Studium odborného textu
Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
180SOT | Z | 10 | BLOK | česky | zimní i letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
V přednáškové části seznámit studenty prostřednictvím analýz vybrané literatury se zásadami vědecké práce v oboru. V seminární části studenti v rámci těchto zásad zpracovávají odborný text a prezentují stav bádání a strukturu vlastní vědecké práce.
Forma studia
Výuka staví na analýze textů, osvojování základních zásad vědecké práce a diskusi.
Předpoklady a další požadavky
Podmínkou přístupu do kurzu je absolvování předmětu Komplexní analýza uměleckého díla.
Obsah kurzu
Výuka probíhá v několika blocích:
1 ) Mailem zadán článek k analýze.
- Metody výzkumu (kvantitativní, kvalitativní, performativní).
Strategie čtení, diskuse nad zadaným článkem k analýze.
- Poznámkový aparát, prameny a sekundární literatura, publikační etika.
Praktické cvičení - citační pravidla, parafráze.
- Strategie psaní - předmět a cíl práce, struktura textu, abstrakt.
- Stav bádání, databáze.
- Hudební poetika, kontext, vymezení úhlu pohledu.
Zbývající setkání věnována prezentacím studentů.
Doporučená nebo povinná literatura
Bernstein, Leonard: The Unanswered question : six talks at Harvard. Harvard University Press, 1999.
Boulez, Pierre. Boulez on music today. London: Faber, 1975.
Cage, John. Silence. Praha: tranzitdispay, 2010.
Debussy, Claude: Barvy a rytmus. SHV, Praha 1962.
Eco, Umberto. Otevřené dílo : forma a neurčenost v současných poetikách. Praha : Argo , 2015
------ Mysl a smysl : sémiotický pohled na svět. Praha : Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97, 2000
Eggebrecht, Hans Heinrich: Hudba a krásno. Nakladatelství LN, Praha 2001.
Epstein, David. Shaping time : music, the brain and performance. New York : Schirmer books, 1995.
Fubini, Enrico: Geschichte der Musikästhetik. Metzeler, Stuttgart-Weimar 1997, (Anglicky: A History of Music Aesthetics. The Macmillan Press Limited 1990, 1996).
Grisey, G. Tempus ex Machina: A composer's reflections on musical time. Contemporary Music Review, 1987, vol 2:1, s. 239-275.
Harnoncourt, Nikolaus: Hudobný dialóg. Hudobné centrum. Bratislava 2003.
Janáček, Leoš: O průběhu duševní práce skladatelské: Křivky průběhů affektů hudebních. Papežská knihtiskárna benediktinů rajhradských, Brno 1916.
Mann, Thomas: Doktor Faustus. Mladá fronta, Praha 1986.
Parsch, Arnošt, Piňos, Alois, Šťastný, Jaroslav: Náhoda, princip, systém, řád. Brno: JAMU, 2005.
Pečman, Rudolf: Útok na Antonína Dvořáka. Masarykova univerita, Brno 1992.
Rejcha, Antonín: Hudba jako ryze citové umění. Togga, Praha 2009.
Scruton, Roger: The Aesthetics of Music. Oxford University Press 1997.
Schönberg, Arnold: Styl a idea. Arbor vitae, Praha 2004.
Skladatelé o hudební poetice 20. století. Československý spisovatel. Praha 1960.
Stravinskij, Igor: Hudební poetika. Arbor vitae, Praha 2005.
Ždanov, A. A.: O umění. Orbis, Praha 1950.
Zich, Otakar: Estetické vnímání hudby. Estetika hudby. Supraphon, Praha 1981.
Hodnoticí metody a kritéria
V seminární části studenti
- kriticky zpracovávají jednu knihu z okruhu tzv. hudebních poetik (písemně)
- prezentují stav bádání k tématu své disertace a pracovní verzi struktury své práce.
Zápočet je udělen na základě splnění uvedených povinností a docházce.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Interpretace a teorie interpretace (D) (povinný předmět hlavní)