Instrumentace I. 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101INI1 | zápočet | 3 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
V průběhu studia je student seznámen se všemi dechovými nástroji symfonického orchestru a nástroji příbuznými. V rámci hodin je přítomen hráč na probíraný nástroj, což umožňuje studentům získat reálnou zvukovou představu jednotlivých technik, ale i konzultaci hráčských možností. Studenti jsou dále poslechem s partiturami provedeni výběrem z literatury daného nástroje případně literaturou zahrnující specifické (rozšířené) techniky hry a rovněž většími instrumentálními díly, ve kterých daný nástroj zastává významné postavení (koncert, významné orchestrální sólo apod.).
Tematické okruhy:
- Flétna, pikola, altová flétna a další nástroje z flétnové rodiny
- Hoboj, anglický roh, hoboj d´amore a další nástroje z hobojové rodiny
- Klarinety v různých laděních, basklarinet a další nástroje klarinetové rodiny
- Fagot, kontrafagot a další nástroje fagotové rodiny
- Lesní roh
- Trubka a příbuzné nástroje
- Pozoun a příbuzné nástroje
- Tuba
- Saxofony různých ladění
Výsledky učení
Student po absolvování předmětu ovládá terminologii základní organologie a herních technik, má základní zvukovou představu jednotlivých hráčských technik dechových nástrojů a dokáže zvukově identifikovat jednotlivé hudební nástroje. Ovládá zvukové možnosti tzv. rozšířených technik a chápe způsob jejich tvoření. Student umí využít získané znalosti prakticky ve své tvorbě a instrumentaci (úpravě) děl jiných autorů.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HYBLER, Martin. Dechové nástroje moderního symfonického orchestru: (se zřetelem k jejich novým technickým možnostem). Vyd. 1. Praha: Triga, 2008. 143 s. ISBN 978-80-904266-6-5
RYCHLÍK, Jan. Moderní instrumentace: vyšší orchestrační technika jednotlivých hudebních nástrojů. 1. vyd. Praha: Panton, 1968. 685 s. notové ukázky
Doporučená literatura:
EMMERT, František. Poznámky k instrumentaci. I, Použití dechových dřevěných a žesťových nástrojů. 2. dopl. a rozšíř. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2001. 102 s. ISBN 80-85429-52-7
GALLOIS, Pascal. The techniques of bassoon playing : die Spieltechnik des Fagotts = La technique du basson. Berlin: Bärenreiter, 2009. 126 s. ISBN 978-3-7618-1860-2
KOIZUMI, Hiroshi. Technique for contemporary flute music for players and composers. Tokyo: Schott, c1996. 69 s. ISBN 978-4-89066-250-0
Orchestrace jako otevřený proces: (sborník studií). 1-3. díl. Vyd. 1. Praha: Triga, 2009. 209 s. ISBN 978-80-904266-9-6
VEALE, Peter. The techniques of oboe playing : a compendium with additional remarks on the whole oboe family = Die Spieltechnik der Oboe : ein Kompendium mit Anmerkungen zur gesamten Oboenfamilie = La technique du hautbois : un compendium avec des annotations pour l'ensemble des instruments de la famille du hautbois. 5. Aufl. Kassel: Bärenreiter, 2005. 181 s. ISBN 3-7618-1210-8
ZICH, Jaroslav. Orchestrace a sborová sazba: Kapitoly a studie. 1. vyd. Praha: Panton, 1986. 171 s.
Hodnoticí metody a kritéria
Požadovaná docházka: min 70 %
Obor skladba –
1)tři studie pro sólový nástroj (vždy připraveny s předstihem tak, aby hráč, který přijde na hodinu mohl mít tuto studii k dispozici alespoň tři dny předem a bylo možné tyto studie s interpretem analyzovat), prezentace studií na výuce a konzultace s hráčem
2)Instrumentační cvičení – jedno- či dvoustránková skladba pro klávesový nástroj instrumentovaná pro obsazení dechového kvinteta. Toto cvičení je dokončeno nejpozději 3 týdny před koncem výuky a konzultováno v rámci hodin instrumentace s pedagogem i ostatními studenty (tvůrčí dílna).
Obor hudební režie –
1)Cca 15 minutová prezentace zaměřená na problematiku instrumentace díla ve vztahu k hudební režii (např. odlišný přístup při nahrávání různých obsazení, rozdílné požadavky na interpretaci, problematika nahrávání novodobých technik apod.), která je odprezentována v rámci výuky.
2)Instrumentační cvičení – jedno- či dvoustránková skladba pro klávesový nástroj instrumentovaná pro obsazení dechového kvinteta. Toto cvičení je dokončeno nejpozději 3 týdny před koncem výuky a konzultováno v rámci hodin instrumentace s pedagogem i ostatními studenty (tvůrčí dílna).
Obor zvuková tvorba –
1)Cca 20 minutová prezentace zaměřená na problematiku instrumentace díla ve vztahu k zvukové tvorbě (např. odlišný přístup při nahrávání různých obsazení či konkrétních nástrojů, akusticky vhodné prostory pro nahrávání určitých nástrojů, nedostatky a chyby nahrávací techniky, problematika nahrávání novodobých technik apod.), která je odprezentována v rámci výuky.
2)Instrumentační cvičení – jedno- či dvoustránková skladba klávesový nástroj instrumentovaná pro obsazení dechového kvinteta. Toto cvičení je dokončeno nejpozději 3 týdny před koncem výuky a konzultováno v rámci hodin instrumentace s pedagogem i ostatními studenty (tvůrčí dílna).
Webová stránka předmětu
http://katedraskladby.hamu.cz/
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 12:00–13:30 | Jan DUŠEK | Učebna KS 2020 Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba (Bc) (Povinné předměty hlavní)
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Hudební teorie (Bc) - od 2021/22 (Povinně volitelné předměty)