Documentary Workshop 5

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
303RDV5 Z 1 18S Czech winter

Subject guarantor

Martin MAREČEK

Name of lecturer(s)

Rudolf ADLER, Miroslav JANEK, Martin MAREČEK, Alice RŮŽIČKOVÁ, Martin ŘEZNÍČEK, Helena TŘEŠTÍKOVÁ, Karel VACHEK

Learning outcomes of the course unit

Study results:

Mode of study

workshop

Prerequisites and co-requisites

None

Course contents

Course Description:

The Documentary workshop is the main professional course for Documentary Dept. students. The focus of its content is the most intensive communication with the workshop lead instructor.

The Documentary workshop is an group arising from the mutual choice of the students and instructor in which free creative impulses arise and in the process of creation are developed into a particular project in an atmosphere of working cooperation, instructively effective communication of professional experience in all phases of the work and open discussions in which personal viewpoints, artistic manifestations and individual signature are refined and consolidated.

The basis of the work is proper analyses of student subject matter in collective and individual workshops, discussions over their potential social and artistic effect and a systematic presentation on how to proceed in their implementation.

In the phase of creating the piece (shooting and composition finishing) the instructor analyses material, primarily in the editing room.

The Documentary workshop guides students to no fall into professional habits but to try through finding their own style to suprise not only the audience but themselves as well.

It provokes them to checking manners of how to understand current events and periods in which we live and an ability to reflect them in film.

The difference in the master's series, as opposed to the bachelors, is greater student responsibility to the creative team in developing the service of their younger colleagues in the role of and experienced mentor.

Topic scope:

Recommended or required reading

Recommended literature:

BERGER, John et al. Způsoby vidění. Překlad Andrea Průchová Hrůzová. 1. vydání. V Praze: Labyrint, 2016. 150 stran. Labyrint fresh eye; 3. svazek. ISBN 978-80-87260-78-4.

BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. Překlad Miloš Fryš. Praha: Dauphin, 1998. 115 s. Film; sv. 1. ISBN 80-86019-68-3.

DELEUZE, Gilles. Film. 1, Obraz - pohyb. Překlad Jiří Dědeček. Vyd. v ČR 1. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 298 s. Knihovna Iluminace; 13. ISBN 80-7004-098-X.

ECO, Umberto a FIALA, Jiří, ed. Mysl a smysl: sémiotický pohled na svět. Překlad Zdeněk Frýbort a Jiří Fiala. Praha: Moraviapress, 2000. 183 s. Knihovna Ceny Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97; sv. 2. ISBN 80-86181-36-7.

EPSTEIN, Jean a MAYDL, Přemysl, ed. Poetika obrazů. Překlad Ladislav Šerý. Praha: Herrmann & synové, 1997. 303 s. ISBN 80-238-1138-X.

JURÁČEK, Pavel. Deník. Vydání první. Praha: Torst, 2017- . svazky. ISBN 978-80-7215-544-6.

MacKENZIE, Scott (editor): Film Manifestos and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology. Berkeley, CA: University of California Press. ISBN 9780520957411

MIRZOEFF, Nicholas. Jak vidět svět. Překlad Andrea Průchová Hrůzová a Jan J. Škrob. Vydání první. Praha: ArtMap, 2018. 372 stran. ISBN 978-80-906599-5-7.

PASOLINI, Pier Paolo. Zuřivý vzdor. Vyd. 1. Praha: Fra, 2011. 170 s. Eseje. ISBN 978-80-87429-14-3.

QUINN, James: This Much si True - 14 Directors of Documentary Filmmaking; A&C Black Academic and Professional; UK; 2013. ISBN-13: 978-1408132531

TARKOVSKIJ, Andrej Arsen'jevič a FRYŠ, Miloš, ed. Krása je symbolem pravdy: rozhovory, eseje, přednášky, korespondence, filmové scénáře a jiné texty 1954-1986. Překlad Miloš Fryš. Vyd. 2., aktualiz. Příbram: Camera obscura, 2011. 480 s. ISBN 978-80-903678-5-2.

HITCHCOCK, Alfred a TRUFFAUT, François. Rozhovory Hitchcock - Truffaut. Praha: Čs. filmový ústav, 1987. 211 s.

Ulver, Stanislav. Západní filmová avantgarda. Vyd. 1. Praha: Český filmový ústav, 1991. iii, 323 s. ISBN 80-7004-071-8.

THOMPSON, Kristin a BORDWELL, David. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. Překlad Helena Bendová. 2., opr. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2011. 827 s., [24] s. obr. příl. ISBN 978-80-7331-207-7.

Assessment methods and criteria

Note

None

Schedule for winter semester 2019/2020:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
room 211
Room No. 211

(Lažanský palác)
TŘEŠTÍKOVÁ H.
09:50–12:15
ODD WEEK

(parallel1)
room 211
Room No. 211

(Lažanský palác)
ADLER R.
13:10–15:35
ODD WEEK

(parallel3)
room 217
Room No. 217

(Lažanský palác)
ŘEZNÍČEK M.
13:10–15:35
ODD WEEK

(parallel4)
room 210
Room No. 210

(Lažanský palác)
VACHEK K.
13:10–15:35
ODD WEEK

(parallel2)
Tue
Wed
Thu
room 217
Room No. 217

(Lažanský palác)
RŮŽIČKOVÁ A.
17:20–19:45
EVEN WEEK

(parallel5)
room 211
Room No. 211

(Lažanský palác)
MAREČEK M.
17:20–19:45
EVEN WEEK

(parallel8)
room 217
Room No. 217

(Lažanský palác)
JANEK M.
17:20–19:45
ODD WEEK

(parallel6)
Fri
Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel
Mon 09:50–12:15 Helena TŘEŠTÍKOVÁ Room No. 211
Lažanský palác
parallel1
Mon 13:10–15:35 Karel VACHEK Room No. 210
Lažanský palác
parallel2
Mon 13:10–15:35 Rudolf ADLER Room No. 211
Lažanský palác
parallel3
Mon 13:10–15:35 Martin ŘEZNÍČEK Room No. 217
Lažanský palác
parallel4
Thu 17:20–19:45 Alice RŮŽIČKOVÁ Room No. 217
Lažanský palác
parallel5
Thu 17:20–19:45 Miroslav JANEK Room No. 217
Lažanský palác
parallel6
Thu 17:20–19:45 Martin MAREČEK Room No. 211
Lažanský palác
parallel8

Schedule for summer semester 2019/2020:

The schedule has not yet been prepared

The subject is a part of the following study plans