Sociologie médií
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
380SM | zkouška | 4 | 24 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 76 až 96 hodin domácí příprava | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Předmět se zaměří na seznámení studentů s hlavními směry sociologických analýz moderních komunikačních médií.
Program přednášek je rozdělen na dvě části. V první, kratší části kurzu (blok I) je představeno zformování sociologie médií
v návaznosti na ustavování masové společnosti a masové kultury na počátku 20. století. V této obecné části jsou představeny
tři určující směry studia médií ve 20. století: tzv. Frankfurtská, Torontská a Birminghamská škola. Ve druhé části kurzu (blok
II) jsou vybrána specifická témata sociologie médií, která jsou zvláště relevantní pro audiovizuální studia. Studenti budou
seznámeni s teoretickým uchopením (a jeho empirickým fundamentem) u těchto témat: televizní dramata a seriálová
dramata, sociologie dokumentárního filmu, factual entertainment (Reality TV a non-fiction televizní zábava), quality
television a kontext jejího nástupu, digitální televizní kultura (produkce a recepce včetně principů VOD), audiovizuální
publika/uživatelé a jejich dynamika, audiovizuální produkce jako sociologické téma.
Výsledky učení
Student po absolvování předmětu disponuje teoretickým backgroundem umožňujícím aplikovat metody sociologického
výzkumu (včetně empirických) specificky na pole audiovize. Současná témata a problémy audiovize dokáže reflektovat a
chápat ze sociologického úhlu pohledu v jejich dějinném kontextu i v příčných souvislostech.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Dunleavy, Trisha (2018) Complex Serial Drama and Multiplatform Television. London: Routledge.
Gillan, Jennifer (2011) Television and New Media. Must-Click TV. London: Routledge.
Johnson, Catherine (2019) Online TV. London: Routledge.
Kavka, Misha (2012) Reality TV. Edinburgh: Edinburgh University Press.
McQuail, Denis (2007) Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
Mittel, Jason (2015) Complex TV. The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York: New York University
Press.
Strinati, D. (1995) An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge.
Thompson, J. B. (2004) Média a modernita: sociální teorie médií. Praha: Karolinum.
Nichols, Bill (2010) Úvod do dokumentárního filmu. Praha: JSAF a NAMU.
Hodnoticí metody a kritéria
Je požadována účast na přednáškách a zpracování jednotlivých průběžných úkolů
navázaných na klíčové tituly zadané studijní literatury. Závěrečná zkouška má
formu individuální rozpravy mezi pedagogem a studentem nad závěrečným esejem.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Povinně volitelné předměty)