Contemporary Photography and Art 1

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
307ECON1 exam 4 2 lecture hours (45 min) of instruction per week, 82 to 102 hours of self-study English

Subject guarantor

Tomáš DVOŘÁK

Name of lecturer(s)

Josef LEDVINA, Noemi PURKRÁBKOVÁ

Department

The subject provides Department of Photography

Contents

Ke splnění předmětu je třeba odevzdat dvě písemné práce – jednu krátkou (2–3 ns.) v půli semestru a druhou v podobě závěrečné seminární práce (5–10 ns) na jeho konci (normostrana = 1800 znaků včetně mezer). Následuje ústní zkouška ve formě diskuse nad oběma odevzdanými texty.

Pro kratší písemný úkol (do 9. 11.) si student/ka připraví reflexi výstavy, ke které se analyticky a/nebo kriticky vztáhne.

Závěrečná seminární práce (do 4. 1.) se může přímo vztahovat k tématu budoucí bakalářské práce a/nebo k některému z probíraných témat či četby. Podmínkou je použití odborné literatury a relevantních zdrojů, stejně jako formální úprava odpovídající standardům bakalářské práce. Téma práce doporučujeme před napsáním textu nejprve konzultovat s jedním z pedagogů.

6.10. (Noemi Purkrábková)

*Umělecké dílo mezi galerií a online prostorem: dokumentace, cirkulace, postprodukce*

Četba:

– Steyerl, Hito. 2023. „Je internet mrtvý?“ In Umění bez daně, 133–141. Praha: VVP AVU.

Doporučená literatura:

– Abrams, Loney. 2013. „Flatland.“ The New Inquiry. Přístupné online: https://thenewinquiry.com/flatland/ (accessed [datum přístupu]).

– Kholeif, Omar. 2018. Goodbye, World! Looking at Art in the Digital Age. Berlin: Sternberg Press, 97–119.

– Bourriaud, Nicolas. 2004. Postprodukce. Praha: tranzit.cz.

13.10. (Josef Ledvina)

*Obraz jako nástroj a obraz jako umělecké dílo*

Četba:

– Noë, Alva. 2016. Strange Tools: Art and Human Nature. New York: Hill and Wang. (zejména část III).

20. 10. (Josef Ledvina)

*Roztomilé obrázky v galerii a na sociálních sítích*

Četba:

– May, Simon. 2019. The Power of Cute. Princeton: Princeton University Press.

27. 10 X - rektorské volno

3.11. (Noemi Purkrábková)

*Poetika a politika Infrastruktur*

Četba:

– Zylinska, Joanna. 2023. Nelidská fotografie. Praha: Karolinum. (především kapitola 2)

Doporučená literatura:

– Weizman, Eyal. 2017. Forensic Architecture: Violence at the Threshold of Detectability. New York: Zone Books.

– Easterling, Keller. 2014. Extrastatecraft: The Power of Infrastructure Space. London: Verso.

– Gabrys, Jennifer. 2016. Program Earth: Environmental Sensing Technology and the Making of a Computational Planet. Minneapolis: University of Minnesota Press.

10.11. X – catch up week - volno

24.11 (Josef Ledvina)

*Institucionální kritika a institucionalizace fotografie*

Četba:

– Krauss, Rosalind. 1982. „Photography’s Discursive Spaces: Landscape/View.“ Art Journal 42 (4): 311–319.

1.12. (Noemi Purkrábková)

*Dekolonizace a postkoloniální myšlení v současném umění*

Četba:

– Demos, T. J. 2013. Return to the Postcolony: Specters of Colonialism in Contemporary Art. Berlin: Sternberg Press. (Introduction s. 7–18; „The Haunting: Renzo Martens’ Enjoy Poverty“ s. 97–123.)

Doporučená literatura:

– Fanon, Frantz. 2014. Psanci této země. Praha: tranzit.cz. (especially essay „O násilí“)

– Said, Edward. 2006. Orientalismus. Brno: Paseka.

8.12. (Josef Ledvina)

*Autentické, povrchní a autenticky povrchní: strategie současné performance*

Četba:

– Bishop, Claire. 2008. „Outsourcing Authenticity? Delegated Performance in Contemporary Art.“ In Double Agent, edited by Claire Bishop and Silvia Tramontana, 110–125. London: ICA. Přístupné online: https://monoskop.org/images/1/19/Bishop_Claire_2008_Outsourcing_Authenticity_Delegated_Performance_in_Contemporary_Art.pdf

15.12. (Noemi Purkrábková)

*Technologie – umění – gender: feminismus a (nová) média*

Četba:

– Haraway, Donna. 1985/2014. „Kyborgský manifest: Věda, technologie a socialistický feminismus.“ In Společenské vědy a audiovize, edited by Helena Bendová and Matěj Strnad, 545–577. Praha: NAMU.

Doporučená literatura:

– Plant, Sadie. 1995. „The Future Looms: Weaving Women and Cybernetics.“ Body & Society 1 (3–4): 45–64. // Plant, Sadie. 1997. Zeros + Ones: Digital Women + the New Technoculture. London: Fourth Estate.

– Laboria Cuboniks. 2018. „Xenofeministický manifest.“ In Mysl v terénu, 173–184. Praha: VVP AVU.

– Russel, Legacy. 2023. Glitch Feminismus: manifest. Praha: Utopia Libri.

(22.12) – consultations

Learning outcomes

The student is oriented in contemporary art, understands contemporary theories of art and photography, is able to think about photography in the context of current discussions about technical images and is able to reflect on some of the topics discussed in his/her own creative work.

Prerequisites and other requirements

-

Literature

Evaluation methods and criteria

To complete the course, two written papers must be submitted – one short (2-3 standard pages) in the middle of the semester and the second in the form of a final seminar paper (5-10 standard pages) at the end of the semester (standard page = 1800 characters including spaces). This is followed by an oral examination in the form of a discussion of both submitted texts.

For the “shorter written assignment”, students choose one contemporary artwork, exhibition, photograph, or other alternative art format to which they relate analytically and/or critically.

The “final term paper” may connect directly to the topic of the student’s future undergraduate thesis and/or to topics and readings discussed during the course. The use of scholarly literature and relevant sources is required, as well as the formal editing appropriate to the standards of a bachelor's thesis. It is recommended to consult the topic with one of your teachers before writing the assignment.

Note

-

Schedule for winter semester 2025/2026:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
room TR2-304
Tržiště -st. intermedia

(Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12))
LEDVINA J.
11:30–13:05
(lecture parallel1)
Tue
Wed
Thu
Fri
Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel
Mon 11:30–13:05 Josef LEDVINA Tržiště -st. intermedia
Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12)
lecture parallel1

Schedule for summer semester 2025/2026:

The schedule has not yet been prepared

The subject is a part of the following study plans