Sociologie médií

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
380SM zkouška 4 24 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 76 až 96 hodin domácí příprava česky akademický rok

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou

Obsah

Předmět se zaměří na seznámení studentů s hlavními směry sociologických analýz moderních komunikačních médií.

Program přednášek je rozdělen na dvě části. V první, kratší části kurzu (blok I) je představeno zformování sociologie médií

v návaznosti na ustavování masové společnosti a masové kultury na počátku 20. století. V této obecné části jsou představeny

tři určující směry studia médií ve 20. století: tzv. Frankfurtská, Torontská a Birminghamská škola. Ve druhé části kurzu (blok

II) jsou vybrána specifická témata sociologie médií, která jsou zvláště relevantní pro audiovizuální studia. Studenti budou

seznámeni s teoretickým uchopením (a jeho empirickým fundamentem) u těchto témat: televizní dramata a seriálová

dramata, sociologie dokumentárního filmu, factual entertainment (Reality TV a non-fiction televizní zábava), quality

television a kontext jejího nástupu, digitální televizní kultura (produkce a recepce včetně principů VOD), audiovizuální

publika/uživatelé a jejich dynamika, audiovizuální produkce jako sociologické téma.

Výsledky učení

Student po absolvování předmětu disponuje teoretickým backgroundem umožňujícím aplikovat metody sociologického

výzkumu (včetně empirických) specificky na pole audiovize. Současná témata a problémy audiovize dokáže reflektovat a

chápat ze sociologického úhlu pohledu v jejich dějinném kontextu i v příčných souvislostech.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Dunleavy, Trisha (2018) Complex Serial Drama and Multiplatform Television. London: Routledge.

Gillan, Jennifer (2011) Television and New Media. Must-Click TV. London: Routledge.

Johnson, Catherine (2019) Online TV. London: Routledge.

Kavka, Misha (2012) Reality TV. Edinburgh: Edinburgh University Press.

McQuail, Denis (2007) Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.

Mittel, Jason (2015) Complex TV. The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York: New York University

Press.

Strinati, D. (1995) An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge.

Thompson, J. B. (2004) Média a modernita: sociální teorie médií. Praha: Karolinum.

Nichols, Bill (2010) Úvod do dokumentárního filmu. Praha: JSAF a NAMU.

Hodnoticí metody a kritéria

Je požadována účast na přednáškách a zpracování jednotlivých průběžných úkolů

navázaných na klíčové tituly zadané studijní literatury. Závěrečná zkouška má

formu individuální rozpravy mezi pedagogem a studentem nad závěrečným esejem.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů