Visual effects in film and TV 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304CVEF1 | Z | 1 | 3T | anglicky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Seznámit posluchače se základy digitálních postprodukčních VFX technologií. Absolvent přednášek by měl rozumět v základních principech jak připravit a s kým dokončit projekt s VFX scénami.
Forma studia
seminar
Předpoklady a další požadavky
Základní orientace v digitálních postprodukčních technologiích.
Obsah kurzu
Předmět je zaměřen na základní praktické seznámení s používanými technikami a technologiemi pro tvorbu současných VFX záběrů. Zabývá se analýzou příběhu,vizuálním zdůrazněním a podporou dramatických situací. Seznámí posluchače s hledisky pro využívání VFX efektů, jejich tvorbou nejrůznějšími prostředky a hodnocení. Na filmových ukázkách ze světové tvorby i z kameramanské praxe přednášejícího provedu posluchače se základními VFX technikami ve filmovém a televizním průmyslu. Přípravou projektu s VFX scénami a se základy workflow v produkci a postprodukci. Výuka probíhá formou prezentace a projekcí ukázek ke všem probíraným VFX technikám. Dále formou praktických cvičení ve studiu,natáčením podkladů pro VFX a jejich zpracováním v LDK.
- VÝZNAM A ROZDĚLENÍ FILMOVÝCH TRIKŮ
POŽADAVKY NA VFX
ANYLÝZA PŘÍBĚHU A VIZUÁLNÍ VÝVOJ VE VZTAHU K VFX
- ZÁKLADNÍ POJMY TRIKOVÉ TERMINOLOGIE
TRIKOVÝ ZÁBĚR
TRIKOVÉ NATÁČENÍ
VFX-VIZUÁLNÍ EFEKTY – VŠE DODÁVANÉ V POSTPRODUKCI
ZVLÁŠTNÍ EFEKT – (SPECIAL EFFECTS) SFX SPECIÁLNÍ EFEKTY
DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE 2D - 3D
- DIGITÁLNÍ TECHNIKY - 2D ZÁKLADNÍ
1.ROTOSCOPING – MANUÁLNÍ ANIMOVÁNÍ, VEKTOROVÉ MASKY
2.KLÍČOVÁNÍ – PŘEVÁDĚNÍ SPECIÁLNÍ BARVY V ZÁBĚRU NA MASKU
3.TRACKING – ANALYZOVÁNÍ ZÁBĚRU PRO POHYB V OBRAZE
4.KOMPOSITING – SKLÁDÁNÍ RŮZNÝCH ELEMENTŮ DO ZÁBĚRU
5.UKÁZKY JEDNOTLIVÝCH TECHNIK
- DIGITÁLNÍ TECHNIKY - 3D ZÁKLADNÍ
1.VÝROBA 3D EFEKTŮ
2.VÝROBA 3D MODELU.
3.VÝROBA 3D SCÉNY.
4.DIGITÁLNÍ KOMPOZICE. S 3D KAMEROU
- VÝROBA FILMOVÉHO PROJEKTU S TRIKOVÝMI ZÁBĚRY
- PŘÍPRAVA NA VÝROBU PROJEKTU
1.SCÉNÁŘ
2.TECHNICKÝ SCÉNÁŘ
3.VÝTVARNÉ NÁVRHY, PŘESNÁ CHARAKTERISTIKA, KONCEPTY
4.STORYBOARD
5.CG STORYBOARD – S PLÁNEM POHYBU KAMER
6.KAMEROVÉ SCHÉMA
7.TECHNOLOGICKÉ ROZBORY,
8.ZAČÁTEK MODELOVÁNÍ PRO POST-PRODUKCI (TAKÉ VYUŽITELNÉ V PREVIZU)
9.CG ANIMATIC – PREVIZ
- CG PRE-LIGHT
- VÝROBA KULIS, REKVIZIT A KOSTÝMŮ
- TECHNOLOGICKÉ ZKOUŠKY,
- PYROTECHNICKÉ ZKOUŠKY
A)EXPLOZE
B)DESTRUKCE
C)REFERENČNÍ EFEKTOVÉ ZKOUŠKY A ZÁBĚRY
- VÝBĚR KAMEROVÉ TECHNOLOGIE
A)VOLBA OBJEKTIVŮ
B)VÝBĚR A TESTY KAMER
C)OBRAZOVÉ A EXPOZIČNÍ TESTY
D)VOLBA ZÁZNAMU A ULOŽISTĚ
E)KOMUNIKACE S PROVÁDĚJÍCÍ VFX A ON-LINE POSTPRODUKCÍ
F)VOLBA KAMEROVÉHO VYBAVENÍ
G)POHYBOVÁ TECHNIKA PRO KAMERU: JÍZDA, RAMENO, JEŘÁB, DRON
- VÝBĚR OSVĚTLOVACÍ TECHNIKY
- PLÁNOVÁNÍ PRAKTICKÝCH EFEKTŮ
- ROZPOČTY,
- ORGANIZACE VÝROBY,
- PIPELINE
- ON-SET SUPERVIZOR,
- ZÁZNAM - NATÁČENÍ,
- PLÁNOVÁNÍ POSTPRODUKCE
- ŘÍZENÍ A KONTROLA VÝROBY.
2.TECHNOLOGICKÁ PŘÍPRAVA POSTPRODUKČNÍCH 2D A 3D ÚKOLŮ VFX
OPAKOVÁNÍ V NÁVAZNOSTI NA VÝUKU DIGITÁLNÍ WORKFLOW – ING.HŘEBAČKA
- PARAMETRY DATOVÉHO TOKU
1.VIDEO A OBRAZOVÉ FORMÁTY
2.CODEKY
3.FRAME RATE
4.PROKLÁDÁNÍ
A.INTERLACE
B.PROGRESSIVE
5.CHROMA SUBSAMPLING
6.BAREVNÉ PROSTORY A JEJICH MANAGEMENT
A.LUT - VYTVOŘENÍ VLASTNÍ LUT (SOFTWARE 3D LUT CREATOR)
B.REFERENČNÍ BAREVNÉ PROSTORY
C.PRACOVNÍ BAREVNÉ PROSTORY
D.VÝSTUPNÍ BAREVNÉ PROSTORY
E.IMAGE PROCESSING SYSTEM IS-100
7.BIT RATE
- PRIMÁRNÍ OBRAZOVÁ DATA - RAW VS. OSTATNÍ
1.DEBAYERING (DEMOSAICING)
2.INTERPRETACE DIGITÁLNÍHO OBRAZU Z KAMERY
3.INTERPRETACE VERSUS DEGRADACE OBRAZU
- PARAMETRY VÝBĚRU DIGITÁLNÍ KAMERY
A.VOLBA ZÁZNAMU PODLE PARAMETRŮ DATOVÉHO TOKU
B.VÝBĚR KAMERY
1.SENZOR A JEHO PARAMETRY
A.BAYEROVA MASKA
B.ROZLIŠENÍ
C.PRAKTICKÁ CITLIVOST
D.CITLIVOST K DENNÍMU A UMĚLÉMU OSVĚTLENÍ
2.OBRAZOVÉ A EXPOZIČNÍ TESTY - OBJEKTIVNÍ A SUBJEKTIVNÍ HODNOCENÍ KVALITY OBRAZU
- PŘÍPRAVA DAT PRO NATÁČENÍ – PRODUKCI
1.ZÁBĚRY Z PREVIZ
2.PRELIGHT & SHOOTING PLANY
3.KONCEPTY
4.MOTION CAPTURE
- PRÁCE NA PLACE
1.MOTION CAPTURE
2.PŘÍPRAVA PRO PROJEKCE DENNÍCH PRACÍ - DAYLIES
3.ON SET GRADING
4.METADATA
5.PŘEVOD PRIMÁRNÍCH OBRAZOVÝCH DAT Z PRODUKCE
1.METADATA
2.PRO NLE STŘIH
3.PRO DI PREGRADE – MATCH GRADING
4.PRO CG VÝROBU
6.VÝROBA FINÁLNÍCH MASTER DAT
1.DCP PRO KINA
7.LUT - GENEROVÁNÍ ZOBRAZOVACÍCH PROFILŮ
1.PRO PRODUKCI
2.PRO MONITOROVACÍ ZAŘÍZENÍ
- NATÁČENÍ – PRODUKCE
1.SUPERVIZE KLÍČOVACÍCH TECHNIK
2.SBĚR HDRI DAT
- POST-PRODUKCE
1.NLE STŘIH – AVID, PREMIÉRA
2.CG VÝROBA
1.R&D – VÝZKUM A VÝVOJ
A)VÝROBA NÁSTROJŮ PRO PIPELINE – ORGANIZOVÁNÍ DAT V PROJEKTU
B)NÁSTROJE PRO 3D
C)NÁSTROJE PRO 2D
2.TRACKING – SLEDOVÁNÍ
A)CAMERA TRACKING
B)PLANAR TRACKING
C)OBJECT TRACKING
D)MOTION CAPTURE
3.3D
A)LAYOUT
B)MODELING
C)TEXTURING
D)RIGGING/SETUP
E)ANIMATION
F)VFX
G)LIGHTING
H)RENDERING
4.2D
A)ROTO & PAINT – RETUŠOVÁNÍ A ROTOSCOPING
B)KOMPOSITING
5.DI – COLOUR CORRECTION
Doporučená nebo povinná literatura
Richard Rickitt „The History and Technique Special effects"
Jon Gress „Digital visual effects & compositing“, 2015
Hodnoticí metody a kritéria
Credit is awarded based on participation in lectures and classes, graded credit takes place individually in a test and interview; topic questions, explanation of processes in particular examples
Grading: level of knowledge and orientation in the study.
Poznámka
---
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Cinematography_3_2021 (povinný předmět)