Dějiny dokumentárního filmu 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303DDF1 | ZK | 3 | 4T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení:
•Studenti získají základní vědomosti a znalosti z historie českého a dokumentárního filmu.
•Studenti shlédnou kánonická díla non-fiction kinematografie.
Forma studia
Přednáška doplněná promítáním ukázek či celých filmů.
Předpoklady a další požadavky
žádné
Obsah kurzu
Popis předmětu:
Základní oborová přednáška a projekce filmů. Během přednášky si studenti osvojí nejpodstatnější historiografické linie vývoje českého a světového dokumentárního filmu a shlédnou nejpodstatnější ukázky či celé filmy, které je reprezentují.
Tematické okruhy:
1.Historické výkladové rámce, vývoj definice pojmu DF a „non-fiction“, estetické a společenské kontexty, konstituce samostatné disciplíny. Příklady počátků až po 20 léta na Západě včetně avantgard.
2.Sovětská montážní škola a její pokus změnit kinematografii až na úroveň pojmů, estetika a teorie materialismu, anti-narace a a dedramatizace jako nové východisko kinematografie. Esfir Šubová a Dziga Vertov.
3.Narace a svědectví sociální USA: Robert Flaherty – rané americké filmy.
4.Syntéza impulzů avantgard a sociální narace: Joris Ivens – komplexní pohled.
5.Regionální fokus na Československo 1918-1939: dokument a instituce, dokument a reklama, dokument a umění. Alexander Hackenschmied, Karel Plicka, Jiří Lehovec, Jiří Weiss.
6.Dokumentární film a státní agenda – nový model institucionální praxe a diskurzy konstituce: John Grierson a tzv. Britská dokumentární škola.
7.Dokumentární film a agendy institucí: USA – od Photo League k filmům New Dealu.
8.Dokumentární film a propaganda – Leni Riefenstahlová.
9.Válečný dokument jako rozvinutí válečných agend – komplexní schéma britské produkce, příklady velkých narativů a dokumentu: Sovětský svaz, USA a Německo.
10.Poválečné filmy tematizující válečnou zkušenost – příklady a diskurzy aktuální reflexe.
11.Poválečné filmy tematizující válečnou zkušenost – příklady a diskurzy reflexe s odstupem.
12.Poválečná konstituce dokumentu v kontextu umělecké kinematografie – příklady a kontexty napříč teritorii (mimo Československo).
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
BARSAM, Richard Meran. Non-fiction Film: A Critical History. Indiana University Press, 1992. 467 s.
NAVRÁTIL, Antonín. Cesty k pravdě či lži: 70 let československého dokumentárního filmu. 2. vyd., (1. v nakl. AMU). Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta v Nakladatelství AMU, 2002. 285 s. ISBN 80-7331-909-8. - ad historie českého dokumentu do konce 60. let
BARNOUW, Erik. Documentary: A History of the Non-fiction Film. New York: Oxford University Press, 1993. 400 s.
- ad historie světového dokumentu do konce 80. let
NAVRÁTIL, Antonín. Dziga Vertov, revolucionář dokumentárního filmu. Praha: Čs. filmový ústav, 1974. 252 s., [63] s. obr. příl. - ad počátky jednoho z klíčových proudů reinterpretace reality
EPSTEIN, Jean a MAYDL, Přemysl, ed. Poetika obrazů. Překlad Ladislav Šerý. Praha: Herrmann & synové, 1997. 303 s. ISBN 80-238-1138-X. - ad počátky jednoho z klíčových proudů reinterpretace reality
GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6. - ad historie dokumentu západní provenience a dalších okruhů, teorie
ALLEN, Robert C., GOMER, Douglas. Film History: Theory and Practice. McGraw-Hill Companies, 1985. 276 s.
SZCZEPANIK, Petr, ed. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2004. 528 s., [12] s. obr. příl. ISBN 80-239-4107-0.
Monografie věnované dílu jednotlivých autorů (najdete v knihovně dle hesla „dokumentární film“ v předmětovém katalogu knihoven), využijte též časopisecké články.
Hodnoticí metody a kritéria
Závěrečný test a na něj navazující ústní zkouška. Hodnotí se jak znalost historicko-kontextuálních reálií, tak divácká zkušenost a schopnost kontextuální interpretace shlédnutých filmů. Absence empirické / divácké zkušenosti klíčových filmů může vést k opakování zkoušky. Z tohoto důvodu hraje roli i důraz na účast v přímé výuce, je požadováno minimálně 70 %:
•70 % účast na přímé výuce (30 %)
•závěrečný test (40 %)
•ústní zkouška (30 %)
Poznámka
Předmět se koná vždy jednou za dva roky. Vypsán bude v ak. roce 2021/22.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět, povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (povinně volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-3ročník (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)