Dějiny dokumentárního filmu 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303DDF1 zkouška 3 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 39 až 54 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

David ČENĚK, Martin MAREČEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

David ČENĚK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby

Obsah

Základní oborová přednáška a projekce filmů. Během přednášky si studenti osvojí nejpodstatnější historiografické linie vývoje českého a světového dokumentárního filmu a zhlédnou nejpodstatnější ukázky či celé filmy, které je reprezentují.

ZIMNÍ SEMESTR 2025/26

1/ 1. 10. Tomáš Hirt: Historické výkladové rámce, vývoj definice pojmu DF a „non-fiction“, estetické a společenské kontexty, konstituce samostatné disciplíny. Druhy dokumentů: observační, participační, performativní, reflexivní (Bill Nichols). Rozdíl mezi dokumentem, reportáží a publicistikou.

2/ 8. 10. Tomáš Hirt: Sovětská montážní škola a její pokus změnit kinematografii až na úroveň pojmů, estetika a teorie materialismu, anti-narace a a dedramatizace jako nové východisko kinematografie. Esfir Šubová a Dziga Vertov.

3/ 15. 10. Hana Muchová: Etnografický film po II. světové válce a jeho vztah k vizuální antropologii se zaměřením na dílo Jeana Rouche.

3/ 22. 10. David Čeněk: První „actualités“ – bratři Lumièrové (např. Příjezd vlaku na nádraží, 1896). Etnografické a vědecké filmy (Jean Painlevé, Felix-Louis Regnault). Dokumentární produkce v období rané kinematografie (tj. do let 1908-1910). Bratři Lumièrové a T. A. Edison – jejich pojetí dokumentu. Fabulované/rekonstruované dokumenty – Georges Méliès. Dokumentární aspekty raných filmů – Alice Guy. Dokument jako vědecký a popularizační nástroj – Jean Painlevé, lékařské filmy, Étienne-Jules Marey, Eadweard Muybridge. Dokument jako zdroj poznání - Albert Kahn, Albert Machin. Fenomén cestovatelských filmů a jejich vliv na estetiku dokumentu.

29. 10. – výuka odpadá MFDF Jihlava

5/ 5. 11. Alice Růžičková: Regionální fokus na Československo 1918-1939: dokument a instituce, dokument a reklama, dokument a umění. Alexander Hackenschmied, Karel Plicka, Jiří Lehovec, Jiří Weiss.

6/ 12. 11. Petr Kubica: Československé poválečné filmy tematizující válečnou zkušenost – příklady a diskurzy reflexe s odstupem.

7/ 19. 11. David Čeněk: Vlna poetismu a romantismu – Robert Flaherty, Ernest B. Schoedsack a Merian C. Cooper, Jean Epstein – Finis Terrae. Stírání hranice mezi inscenovaným a dokumentárním. Produkce amerického kontinentu ve vztahu k národnímu obrození – dokument jako zdroj poznání a reflexe (Kanada, Mexiko, Argentina, Brazílie, USA).

8/ 26. 11. David Čeněk: Třetí avantgarda a její dokumentární pohled (městské symfonie). Joris Ivens, Jean Epstein, René Clair, Luis Buñuel, Jean Vigo, László Moholy-Nagy, Ilja Kopalin, Michail Kaufman, Charles Sheeler, Paul Strand, Jay Leyda, Alberto Cavalcanti. Vztah surrealistů k dokumentárnímu filmu. Dokument jako reflexe filmové profese (Charles Chaplin, Buster Keaton) a rané filmy o filmu.

9/ 3. 12. David Čeněk: Dokumentární film a státní agenda – nový model institucionální praxe a diskurzy konstituce: John Grierson a tzv. Britská dokumentární škola. Dokumentární film a vládní zakázkové filmy: Frank Capra, John Ford, John Huston, William Wyler, George Stevens – hollywoodská praxe mění estetiku reportážního dokumentu.

10/ 10. 12. Alice Růžičková: Poválečná konstituce dokumentu v kontextu umělecké kinematografie – příklady a kontext Československa

11/ 17. 12. David Čeněk: Rozvoj politického dokumentárního filmu: Bída v Borinage (r. Henri Storck a Joris Ivens), Země bez chleba. Témata na okraji (bezdomovectví – Georges Lecombe, Lionel Rogosin - chudoba, rasismus) – USA, Španělsko, Belgie, Německo, Velká Británie, Francie.

12/ 7. 1. Petr Kubica: Československo 60. let a dokument I.

Výsledky učení

Výsledky učení:

•Studující získají základní vědomosti a znalosti z historie českého a světového dokumentárního filmu.

•Studující shlédnou kánonická díla non-fiction kinematografie.

Předpoklady a další požadavky

žádné

Literatura

Povinná literatura (přepokládá se znalost minimálně jednoho titulu v českém a jednoho v anglickém jazyce):

BARNOUW, Erik. Documentary: a history of the non-fiction film. 2nd rev. ed. New York: Oxford University Press, 1993. 400 s. ISBN 978-0-19-507898-5.

BARSAM, Richard Meran. Nonfiction film: a critical history. Revised and expanded ed. Bloomington: Indiana University Press, 1992. 482 s.: fot. ISBN 0-253-20706-1.

THOMPSON, Kristin. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. V Praze: Lidové noviny Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2007. 827 s. ISBN 978-80-7106-898-3 (NLN). /pouze kapitoly věnované dokumentárnímu filmu/

GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6.

KAHANA, Jonathan, ed. The documentary film reader: history, theory, criticism. New York: Oxford University Press, [2016] ©2016. xviii, 1024 stran. ISBN 978-0-19-973964-6.

LAROCCA, Dave, ed. The philosophy of documentary film: image, sound, fiction, truth. Lanham: Lexington Books, 2017 ©2017. xvi, 645 stran The Philosophy of Popular Culture. ISBN 978-1-4985-0453-9.

NAVRÁTIL, Antonín. Cesty k pravdě či lži: 70 let československého dokumentárního filmu. 2. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2002. 285 s. ISBN 80-7331-909-8.

NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Vydání druhé. [Praha]: Akademie múzických umění v Nakladatelství AMU v Jihlavě Doc.Dream services, s.r.o, 2022. 318 stran. ISBN 978-80-7331-606-8.

Doporučená literatura k dílčím tématům:

ADLER, Rudolf. Cesta k filmovému dokumentu. 2. uprav. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Filmová a TV fakulta, 1997. 81 s. ISBN 80-85883-22-8.

BORDWELL, David a KOFROŇ, Václav, ed. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. 639 s. ISBN 978-80-7331-217-6 1 CD.

ELLIS, Jack C. A new history of documentary film. New York: Continuum, 2005. 385 s.: fot. ISBN 0-8264-1751-5.

EPSTEIN, Jean a MAYDL, Přemysl, ed. Poetika obrazů. Překlad Ladislav Šerý. Praha: Herrmann & synové, 1997. 303 s. ISBN 80-238-1138-X.

FERENČUHOVÁ, Mária, ed. Dokumentárny film v krajinách V4. 1. vydanie. Bratislava: Vysoká škola múzických umení, Filmová a televízna fakulta, 2014. 231 stran. ISBN 978-80-89439-65-2.

GRIERSON, John. Grierson on Documentary. London: Collins, 1946. 256 s.

HENLEY, Paul. The adventure of the real: Jean Rouch and the craft of ethnographic cinema. Chicago: University of Chicago Press, 2009. 507 stran. ISBN 978-0-226-32715-0.

JUHASZ, Alexandra, ed a LEBOW, Alisa, ed. A companion to contemporary documentary film. Chichester: Wiley Blackwell, 2020. xvi, 674 stran. ISBN 978-1-119-68566-1.

NAVRÁTIL, Antonín. Dziga Vertov: revolucionář dokumentárního filmu. Praha: Československý filmový ústav, 1974. 252 s.

PALÚCH, Martin. Cenzúra a dokumentárny film po roku 1989. Bratislava: Vlna Drewo a srd, 2017. 164 stran: Filmodrom. ISBN 978-80-89550-39-5.

STUFKENS, André (A.P.). Joris Ivens: filmař světa. 1. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze v nakladatelství AMU, 2016. 518 stran. ISBN 978-80-7331-381-4.

Dále je vhodné projít sborníky „Do, revue pro dokumentární film“.

Monografie věnované dílu jednotlivých autorů a dalším tématům (najdete v knihovně dle hesla „dokumentární film“ v předmětovém katalogu knihoven), využijte též časopisecké články.

Hodnoticí metody a kritéria

Závěrečná zkouška je založena na dialogu k jednomu z tematických celků a vychází rovněž ze seznamu zhlédnutých filmů, který studující předloží nejméně 5 pracovních dní před termínem zkoušky. Hodnotí se nejen znalost historicko-kontextuálních reálií, ale také divácká zkušenost a schopnost kontextuální interpretace a analýzy. Absence empirické/divácké zkušenosti u klíčových filmů může vést k nutnosti zkoušku opakovat. Z tohoto důvodu se klade důraz také na účast v přímé výuce, která je vyžadována minimálně v rozsahu 70 %.

Kritéria hodnocení:

•účast na přímé výuce – 40 %

•ústní zkouška – 60 %

Poznámka

Předmět se koná vždy jednou za dva roky. Vypsán bude v ak. roce 2025/26.

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost LAZ-217
Učebna KDT 217

(Lažanský palác)
ČENĚK D.
14:50–18:05
(přednášková par. 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 14:50–18:05 David ČENĚK Učebna KDT 217
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů