Voice (N0215A310098)

Type of programme Mode of study Profile of the programme Standard study length Language Instruction Department
Continuing Master's Programme full-time academically oriented 2 years Czech Voice and Opera Directing Department

Since this programme is designed for Czech-speaking students an English description is not available.

Show complete descriptions in Czech language

Guarantor of study programme

Helena KAUPOVÁ

Programme objectives

Cílem studia je připravit vysoce kvalifikované vokální umělce s vysokým stupněm dovedností v oblasti operního divadla. Navazující magisterský program prohlubuje učivo studované v bakalářském programu. Pozornost je věnována rozvoji a systematizaci dovedností a poznatků týkajících se prezentace vlastních dovedností studentů především v rámci sólové interpretace vokální hudby. Studium je zaměřeno na rozvíjení individuálního pěveckého projevu studenta a kultivaci vokálních technik i herecké schopnosti ztvárnění jevištní postavy s ohledem na širokou škálu interpretačních přístupů a repertoár v rámci hlasového oboru studenta. Student je dále veden k syntetickému propojení umělecké praxe s nabytými znalostmi o problémech organizace a struktury hudebního provozu.

Profile of a programme graduate

Absolvent má komplexní odborné znalosti rámci světového i domácího repertoáru svého hlasového oboru. Veřejně prezentuje vysoce kvalitní umělecký výkon v roli sólového operního zpěváka.

Dokáže věrohodně ztvárnit jevištní postavu a zvolit vhodnou z ovládnutých vokálních technik i interpretačních postupů s ohledem na potřeby repertoár a ve vztahu ke stylu či žánru v rámci svého hlasového oboru.

Odborné znalosti:

Má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru ve svém hlasovém oboru a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.

Rozvíjí, prezentuje a realizuje umělecké programy, které jsou koherentní a vhodné pro různé kontexty.

Má přehled o systému fungování a funkci hudby ve společnosti, orientuje se v základních pojmech a termínech existujícího modelu hudebního provozu.

Má základní znalosti z oblasti autorského práva, právně ekonomického zajištění hudebního života, nakladatelského práva s praktickým zřetelem pro případnou organizaci koncertů nebo nahrávek a zajištění úpravy chráněného díla podle současné platné legislativy.

Má znalosti z oblasti mediálního průmyslu a jeho vazeb na další segmenty hudebního průmyslu včetně stále rostoucí úlohy sociálních sítí a online přenosů hudební tvorby.

Odborné dovednosti:

Realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.

V rámci svého hlasového oboru ovládá sofistikované řemeslné dovednosti ve vztahu k repertoáru, stylu, žánru apod.

Veřejně prezentuje vysoce kvalitní umělecký výkon v roli sólového operního zpěváka.

Ve vztahu k relevantní profesní dráze a příležitostem chápe do hloubky svůj obor a na tomto základě identifikuje a formuluje strategie pro rozvíjení spolupráce.

Provádí na vysoké úrovni kritickou sebereflexi ve vztahu k vlastnímu stylu učení, dovednostem a strategiím.

Dokáže aplikovat znalosti z oblasti organizace a struktury hudebního provozu na vlastní uměleckou praxi.

Obecné způsobilosti:

Prokazuje samostatnost ve všech aspektech učení, sociální interakce a při rozpoznávání příležitostí.

Je schopen integrovat znalosti získané z různých kontextů a perspektiv.

Rozpoznává vzájemné vztahy mezi teorií a praxí a používá tyto znalosti k podpoře a posílení vlastního uměleckého vývoje.

Ovládá na vysoké úrovni vhodné prezentační dovednosti ve všech aspektech své praxe a činnosti.

Má pozitivní postoj a ochotně se zapojuje do trvalého (celoživotního) osobního a profesního rozvoje.

Studenti mají také možnost vykonat kdykoli během studia závěrečnou zkoušku pro získání osvědčení o pedagogické způsobilosti. Podmínkou k přihlášení k této zkoušce je absolvování volitelných předmětů Pedagogika, Psychologie a Didaktika/ Vyučovatelská praxe.

Rules and requirements for creating study plans

Akreditační řád AMU stanovuje parametry společné pro všechny studijní programy vyučované na AMU a zároveň přenáší část odpovědnosti za oborové specifikace (divadlo, hudba, tanec, film/televize) na fakulty. Studijní plány jsou vytvářeny v souladu se Studijním a zkušebním řádem AMU, který na základě specifik vysokého uměleckého vzdělávání vymezuje v rámci typologie předmětů hlavní povinný předmět: jde o klíčový umělecký (resp. talentový) předmět profilujícího základu, u něhož hodnocení probíhá vždy komisionálně a který neumožňuje opakování atestace. Dalším specifikem studijních plánů je povolená flexibilita v rozdělení kreditů (60 ECTS za akademický rok) mezi zimní a letní semestr, vycházející u některých oborů z výraznější studijní a tvůrčí zátěže spojené s dokončováním uměleckých výstupů v letním semestru.

Povinnou součástí všech studijních programů je teoreticko-historický základ oboru, u akademických programů v podobě povinných předmětů profilujícího základu spoluurčujících profil absolventa a tvořících součást státní závěrečné zkoušky. Součástí každého studijního plánu je dále povinné absolvování oborově zaměřené výuky anglického jazyka, v minimálním rozsahu 6 ECTS za studijní cyklus.

Klasifikace je udělována podle Kreditního systému (ECTS - European Credit Transfer System), který byl zaveden na základě Boloňských dohod z roku 1999 s cílem sjednotit a integrovat vysokoškolský systém v Evropské Unii.

Předměty ukončené zkouškou jsou klasifikovány podle stupnice A – E (F = nevyhověl), u ostatních předmětů je využíváno hodnocení započteno/nezapočteno; kombinace obou atestací není možná.

Standardní délka vyučovací hodiny je 45 minut. Základními organizačními formami výuky jsou přednáška, seminář, cvičení, dílna, přičemž tři poslední formy výuky v různé míře zahrnují i vznik uměleckých výstupů. Výuka probíhá buď na týdenní bázi, nebo formou intenzivních bloků či workshopů.

Ve studijním plánu se automaticky předpokládají prerekvizity v podobě sekvencí předmětů označených postupně rostoucím číslem za názvem předmětu. Tento typ prerekvizit není specificky uváděn v příloze BIII k jednotlivým předmětům. Pokud má předmět nesekvenční prerekvizitu, tak explicitně uvedena v příloze BIII k předmětu je. Ve stejném smyslu neuvádíme korekvizity, ty jsou dány povinným zařazením předmětu do konkrétního ročníku a semestru společně s dalšími předměty.

Studijní plán obsahuje volitelné předměty: Pedagogika, Psychologie, Didaktika/ Vyučovatelská praxe, Pohybová a relaxační výchova a další volitelné předměty z nabídky AMU. Student si může zvolit také předmět Profesní aktivity, který úzce souvisí s aplikační sférou v oblasti uměleckého výkonu, který student provedl mimo fakultu. Student musí z volitelných předmětů získat minimálně 12 kreditů.

General information about admission process

Přijímací řízení probíhá prezenční formou, tzv. talentovou zkouškou. Pro každý akademický rok jsou vypisovány přesné podmínky talentových zkoušek - konkrétní program. V případě programu Zpěv jde o určení dramaturgie a orientačního repertoáru samostatného koncertu v trvání 60 minut. Tyto požadavky jsou každoročně aktualizovány a umísťovány na odpovídající místa studijní části fakultního webu. Takto jsou zároveň k dispozici uchazečům o studium na HAMU.

Na talentové zkoušce uchazeč přednese připravený samostatný koncert. Zkušební komise má právo určit, které z požadovaných skladeb uchazeč přednese. Zkušební komise má právo jednotlivé skladby kdykoliv přerušit.

Přijímací komise hodnotí uchazeče/čku souhrnným bodovým ohodnocením, které obsahuje hodnocení talentových a pěveckých dispozic, zejména pak technického zvládnutí, fyziologických předpokladů pro zdravý hlasový rozvoj, zvukové představivosti, pamětních dispozic, jevištních dispozic a individuálního interpretačního přínosu, a to vše minimálně na úrovni absolventa bakalářského cyklu.

Po ukončení talentové zkoušky vytvoří přijímací komise pořadí dle průměrů bodových hodnot jednotlivých uchazečů/ček a k přijetí doporučí ty uchazeče/čky, kteří se umístili do pořadí odpovídajícímu směrnému číslu a minimálnímu bodovému ohodnocení pro program Zpěv.

Podmínky přijímacího řízení včetně stanovení způsobu bodového hodnocení, jeho rozmezí a směrného čísla, ošetřuje pro každý akademický rok příslušná vyhláška děkana, která podléhá schválení akademickým senátem fakulty. Pokud nebude dostatek uchazečů splňujících podmínku bodového hodnocení, směrné číslo se nenaplní.

Applicability to other types of academic programmes

Tento program navazuje na bakalářský studijní program Zpěv. Absolventi navazujícího magisterského programu mají možnost se přihlásit do doktorského studijního programu interpretačního charakteru na HAMU nebo do podobně zaměřených doktorských programů na dalších uměleckých školách v České republice i v zahraničí.

Parts of the state final examination and their contents

VŠKP se skládá ze dvou částí:

  1. Absolventský umělecký výkon: koncert v minimální délce 60 minut, skládající se ze skladeb různých stylových období. Písňové cykly nebo výběr písní jednoho skladatele, árie z kantát, oratorií, oper, včetně duetů, tercet, árie z klasických operet a komorních skladeb. Všechna čísla koncertu musí být uvedena zpaměti. Výjimku pro použití notového materiálu tvoří skladby rozsahově přesahující 10 stránek, kompozičně náročná díla skladatelů 20. a 21. století a komorní skladby s doprovodem dvou a více nástrojů.
  2. Písemná práce v rozsahu minimálně 40 normostran na dané téma.

Státní závěrečná zkouška

  1. Obhajoba absolventského uměleckého výkonu
  2. Obhajoba písemné práce
  3. Teoretická ústní zkouška: Organizace a struktura hudebního provozu

Tematické okruhy teoretické ústní zkoušky, např.:

  1. základní součásti hudebního průmyslu v ČR a v zahraničí - nahrávací průmysl, nakladatelská oblast, živé provozování hudby, výroba hudebních nástrojů
  2. symfonické orchestry, operní domy a festivaly v ČR a v Evropě
  3. kolektivní správci a jejich úloha, ochrana autorských práv v ČR
  4. úloha a význam hudebních agentur, agenturní smlouvy
  5. hudba ve vztahu k tradičním a novým médiím
  6. domácí a světová vydavatelství a nakladatelství, jejich význam a úloha
  7. financování hudby, veřejný, občanský a soukromý sektor
  8. hudba a digitální současnost, význam sociálních síti a digitalizace při distribuci hudby
  9. sponzoring, dárcovství, mecenášství a další způsoby fundraisingu
  10. marketing, propagace a PR jako důležitá součást kariéry umělce

Other academic duties

-

Characterisation of professional practice

-

Anticipated job placement for graduates (typical employment)

Absolvent nachází profesní uplatnění buď jako samostatný sólový umělec ve svobodném povolání, nebo jako sólista či člen operních, komorních, operetních, muzikálových a sborových vokálních těles. Po vykonání závěrečné zkoušky z pedagogické způsobilosti získává osvědčení pro vykonávání profese učitele zpěvu na základních uměleckých školách, hudebních gymnáziích a konzervatořích.

Accreditation validity

Study programme valid from Study programme valid to
2025-12-18 2035-12-18