větší problémy se zákonem a tak jsem těchto aktivit zanechal a soustředil se na kvalitu mé tvorby. Ulice jsou ale stále moji galerií. Podnikl jsem několik cest na vlastní triko kolem evropy, z níž největší byla 2 měsiční pouť v rámci projektu s Amnesty international, kde jsem maloval ohromné stěny s lidskoprávní tématikou. Stal jsem se známým, nikoliv však spokojeným. Po dokončení vysoké školy, jsem odjel na rok do Kanady, ale prakticky jsem tam byl krátce, protože jsem měl práci po celém světě. Největší úspěch, o kterém se mi ani nesnilo, bylo pozvání namalovat hlavní stěnu na New York Hall of  fame, byl jsem tedy prvním čechem na zdi síni slávy, na místě, kde graffiti kultura vznikla.

Od těch dob cestuji a živím se tím, co mě baví. Zanechávám své malby jako poselství pro ostatní a i kdyby to znělo naivně, změnit tento svět na lepší místo je mým cílem.

http://chemisland.com

12.3 Kateřina Bílková and Alexandra Cihanská Machová

former CAS students

(lecture in Czech)

Jiná budoucnost

Saša a Kateřina vám budou vyprávět svá východiska pro založení komunity Mamatata. Jaké úskalí má rodičovství a seberealizace. Jak náročné je neustupovat ze svých ideálů v touze si zachovat integritu. Extrémní střety udržitelnosti v praktickém chodu spolku, školky a rejstříkové základní školy. Hodnoty našeho spolku jsou solidarita, udržitelnost, respekt a svoboda. Rozhodnutím nezapojit sebe a své děti do běžné struktury a spádových škol a školek, bylo rozhodnutím ve snaze změnit budoucnost tím, že vytvoříme alternativu, která není utopií. Základní škola funguje na principech svobodných demokratických škol (koncept, který vznikl před více než sto lety v Anglii) -

SEBEŘÍZENÍ A VNITŘNĚ MOTIVOVANÉ UČENÍ

Respektujeme autonomii každého člověka včetně autonomie učení. Ve škole má každý plnou odpovědnost za své učení a může si pro něj vytvářet svůj vlastní “prostor”.

PLNÉ VĚKOVÉ MÍCHÁNÍ A DOBROVOLNOST

Vytváříme prostor pro plné věkové míchání. Děti samy rozhodují o tom, co, kde, kdy, jak a s kým budou dělat.

PŘIJETÍ A NENÁSILÍ

Přijímáme lidi takové, jací jsou, a to bez nálepek a vnějšího posuzování, vytváříme prostředí založené na vzájemném respektu a na nenásilné komunikaci.

PARTNERSTVÍ A SAMOSPRÁVA

Rozhodujeme demokraticky, děti se podílejí na fungování školy, děti a dospělí mají stejný hlas.

MgA. Kateřina Bílková (*1988) pracuje od roku 2021 jako koordinátorka uMĚNÍM - Platforma pro kreativní učení, vystudovala FAMU obor Centrum audiovizuálních studií. Působila v divadelním spolku Depresivní děti touží po penězích a nyní působí ve spolku MaNaMa (autorská divadelní představení). Je zakladatelkou a ředitelkou Základní školy Mamatata. Propojuje umění a vzdělávání.

Alexandra Cihanská Machová (*1985), skladateľka a zvuková umelkyňa zo Sabinova (Slovensko). Momentálne pôsobí v Prahe (Česká rep.), kde v roku 2019 dokončila magisterký program v Centre audiovizuálních studií na FAMU. Predtým študovala Multimediálnu kompozíciu na JAMU v Brne, a Hudobnú vedu na MUNI v Brne. Jej hlavným vyjadrovacím prostriedkom je zvuk v najrôznejších formách od akustických nástrojov, terénnych nahrávok, po live coding a iné, ten ale často prepája aj s inými médiami. V minulosti zvykla pracovať s väčšími formami ako je multimediálny koncert, momentálne sa zaoberá intenzívnejšie zvukom v priestore, zvukovej inštalácii, a aktuálne i zvuku vo virtuálnom prostredí. Robí i hudbu pre film, divadlo, či rozhlas, pracuje s pohyblivým obrazom.

https://www.facebook.com/Mamatata.spolek/

https://mmtt.cz/

26.3 lecture cancelled

9.4 Vladimír Turner - artist

former CAS student

(lecture in Czech)

Veřejně prospěšné práce

Přednáška a projekce ukázek audiovizuálních prací propojujících umění, veřejný prostor, vandalismus, aktivismus a film. Název odkazuje k aktuálnímu celoveřernímu filmu, který je svého druhu shrnutím avantgardních uměleckých praktik ve veřejném prostoru za posledních 15 let.

Vladimír Turner (1986)

Dlouhá řada filmů, videí, angažovaných intervencí do veřejného prostoru, performancí, objektových instalací podává konzistentní výpověď o síle reflektovaných témat. Vladimír Turner již mnoho let na různých místech světa vytrvale připomíná problematické, a mnohdy silně varovné, momenty antropocénní civilizace. Zakletý mechanismus spotřeba-produkce, lživost marketingových strategií, těžba neobnovitelných zdrojů, brutální devastace krajiny, masový turismus, mylná představa o možnosti spoutat organismus velkoměsta do struktury řádu, gentrifikace, bezdomovectví, nehumánní metody politických systémů. Jen vlastně znovu a znovu připomíná téma podstaty čistého lidství, osobní i společenské odpovědnosti vůči krajině, přírodě, udržitelný způsob života založený na lokální soběstačnosti. Na témata poukazuje věcně jednoduchými akty. O to intenzivněji probouzí vědomí nutnosti individuální angažovanosti. I když mají jeho konceptuální práce aktivistický charakter, často zacházející se subverzí paradoxu, nelze v nich přehlédnout výrazovou sílu čisté výtvarnosti.

http://sgnlr.com/

https://www.instagram.com/vladimirturner/

23.4 Kacha Kastner founder of Hunt Kastner

(discussion with Eric Rosenzveig in English)

Hunt Kastner is one of the foremost private galleries in the Czech Republic. Founded in 2005 it represents: Anna Hulačová, Basim Magdy, Dalibor Chatrný, Daniel Pitín, Dominik Lang, Dominika Dobiášová, Eva Koťátková, Ewa Partum, Igor Hosnedl, Ján Mančuška, Jan Šerých, Jaromír Novotný, Jiří Skála, Jiří Thýn, Klára Hosnedlová, Michaela Thelenová, Tomáš Vaněk, Viktor Kopasz, Zbyněk Baladrán, Zorka Ságlová

https://huntkastner.com/

7.5 Object:Paradise Collective

(lecture in English)

Tyko Say and Sandra Pasławska from OBJECT:PARADISE will discuss community-based approaches towards curation and production, highlighting the challenges and opportunities of localism, funding, and curation in Prague’s expat underground.

OBJECT:PARADISE is a Prague-based collective founded in 2018, committed to fostering community-led poetics rooted in the moment. They curate site-specific „language happenings“ where improvised sound, movement, language, and installation emphasize poetry as a dynamic process of creation and reception. Emphasizing process over product, O:P distributes analogue media such as the print-only zine KROTCH and an annual VHS documentary, OBJECT:PRAHA. These intentionally imperfect formats degrade over time, championing the unpredictability of creation against idealized aesthetics. 

www.OBJECTPARADISE.com 

www.instagram.com/objectparadise 

https://objectparadise.com/Krotch

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 124
Projekce FAMU

(Lažanský palác)
ROSENZVEIG E.
19:00–20:35
LICHÝ TÝDEN

(přednášková par. 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 19:00–20:35 Eric ROSENZVEIG Projekce FAMU
Lažanský palác
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů