Hudební estetika 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108HUES2 | ZK | 2 | 1PT+1ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student získá základní znalosti z oblasti hudební estetiky, hudební sémiotiky a teorie hudební interpretace. Prostřednictvím referátu získá dovednosti, jak samostatně pracovat s literaturou z oblasti hudební estetiky a teorie hudební interpretace a aplikovat přitom vlastní umělecké zkušenosti.
Forma studia
přednášky, semináře
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Obsahem přednášky jsou teorie, dějiny a současný stav hudební estetiky, hudební sémiotika, teorie interpretace hudebního umění, hudební kritika a aktuální témata současné hudební kultury. Přednáška má pracovní charakter (umožňuje bezprostřední reakce a diskusi studentů) a je volně tematicky propojena se seminářem.
Obsahem semináře jsou témata vyplývající z referátů studentů, praktické příklady související s tematickými okruhy probíranými v přednáškách a seminární všeobecné diskuse.
Tematické okruhy:
- Hudební estetika a hudební kritika
- Hudební sémantika a sémiotika
- Jaroslav Zich a jeho teorie hudební interpretace
- Vybrané kapitoly z dějin hudební estetiky
- Eduard Hanslick a hudebně estetický formalismus
- Vztahy mezi hudební estetikou a hudební poetikou
- Hudební poetika: Leoš Janáček
- Hudební notace jako „metaznak“. Uměl Janáček zapsat své skladby?
- Hudební umělec a společnost. Estetické názory (kdysi) mladé české skladatelské generace
- Současný skladatel a jeho svět
- Současný hudební interpret a jeho svět
- Vztahy mezi populární, jazzovou a vážnou hudbou. Stratifikace současného hudebního umění
- Estetika populární hudby: Metoda „háku“ aneb Jak se také komponuje
- Shrnutí. Závěrečný test (a odevzdání konečných verzí referátů ze semináře)
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
DORŮŽKA, Lubomír. Panoráma populární hudby 1918/1978 aneb Nevšední písničkáři všedních dní. Praha: MF, 1987. (Vybrané kapitoly.)
DORŮŽKA, Lubomír. Panoráma jazzu. Praha: Mladá fronta, 1990. (Vybrané kapitoly.)
LINDAUR, Vojtěch. Neznámé slasti: příběhy rockových revolucí 1972-2012. Praha: PLUS, 2012. (Vybrané kapitoly.)
POLEDŇÁK, Ivan. Úvod do problematiky nonartificiální hudby. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000.
VIČAR, Jan a Roman DYKAST. Hudební estetika. 2. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, Katedra teorie a dějin hudby, 2002. ISBN 80-85883-86-4. (Vybrané kapitoly.)
Doporučená literatura:
DORŮŽKA, Petr. Hudba na pomezí. Praha: Panton, 1991.
EGGEBRECHT, Hans Heinrich. Hudba a krásno. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. Eseje (NLN). ISBN 80-7106-479-3.
FUKAČ, Jiří. Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína. Brno: Masarykova univerzita, 1998.
HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu. Praha: Supraphon, 1973.
LISSA, Zofia. Nové studie z hudební estetiky. Praha: Supraphon, 1982.
MIHULE, Jaroslav. Otázky hudební estetiky. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2016. ISBN 978-80-7290-878-3.
POLEDŇÁK, Ivan a CAFOUREK, Ivo. Sondy do popu a rocku. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou přístupu ke zkoušce je pravidelná účast v seminářích, aktivita v diskusích, vypracování, přednesení a odevzdání referátu ve stanoveném termínu. Výsledná známka závisí na kvalitě referátu (váha 40 %) a úspěšnosti zkoušky (= bodovaného závěrečného písemného testu) ověřující znalost přednesené látky, resp. jiné zadané studijní či odborné literatury (váha 60 %).
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje