Hudební akustika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171HUAK | ZK | 2 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Předmět přináší souhrn základních znalosti o zvuku a zvukovém signálu ve funkci nositele hudební informace, jeho typologii a morfologii zejména s ohledem na jeho zpracování a umělou generaci.
Forma studia
Interaktivní výuka.
Předpoklady a další požadavky
Předpokladem pro studium jsou základní znalosti ze středoškolské fyziky (pohyb hmotného bodu, tlak, časový průběh hodnot fyzikálních veličin) a obecné vědomosti o hudebních nástrojích.
Obsah kurzu
1Předmět hudební akustiky a její vztah ke zvukové tvorbě: Hudební zvuk, akustická kmitání, zvukový a hudební signál (přirozený, umělý, definice), přenos hudebního signálu (typy přenosu, jeho osa a vazby)
2Objektivní a subjektivní vlastnosti zvukového signálu. Analogová a digitální podoba signálu (vzorkování, kvantování, aliasing)
3Objektivní metody analogové a digitální analýzy zvukového signálu v časové a frekvenční doméně, informace o časových (porovnání period, histogram, autokorelace) a frekvenčních vlastnostech (spektrum)
4Analogová analýza (pásmové filtry, konstantní absolutní a relativní šířka pásma), digitální analýza (FFT, DFT, cepstrum, wavelet)
5Statické a dynamické pojetí signálu, definice tónu a hluku z hlediska psychoakustických vlastností, omezení při použití statických popisných charakteristik, tranzientní a dokmitávací pochody, zakmitaný stav
6Trojrozměrné zobrazení signálu (základní typologie hudebních signálů): Rovina dynamická (časová obálka, perkusní neperkusní signály), melodická (frekvence, okamžitá frekvence, souzvuk, vibrato), harmonická (harmonicita, alikvótní tóny, neharmonické složky)
7Vazba trojrozměrného zobrazení na časová okna při analýze (váhování, průměrování spekter), rozdíly pásmové, FFT a wavelet analýzy
8Typologie signálů v návaznosti na sluchové vjemy: Periodický signál a jeho frekvenční spektrum, modulované a kvaziperiodické signály, dynamické fluktuace, tremolo, nahodilé, tranzientní a kontinuální signály
9Vztahy mezi časovou a frekvenční doménou signálu a sluchovými vjemy. Způsoby jejich zjišťování. Podmínky subjektivní existence zvukového signálu, prahy vnímání zvuku. Subjektivní vnímání.
10Sovislost vlastností signálů s psychoakustickými jevy maskování, záznějů, kombinačních tónů a kritických šířek pásma
11Spektrální podstata dimenzí barvy zvuku, výsledky psychoakustických experimentů, ovlivnění barvy dalšími psychoakustickými dimenzemi
12Časově závislá spektra a jejich objektivní a subjektivní interpretace; Syntéza zvukového signálu: definice a filozofie
- Psychoakustika: Interakce člověk - zvuk, psychoakustické experimenty, základní psychoakustické dimenze barvy zvuku
- Psychoakustické jevy: maskování, zázněje, kombinační tóny, kritická šířka pásma
Doporučená nebo povinná literatura
Syrový, V. (2003), Hudební akustika, AMU Praha
Hodnoticí metody a kritéria
Absolvování ústní zkoušky.
Poznámka
Nesjou.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:20–13:50 | Zdeněk OTČENÁŠEK | Učebna Zvukové studio Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Zvuková tvorba - bakalář-1819 (povinný předmět)