Videomapping 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
309VM1 | ZK | 2 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Videomapping - zajímavá a v současnosti se dynamicky rozvíjející performativní forma využívající animaci ve veřejném prostoru. Objevuje podstatu, původ, krásu i historii impozantních budov a nabízí jejich příběhy i stopy lidí, kteří se otiskli do jejich minulosti. Zároveň umožňuje architekturu v mžiku proměňovat jako kdysi bájný duch Džin vypuštěný z magické láhve a vykonávající zázraky před našima očima.
Magické možnosti videomappingu se propojují s myšlenkou animovaných filmů, které čerpají z dávné tradice loutkových divadelních výstupů a pouličních cirkusových forem přinášejících magii do všedného života.
Videopmapping se také stal organickou součástí divadelního light designu. Tím se výrazně rozšířilo jeho využití v divadelní praxi.
V průběhu kurzu je posluchačům představen obraz v jeho poznávacích a komunikačních funkcích, jako historicky stále hlouběji strukturovaný sémantický systém.
Forma studia
PhDr. Vančát – prvních 12 hodin - přednáška
Mgr. Štefan Capko – následujících 12 hodin - seminář–dílna, v němž se teoretické předpoklady hned ověřují v praktických cvičeních.
Předpoklady a další požadavky
Základní přehled o historii a teorii výtvarného umění. Ověřené výtvarné a animátorské schopnosti. Předpokládá se ukončené bakalářské studium na některé z uměleckých škol.
Obsah kurzu
PhDr. Vančát – prvních 12 hodin:
1.Strukturální přístup a interaktivní přístup jako metodický rámec přednášky.
2.Ontogeneze vizuálního vnímání
3.Obraznost jako psychosomatická kvalita, gnoseologické aspekty vizuality.
4.Význam obrazu v sociální komunikaci.
5.Vývoj sémantických modelů – od magického k poststrukturálnímu.
6.Vývoj obrazových forem od počátků do moderny.
7.Revoluce obrazových forem v moderně.
8.Vícestupňový, strukturní model vizuálního vyjádření.
9.Postmoderní struktura obrazových forem.
10.Obrazové formy kinematografických a interaktivních médií
11.Obrazové formy ve vztahu k jazyku.
12.Obraznost a kreativita.
Mgr. Štefan Capko – druhých 12 hodin:
1.Definice cílů výuky.
2.Prostor.
3.Světlo a jeho zákonitosti v prostoru.
4.Objekty v prostoru.
5.Živé tělo tanečníka a herce.
6.Technologická příprava.
Videomapping je zaměřen na „objekty“. Tyto ohromné objekty ve veřejném prostoru, které jsou skrz animaci oživovány mají v sobě svůj původní obsah. Jsou to myšlenky autora, historii, lidi, kteří je používají a též stopy lidí, kteří jimi prošli. A tady se setkává neživý objekt s živým tělem. Je nezbytné hledat a objevovat kromě historie objektů i jejich skrytý obsah a kouzlo, které v sobě obsahuje i výtvarnou kvalitu, a to od těch nejjednodušších předmětů až k architektuře. A to všechno v souvislosti s hereckým vkladem performerů, kteří se videomappingů můžou aktivně zúčastnit a přinést jim ozvláštnění živou akcí. Výsledkem celého procesu výuky videomappingu na KAT FAMU by mělo být, v laboratorních podmínkách, vizuální zpracování konkrétních předmětů a jejich oživení projekcí, ve které budou provedeny myšlenky a témata vizuálně zpracovaná animátorem, vycházející z principů obsažených v těchto objektech, a následně uvedené ve spojitosti s živou tělesnou akcí herců a tanečníků.
Doporučená nebo povinná literatura
Základní literatura:
Vančát, Tvorba vizuálního vyjádření, Karolinum Praha 2000.
Vančát, Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě. Karolinum Praha 2009.
Doporučená literatura:
Kesner (ed.) Vizuální teorie. H+H Jinočany, 2005.
W. J. T. Mitchell, Iconology, University of Chicago Press, 1987.
W. J. T. Mitchell, Teorie obrazu, Karolinum Praha, 2016.
Hodnoticí metody a kritéria
Předmět je zakončen zkouškou.
Poznámka
Přednáška PhDr. Vančáta probíhá v učebnách FAMU.
Seminář Mgr. Capka probíhá v ateliéru Avalon (HAMU)
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 09:00–12:00 | Štefan CAPKO | Učebna KAT 416 Lažanský palác |
Druhý blok Videomappingu učí Jaroslav Vančát, tel. na pedagoga: 737107094, pouze v těchto dnech 6.11.2018, 13.11.2018, 20.11.2018 | paralelka 1 |
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
26.10.2018 | 09:00–18:00 | Štefan CAPKO | Avalon Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12) |
první blok Videomappingu učí Štefan Capko, , tel. na pedagoga 605 929 749 | paralelka 1 | |
27.10.2018 | 09:00–18:00 | Štefan CAPKO | Avalon Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12) |
první blok Videomappingu učí Štefan Capko, , tel. na pedagoga 605 929 749 | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Animovaná tvorba - magistr-1819 (povinný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819_1_rok (povinný předmět)