Teorie střihové skladby 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306TSS5 | ZK | 3 | 12PS+12SS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Nabyté znalosti: V závěrečném kurzu budou studenti schopni porozumět současnému myšlení o střihové skladbě ve vztahu k intermediálním problémům. V souvztažnosti s předchozími kurzy dokáží vysvětlit historické souvislosti mezi teoretickým myšlením o filmu a střihovou skladbou. Budou schopni definovat její specifika a analyzovat přínos nejvýznamnějších teoretiků filmového střihu. Nabyté znalosti mohou uplatnit při psaní kvalifikačních prací a ve vlastní kinematografické praxi.
Orientuje se v současné filmové a televizní tvorbě, dokáže jednotlivé tendence zařadit do souvislostí a zformulovat vlastní postoj k dané problematice. Ví, co je Expanded cinema, Laterna Magica, AV instalace; dokáže vysvětlit principy a funkce filmu ve veřejném prostoru.
Forma studia
přednášky semináře
Předpoklady a další požadavky
-
Obsah kurzu
Obsah kurzu (analýza prezentovaných teoretických textů, rozbor filmových ukázek, diskuse.)
Filmový režiséři jako teoretikové střihové skladby:
K. Reisz, Umění filmového střihu (1957)
E. Dmytryk, On film editing (1984)
S. Lumet, Making Movies (1995)
W. Murch, In the blink of an eye (1995)
- Noël Burch, IMR a kontinuální střih; 5 x 3 Matrix
- Vektorová teorie střihu Herberta Zettla
- Valerie Orpen - střih jako umění expresivního.
- Filmový střih v kontextu úvah o filmové adaptaci (Brian McFarlane, Linda Hutcheon)
- Střih z hlediska filmového žánru (akční film, psychologický, filmová komedie, dokument)
- Střihová skladba při tematizaci násilí v americkém filmu (George Stevens, Arthur Penn, Sam Peckinpah, Martin Scorsese, Quentin Tarantino)
- Filmová avantgarda: Brackadgeova a Kubelkova teorie montáže.
Cílem předmětu je seznámení se základními etapami v historickém vývoji myšlení o střihové skladbě v kontextu filmové teorie z let 1995– 2005. Výklad prohlubuje Teorii střihové skladby 1, 2, 3 a 4. Je zaměřen především na novější uvažování o filmovém střihu. Teoreticky zohledňuje i problematiku filmového žánru a filmové adaptace
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura -
CHATMAN, Seymour. Dohodnuté termíny: rétorika narativu ve fikci a filmu. Olomouc 2000.
CHATMAN, Seymour. Příběh a diskurs: Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno 2008.
METZ, Christian. Imaginární signifikant. Psychoanalýza a film. Praha 1991.
Doporučená literatura -
BORDWELL, David. Narration in the Fiction Film. Madison 1985.
BRANIGAN, Edward. Narrative Comprehension and Film. New York 1992.
CAVELL, Stanley. The World Viewed: Reflections on the Onthology of Film. Harvard University Press 1979.
COHEN, Robert. “Mizoguchi and Modernism: Structure, Culture, Point of View”. In: Sight and Sound 1978, č. 2, s. 110 -118.
CRITTENDEN, Roger. Fine Cuts: Theory of European Film Editing.Taylor & Francis, 2006
DMYTRYK, Edward. On Film Editing. New York 1984.
ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha 2004.
FAISERVICE, Don. Film Editing: History, Theory and Practice. Manchester University Press 2001.
FRIERSON, Michael. Film and Video Editing Theory. How Editing Creates Meaning. New York / London 2018
GENETTE, Gérard. Palimpsests. Literature in the Second Degree. University of Nebraska Press 1997.PEARLMAN, Karen. Cutting Rhytm. Shaping the Film Edit. London/ New York 2009.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivita na přednáškách, absolvování průběžných testů nebo referátů , absolvování závěrečné zkoušky.
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Střihová skladba - magistr_1920_1ročník (povinný předmět)
- Střihová skladba - magistr_2021 (povinný předmět)