Pedagogika 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108PED2 | ZK | 1 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Posluchači předmětu pedagogika budou znát všechny odborné termíny vědního oboru pedagogika a hudební pedagogika. Naučí se všechny didaktické a metodické postupy při práci se žákem a další formy práce. Osvojí si základní komunikační dovednosti při práci učitele, vhodné formy vyjadřování, komunikační a motivační metody pro práci se žáky, organizaci výuky a formy učení. Seznámí se se základy osobnosti žáka a s přístupem k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Studenti si osvojí principy úspěšné tvorby individuálního vzdělávacího plánu (IVP) a Plánu pedagogické podpory (PLPP).
Součástí výstupu z předmětu bude tvorba vlastního odborného portfolia, které slouží jako písemná závěrečná práce a kterou student předloží u státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie.
Vazba na SZZ:
Absolvování předmětu Pedagogika, včetně předmětů Psychologie a Didaktika/Vyučovatelská praxe, je zároveň předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit k závěrečné státní zkoušce, a tak získal pedagogickou způsobilost pro budoucí povolání učitel hudby/hudební výchovy.
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
Úspěšné absolvování předmětu Pedagogika 1.
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Letní semestr se zaměřuje na proces vzdělávání a vzdělávání hudbou. Představuje obor pedagogiky jako jednu ze společenských věd a dále rozlišuje tři základní oblasti: pedagogiku, didaktiku a metodiku. Důraz je kladen na základní metodické prvky práce se žákem, organizaci výuky a formy učení. Seznamuje studenty s nejdůležitějšími styly a metodami všeobecné a profesionální hudební výchovy a s metodikou tvořivého rozvoje hudebních schopností a dovedností žáků na jednotlivých institucionálních druzích a stupních hudebního školství. Důraz je kladen na osobnost učitele a žáka, na osvojení základních komunikačních dovedností a hodnocení výkonů a výsledků práce žáka. Dále jsou studenti seznamováni s hospitační činností ředitele školy a s činností České školní inspekce ČR.
Tematické okruhy:
všeobecné metody a prostředky hudební výchovy, obecná a hudební didaktika, výukový proces, didaktické principy, formy a metody výuky, motivace žáků, formy výuky a výkladů, příprava učitele na vyučovací hodinu a organizace procesu výuky, struktura vyučovací hodiny, plánování ve vyučovacím procesu, hodnocení výsledků práce žáků, hospitace ve škole, povinná školní dokumentace.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
Doporučená literatura:
BEN-TOVIM, Atarah – BOYD, Douglas. Hudební nástroj a naše dítě. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-206-5.
FUKAČ, Jiří – VEREŠ, Jozef. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí a minulosti a přítomnosti. Brno: FF MU, 2000. ISBN 80-210-2458-5.
GREGOR, Vladimír – SEDLICKÝ, Tibor. Dějiny hudební výchovy v Čechách a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-131-X.
HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. ISBN 80-7331-018-X.
HOLAS, Milan – KLOUB, Pavel. Pedagogická teorie a praxe v profesionální hudební výchově. Praha: 1997.
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy I. a II. Učebnice pro studenty pedagogických fakult. Praha: SPN, 1985.
ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění. Praha: Melantrich, 1931.
Doporučené volitelné vzdělávací složky:
Odborná a doporučená literatura.
Odborné recenzované časopisy, jako jsou např. časopisy Pedagogika (ISSN 0031-3815-Print, ISSN 2336-2189-Online), Pedagogická orientace (ISSN 805-9511 (on-line) ISSN: 1211-4669 (print), Hudební výchova (ISSN 1210-3683), slovenský časopis Múzy v škole (ISSN 1335-1605), Aura Musica (ISSN 1805-4056), e-Pedagogium (ISSN 1213-7758-Print, ISSN 1213-7499-Online), Didaktické studie (ISSN 1804-1221), Studia paedagogica (ISSN 1803-7437,) časopis Řízení školy (ISSN 1802-4785) a jeho součást Speciál pro ZUŠ, týdeník Učitelské noviny (ISSN 0139-5718).
Členství v Národní pedagogické knihovně J. A. Komenského v Praze (viz webový odkaz: http://npmk.cz/knihovna), kde je pro posluchače předmětu Pedagogika dostupná všechna odborná literatura, pedagogické slovníky, ve studovně jsou volně přístupné všechny doporučené odborné časopisy a také služba e-PK a další.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka a aktivní účast na přednášce, práce na profesním a odborném portfoliu studenta – 40 % výsledného hodnocení
Zkouška (zkouška se skládá z písemné a dle potřeby i opravné ústní části) – 60 % výsledného hodnocení
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 13:40–15:10 | Eva ŠAŠINKOVÁ | Učebna 2017 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 | ||
St | 17:00–18:30 | Eva ŠAŠINKOVÁ | Učebna 2017 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 2 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba-specializace elektroakustická hudba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Skladba-specializace filmová hudba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Skladba-specializace skladba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Operní režie (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Zpěv (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Cembalo (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Komorní hra (Mg)-klavírní trio (volitelný předmět)
- Obor Klavír (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Klavír (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Varhany (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Harfa (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Housle (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Komorní hra (Mg)-smyčcové kvarteto (volitelný předmět)
- Obor Kontrabas (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Kytara (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Violoncello (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Viola (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Fagot (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Flétna (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hoboj (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Komorní hra (Mg)-dechové kvinteto (volitelný předmět)
- Obor Klarinet (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Lesní roh (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Pozoun (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Trubka (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Tuba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Nonverbální divadlo (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hudební režie (Mg) od 2016/17 (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje (Mg) (volitelný předmět)
- Jazzová hudba (Bc) od 2019/20 (volitelný předmět)
- Jazzová hudba (Mg) od 2019/20 (volitelný předmět)
- Obor Hudební teorie (Mg) od 2016/17 (volitelný předmět)