Dějiny dokumentárního filmu 1
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 303DDF1 | zkouška | 3 | 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 39 až 54 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby
Obsah
Základní oborová přednáška a projekce filmů. Během přednášky si studenti osvojí nejpodstatnější historiografické linie vývoje českého a světového dokumentárního filmu a zhlédnou nejpodstatnější ukázky či celé filmy, které je reprezentují.
ZIMNÍ SEMESTR 2025/26
1/ 1. 10. Tomáš Hirt: Historické výkladové rámce, vývoj definice pojmu DF a „non-fiction“, estetické a společenské kontexty, konstituce samostatné disciplíny. Druhy dokumentů: observační, participační, performativní, reflexivní (Bill Nichols). Rozdíl mezi dokumentem, reportáží a publicistikou.
2/ 8. 10. Tomáš Hirt: Sovětská montážní škola a její pokus změnit kinematografii až na úroveň pojmů, estetika a teorie materialismu, anti-narace a a dedramatizace jako nové východisko kinematografie. Esfir Šubová a Dziga Vertov.
3/ 15. 10. Hana Muchová: Etnografický film po II. světové válce a jeho vztah k vizuální antropologii se zaměřením na dílo Jeana Rouche.
3/ 22. 10. David Čeněk: První „actualités“ – bratři Lumièrové (např. Příjezd vlaku na nádraží, 1896). Etnografické a vědecké filmy (Jean Painlevé, Felix-Louis Regnault). Dokumentární produkce v období rané kinematografie (tj. do let 1908-1910). Bratři Lumièrové a T. A. Edison – jejich pojetí dokumentu. Fabulované/rekonstruované dokumenty – Georges Méliès. Dokumentární aspekty raných filmů – Alice Guy. Dokument jako vědecký a popularizační nástroj – Jean Painlevé, lékařské filmy, Étienne-Jules Marey, Eadweard Muybridge. Dokument jako zdroj poznání - Albert Kahn, Albert Machin. Fenomén cestovatelských filmů a jejich vliv na estetiku dokumentu.
29. 10. – výuka odpadá MFDF Jihlava
5/ 5. 11. Alice Růžičková: Regionální fokus na Československo 1918-1939: dokument a instituce, dokument a reklama, dokument a umění. Alexander Hackenschmied, Karel Plicka, Jiří Lehovec, Jiří Weiss.
6/ 12. 11. Petr Kubica: Československé poválečné filmy tematizující válečnou zkušenost – příklady a diskurzy reflexe s odstupem.
7/ 19. 11. David Čeněk: Vlna poetismu a romantismu – Robert Flaherty, Ernest B. Schoedsack a Merian C. Cooper, Jean Epstein – Finis Terrae. Stírání hranice mezi inscenovaným a dokumentárním. Produkce amerického kontinentu ve vztahu k národnímu obrození – dokument jako zdroj poznání a reflexe (Kanada, Mexiko, Argentina, Brazílie, USA).
8/ 26. 11. David Čeněk: Třetí avantgarda a její dokumentární pohled (městské symfonie). Joris Ivens, Jean Epstein, René Clair, Luis Buñuel, Jean Vigo, László Moholy-Nagy, Ilja Kopalin, Michail Kaufman, Charles Sheeler, Paul Strand, Jay Leyda, Alberto Cavalcanti. Vztah surrealistů k dokumentárnímu filmu. Dokument jako reflexe filmové profese (Charles Chaplin, Buster Keaton) a rané filmy o filmu.
9/ 3. 12. David Čeněk: Dokumentární film a státní agenda – nový model institucionální praxe a diskurzy konstituce: John Grierson a tzv. Britská dokumentární škola. Dokumentární film a vládní zakázkové filmy: Frank Capra, John Ford, John Huston, William Wyler, George Stevens – hollywoodská praxe mění estetiku reportážního dokumentu.
10/ 10. 12. Alice Růžičková: Poválečná konstituce dokumentu v kontextu umělecké kinematografie – příklady a kontext Československa
11/ 17. 12. David Čeněk: Rozvoj politického dokumentárního filmu: Bída v Borinage (r. Henri Storck a Joris Ivens), Země bez chleba. Témata na okraji (bezdomovectví – Georges Lecombe, Lionel Rogosin - chudoba, rasismus) – USA, Španělsko, Belgie, Německo, Velká Británie, Francie.
12/ 7. 1. Petr Kubica: Československo 60. let a dokument I.
Výsledky učení
Výsledky učení:
•Studující získají základní vědomosti a znalosti z historie českého a světového dokumentárního filmu.
•Studující shlédnou kánonická díla non-fiction kinematografie.
Předpoklady a další požadavky
žádné
Literatura
Povinná literatura (přepokládá se znalost minimálně jednoho titulu v českém a jednoho v anglickém jazyce):
BARNOUW, Erik. Documentary: a history of the non-fiction film. 2nd rev. ed. New York: Oxford University Press, 1993. 400 s. ISBN 978-0-19-507898-5.
BARSAM, Richard Meran. Nonfiction film: a critical history. Revised and expanded ed. Bloomington: Indiana University Press, 1992. 482 s.: fot. ISBN 0-253-20706-1.
THOMPSON, Kristin. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. V Praze: Lidové noviny Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2007. 827 s. ISBN 978-80-7106-898-3 (NLN). /pouze kapitoly věnované dokumentárnímu filmu/
GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6.
KAHANA, Jonathan, ed. The documentary film reader: history, theory, criticism. New York: Oxford University Press, [2016] ©2016. xviii, 1024 stran. ISBN 978-0-19-973964-6.
LAROCCA, Dave, ed. The philosophy of documentary film: image, sound, fiction, truth. Lanham: Lexington Books, 2017 ©2017. xvi, 645 stran The Philosophy of Popular Culture. ISBN 978-1-4985-0453-9.
NAVRÁTIL, Antonín. Cesty k pravdě či lži: 70 let československého dokumentárního filmu. 2. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2002. 285 s. ISBN 80-7331-909-8.
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Vydání druhé. [Praha]: Akademie múzických umění v Nakladatelství AMU v Jihlavě Doc.Dream services, s.r.o, 2022. 318 stran. ISBN 978-80-7331-606-8.
Doporučená literatura k dílčím tématům:
ADLER, Rudolf. Cesta k filmovému dokumentu. 2. uprav. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Filmová a TV fakulta, 1997. 81 s. ISBN 80-85883-22-8.
BORDWELL, David a KOFROŇ, Václav, ed. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. 639 s. ISBN 978-80-7331-217-6 1 CD.
ELLIS, Jack C. A new history of documentary film. New York: Continuum, 2005. 385 s.: fot. ISBN 0-8264-1751-5.
EPSTEIN, Jean a MAYDL, Přemysl, ed. Poetika obrazů. Překlad Ladislav Šerý. Praha: Herrmann & synové, 1997. 303 s. ISBN 80-238-1138-X.
FERENČUHOVÁ, Mária, ed. Dokumentárny film v krajinách V4. 1. vydanie. Bratislava: Vysoká škola múzických umení, Filmová a televízna fakulta, 2014. 231 stran. ISBN 978-80-89439-65-2.
GRIERSON, John. Grierson on Documentary. London: Collins, 1946. 256 s.
HENLEY, Paul. The adventure of the real: Jean Rouch and the craft of ethnographic cinema. Chicago: University of Chicago Press, 2009. 507 stran. ISBN 978-0-226-32715-0.
JUHASZ, Alexandra, ed a LEBOW, Alisa, ed. A companion to contemporary documentary film. Chichester: Wiley Blackwell, 2020. xvi, 674 stran. ISBN 978-1-119-68566-1.
NAVRÁTIL, Antonín. Dziga Vertov: revolucionář dokumentárního filmu. Praha: Československý filmový ústav, 1974. 252 s.
PALÚCH, Martin. Cenzúra a dokumentárny film po roku 1989. Bratislava: Vlna Drewo a srd, 2017. 164 stran: Filmodrom. ISBN 978-80-89550-39-5.
STUFKENS, André (A.P.). Joris Ivens: filmař světa. 1. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze v nakladatelství AMU, 2016. 518 stran. ISBN 978-80-7331-381-4.
Dále je vhodné projít sborníky „Do, revue pro dokumentární film“.
Monografie věnované dílu jednotlivých autorů a dalším tématům (najdete v knihovně dle hesla „dokumentární film“ v předmětovém katalogu knihoven), využijte též časopisecké články.
Hodnoticí metody a kritéria
Závěrečná zkouška je založena na dialogu k jednomu z tematických celků a vychází rovněž ze seznamu zhlédnutých filmů, který studující předloží nejméně 5 pracovních dní před termínem zkoušky. Hodnotí se nejen znalost historicko-kontextuálních reálií, ale také divácká zkušenost a schopnost kontextuální interpretace a analýzy. Absence empirické/divácké zkušenosti u klíčových filmů může vést k nutnosti zkoušku opakovat. Z tohoto důvodu se klade důraz také na účast v přímé výuce, která je vyžadována minimálně v rozsahu 70 %.
Kritéria hodnocení:
•účast na přímé výuce – 40 %
•ústní zkouška – 60 %
Poznámka
Předmět se koná vždy jednou za dva roky. Vypsán bude v ak. roce 2025/26.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| St | 14:50–18:05 | David ČENĚK | Učebna KDT 217 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinně volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2025 (Povinně volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)