Výtvarné umění 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373VU2 | ZK | 2 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem přednášky je seznámit studenty s vývojem široce definovaného výtvarného umění od počátku 20. století až do současnosti. Výklad nebude omezen pouze na popis či komparaci jednotlivých umělců nebo uměleckých směrů, ale soustředí se i na širší společensko-historický kontext vývoje moderního umění včetně souvislostí s příbuznými uměleckými disciplínami, především s filmem. Jednotlivá, chronologicky se překrývající témata představí sociální proměny diváků i tvůrců umění, naznačí vztahy mezi technologickým vývojem a uměleckými médii a přiblíží současnou uměleckou scénu globalizujícího se světa. Pozornost bude věnována teorii modernismu a možným metodologickým přístupům ke kultuře dvacátého století. Samostatné bloky budou věnovány důležitým osobnostem umění posledních 100 let, ale i tématům ze světa masové kultury, na kterých bude vysvětlena dynamika kulturní produkce naší civilizace.
Forma studia
Přednáška s prezentací obrazových materiálů, řízená diskuse.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou nutné
Obsah kurzu
Přednášky dějin umění rozdělené do dvou semestrálních bloků umění se budou zaměřovat na vytvoření znalosti klíčových debat dějin umění, obzvláště od vzniku modernism po současnost, jež ovlivňují současné umění, film a vizuální kulturu. Způsob výuky předmětu se soustředí i na širší společensko-historický kontext vzniku moderního umění včetně souvislostí s příbuznými uměleckými, humanitními i vědeckými disciplínami a odráží mimo vizuální studie a teorii vliv, post-kolonialismu a feminismu s důrazem na proměnu vztahu mezi „vysokou“ a „nízkou“ kulturou a prolínání tradičních oborů výtvarného umění s oblastmi fotografie, filmu, masmédií a nových technologií. Jednotlivá témata představí sociální proměny diváctva, institucí jako muzeí i tvůrců umění, naznačí vztahy mezi technologickým vývojem a uměleckými médii a přiblíží současnou uměleckou scénu globalizujícího se světa. Kurz bude zdůrazňovat přístup ovlivňující.
Týden 1
Společnost spektáklu, Guy Debord a Siuacionisté. Evropská poválečná tvorba
Fluxus a intermedia
Týden 2
Diskusní Seminář Chci tam jít (umění): provincialismus
V tomto diskusním semináři spolu probereme krátký a zajímavý text dvou mladých historiků umění Davida Hodge a Hameda Yousefa. Volně navazující na témata ze zimního semestru, toto je první ze seminářů představující několik nejdůležitějších současných debat historie umění. Přečtěte si text prosím text a přij’dte na seminář.
Týden 3
Konceptuální umění, minimalismus a land art. Robert Smithson, Eva Hesse, Donald Judd
Art Povera. Mimoevropské perspektivy Lygia Clark
Týden 4
Performance, akční umění, happeningy 60. a 70 let
Jirí Kovanda, Lumír Hladík, Lynda Benglis, Sanja Ivankovic,
New York šedesátých let Yvonne Rainier, Judson Dance Theatre, Kitchen
Týden 5
Diskusní Seminář It’s man’s world
Carol Duncan Civilising Rituals
Týden 6
Umění jako komunikace: dialogické umění. Josef Beyus, APG, Jonas Stahl
Týden 7
Pop art and Andy Warhol, Robert Rauschenberg, Yayoi Kusama.
Týden 8
Diskusní Seminář 3
Pop a konec Umění? Ronald Barthes
Týden 7
Postmodernismus, umění 80. let. Stylová pluralita, Sherrie Levine, Cindy Sherman, Jeff Koons
Suzi Gablik, Selhala moderna? Votobia 1995
Týden 8
Performance a dokumentace
Díky technologickým možnostem a internetu čím víc uměleckých forem a projektů obsahuje formu performance, at’ je to skutečné živý aspekt díla či záznamy na sociálních médiích. Co tento koncept tzv. performativity znamená v kontextech dnešního umění a uměleckých institucí a pro budoucnost umění? Anna Imhof, Trajal Harrel, Lukáš Hofman, Zadie Xa aj.
Týden 9
Sociální obrat a participace
Intervence umění v každodenním životě- práva a zodpovědnosti umělce vůči veřejnosti a publiku
Práce s archívy a diváctvem, Observační mód a participace, reinscenance
Barbora Klímová, Jeremy Deller, Omer Fast
Týden 10
Umění a feminismus
Feminismus je politické hnutí, ale jak funguje a proč je důležité jeho napojení na umění, co je vlastně feministické umění?
Carol Scheeman, Guerilla Girls, Martha Rosler, Xenofeminismus
Týden 11
Skins, screens and Circuits.Jak technologie předělala tělo.
Jak spolu souvisí pornografie, klinické technogie, gender a selfíčko? Tato přednáška se bude soustředit na tělo v době technologické mediace. Amalia Ulman, Ann Hirsch, ASMR videa, Anna Daučíková.
Týden 12
Art After Internet
Od idealismu netového umění 90. let, hyper performance Ryana Trecartina, fenomén post internetu po současnost. Kolektivní umělecké projekty jako Jogging, walled gardens, Jeremy Bailey, Hito Steyerl, Marina Olson, Camille Henrot, Martin Kohout.
Omar Kholeif: Art after the Internet
A2, č. 24/2014, postinternetové umění
Týden 13
We don’t need another hero. Umění a postkolonialmus
Post-colonialní museum, zděděné archívy a narativy
Mozireen, Pad.ma, Rama Hamadesh, Wu Tsang, Fannie Sosa, Tabita Rezaire, Jon Akomfrah,
David Blandy a Larry Apiamchong
Týden 14
Co je to současné umění?
Termín contemporary art je svou vlastní kategorií, co ale vlastně toto contemporary znamená? Ai Weiwei jako globální umělec. Umění jako diplomacie, umění jako měna?
Doporučená nebo povinná literatura
SEZNAM POVINNÉ LITERATURY:
Dumbadze, A., Hudson S. Contemporary Art: 1989 to the Present, Chichester 2013
David Hodge, Hamed Yousefi Provincialism Perfected: Global Contemporary Art and Uneven Development eflux Journal no. 65 May-August
Carol Duncan, Civilising Rituals: Inside Public Art Museums (London: Routledge, 1995) pp.102 – 132
Roland Barthes, 'That Old Thing Art' in Paul Taylor, Post-Pop Art, MIT Press, 1989 pp.21-31
SEZNAM VŠEOBECNÉ DOPORUČENÉ LITERATURY
Balsom, Erika, After Uniqueness: A History of Film and Video Art in Circulation (Columbia University Press, 2017)
Benjamin, Walter, The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction
Bishop, Claire, Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship (London ; New York: Verso Books, 2012)
Terezie Nekvindová DVD České akční umění <https://www.kosmas.cz/knihy/212428/ceske-akcni-umeni/
Stuart Comer, Film and Video as Art. Tate publishing, London .
Hal Foster, Rosalind Krauss, Yve-Alain Bois, Benjamin Buchloh, Umění po roce 1900, Slovart 2007
Richard Osborne, Dan Strugis, Natalie Turner, Teorie umění, Portál, Praha 2008
Akce, slovo, pohyb, prostor, Galerie hlavního města Prahy, 1999
Guy Debord, Zpráva o konstrukci situací a o podmínkách organizace a působení mezinárodní situacionistické tendence. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 4-5/2008, str. 7 – 30.
Hodnoticí metody a kritéria
Účast na přednáškách a aktivní participace na seminářích: 50%
Esej 1000 - 1200 slov semester LS : 50%
.
Poznámka
.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 15:40–17:15 | Hana JANEČKOVÁ | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1819 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)