Psychologie 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108PSYC2 | ZK | 2 | 2PT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Posluchači předmětu psychologie získají přehled a znalosti ve vědním oboru psychologie se všemi jejími disciplínami, které jsou nutné pro výkon povolání učitele hudby. Studenti budou obeznámeni se všemi odbornými pojmy a terminologií vědního oboru psychologie: lidská povaha lidské psychiky, vědomí a nevědomí, prožívání, chování, osobnost a její psychická aktivita a procesy, biologická determinace psychiky, nervová soustava, humorální soustava, dědičnost, a se základními psychickými funkcemi: vnímání, pozornost, paměť, myšlení, představivost a fantazie, city atd. Zároveň studenti získají základní přehled o dějinách psychologie se zaměřením na hlavní osobnosti tohoto oboru v historickém vývoji.
Studium psychologie a hudební psychologie umožní studentovi také hlubší sebepoznání vlastních hudebních předpokladů, zájmů, motivace, vůle a dalších činitelů. Tato látka studentům umožní hlubší proniknutí do vlastního hudebního vědomí a pochopení některých pochodů hudebního tvoření a percepce hudby.
Vazba na SZZ:
Absolvování předmětu Psychologie, včetně předmětů Pedagogika a Didaktika/Vyučovatelská praxe, je zároveň předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke státní zkoušce a získal tak pedagogickou způsobilost pro budoucí povolání učitel hudby/hudební výchovy.
Forma studia
Přednáška
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Letní semestr se zaměřuje výlučně na proces hudebního vzdělávání a vzdělávání hudbou. Řeší propojení vědního oboru psychologie s hudební vědou, na jehož základě vznikla poměrně mladá vědní disciplína hudební psychologie, jejíž nejnovější závěry a poznatky jsou nedělitelnou součástí úspěšné přípravy na povolání učitele hudby. Seznamuje studenty s nejdůležitějšími styly a metodami profesionální hudební výchovy a s metodikou diagnostiky a tvořivého rozvoje hudebních schopností a dovedností žáků na jednotlivých stupních hudebního školství.
Tematické okruhy:
1.Předmět hudební psychologie, její místo v systému muzikologických disciplín.
2.Výzkumné metody a metodologická východiska hudební psychologie.
3.Hudební inteligence, hudební schopnosti a jejich klasifikace, psychodiagnostika hudebních schopností.
4.Hudební nadání, talent a otázka dědičnosti.
5.Hudební myšlení a představivost, hudební prožitek – emoce a city.
6.Hudební dovednosti a hudební tvořivost.
7.Hudební motivace a její ovlivňování.
8.Periodizace hudebního vývoje jedince.
9.Sociální psychologie a její vliv na hudební rozvoj žáka.
10.Tréma a otázka stresu při veřejném vystupování. Psychické a fyzické předpoklady interpreta.
11.Hodnocení a klasifikace žáků při hudební výuce.
12.Žáci na ZUŠ se specifickými vzdělávacími potřebami.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
GARDER, Howard. Dimenze myšlení, teorie rozmanitých inteligencí. (kapitola Hudební inteligence). Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1303-1.
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. Učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.
HOLAS, Milan. Hudební nadání. Praha: Hudební fakulta AMU v Praze, 1994. ISBN 80-85883-007.
KUČERA, Dalibor. Moderní psychologie. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
KULKA, Jiří, Ivan POLEDŇÁK a Zdeňka PRAŽÁKOVÁ. Psychologie pro konzervatoře. Praha: SPN, 1998.
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007 (2010, 2014). ISBN 978-80-7367-263-8.
POLEDŇÁK, Ivan. ABC Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon, 1984.
PLHÁKOVÁ, Alena. Dějiny psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-0871-3.
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
Vzhledem k obsáhlosti daného předmětu se kromě aktivní účasti na přednáškách předpokládá také aktivní studium povinné a doporučené literatury. Na každé téma jednotlivých přednášek je doporučen alespoň jeden odborný titul nebo pracovní materiál vztahující se na danou oblast.
Doporučené volitelné vzdělávací složky: doporučené volitelné složky samostatného studia jsou následující. V první řadě kromě studia odborné a doporučené literatury bude potřeba také sledovat odborné recenzované časopisy: např. časopis Československá psychologie (ISSN 0009-062X); nebo Psychologie a její kontexty (ISSN 1803-9278 (print) ISSN 1805-9023 (online); dále Psychologie pro praxi (ISSN 1803-8670), ale také časopis Psychoterapie: praxe - inspirace - konfrontace (ISSN 1802 - 3983).
Dalším doporučením je členství v Národní pedagogické knihovně J. A. Komenského v Praze (viz webový odkaz: http://npmk.cz/knihovna), kde je pro posluchače předmětu psychologie dostupná všechna odborná literatura, psychologické slovníky, ve studovně volně přístupné všechny doporučené odborné časopisy také služba e-PK a další.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka a aktivní účast na přednášce – 40 %
Zkouška – 60 %
Zkouška se skládá z písemné a dle potřeby i opravné ústní části.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje