Instrumentace I. 4

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
101INI4 zkouška 3 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Slavomír HOŘÍNKA

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Slavomír HOŘÍNKA, Michal NEJTEK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra skladby

Obsah

Cíl výuky:

Jedná se o dvousemestrální kurz, jehož vstupním předpokladem je zvládnutí problematiky organologie a rozšířených technik jednotlivých nástrojů probíraných v předchozích dvou semestrech.

Cílem je rozvíjení zvukové představivosti a schopností zacházení s orchestrem (potažmo lidským hlasem). Studenti jsou vedeni k chápání užití zvoleného instrumentáře a kompozičních technik jakožto jednotné kompoziční strategie, která modeluje zvuk v čase a prostoru. Jde tedy o přístup k orchestraci, který nespočívá v primárním převádění abstraktních tónových výšek do barev, či instrumentaci klavírního díla. Výchozím bodem je pohled na obecné orchestrační problémy (např. pedál, crescendo a diminuendo, popředí/pozadí, vícepásmovost) v různých situacích, kontextech a stylech a uvědomění si jejich vztahu k harmonii, tektonice, formě, psychoakustice, vnímání času apod. Dále jsou zařazena témata jako např. smyčcové kvarteto, dechový orchestr, ansámbl bicích nástrojů, sbor.

Tematické okruhy:

Příklad náplně semestru:

1/ Téma: heterogenita X homogenita

Cvičení: mixtura cca 8 až 10-ti zvuků pro alespoň 12-ti člený heterogenní ansámbl (nástroje po jednom např. 1 1 1 1 1 1 1 1 vibrafon, harfa, archi 1 0 1 1 1)

Poslech:

Lutosławski, Witold (1913-1994): Chain III (1986)

Ligeti, György (1923-2006): Ramification (1968-69), Atmosphères (1961)

Messiaen, Olivier (1908-1992): Et exspecto resurrectionem mortuorum (1964)

Lachenmann, Helmut (1935): Kontrakadenz (1970-71)

Andriessen, Louis (1939): Hoketus (1975-76)

2/ Téma: vícepásmovost

Cvičení: studie pro bicí nástoje, 3 různá pásma – stabilní, procesuální a proměnlivé

Poslech:

Berio, Luciano (1925-2003): Sinfonia, 3. věta (1968-69)

Ives, Charles (1874-1954): Unanswered Question, Three Places in New England

Messiaen, Olivier (1908-1992): Sept Haikai - 4. Gagaku (1962)

Reich, Steve (1936): Eight Lines (1979)

Forma výuky je kombinace přednášky a cvičení spočívající v poslechu a analýze partitur ve vztahu ke zvolenému tématu, dále jsou společně konzultovány vypracované studie. Výčet témat a konkrétních děl se proměňuje každý semestr podle potřeb a zaměření studentů.

Výsledky učení

Student dokáže tvůrčím a osobitým způsobem řešit obecné orchestrační problémy (např. orchestrální pedál, crescendo a diminuendo, popředí/pozadí, vícepásmovost), zná akustické základy orchestrace, a to v případě velkých těles i komorních ansámblů.

Předpoklady a další požadavky

Znalosti technických a zvukových možností nástrojů

Základní instrumenntační dovednosti

Literatura

Povinná literatura:

RASMUSSEN, Karl Aage - LAURSEN, Lasse. The Idiomatic Orchestra [online]. 2015. [cit. 2017-10-28]. Dostupné z: http://theidiomaticorchestra.net.

RYCHLÍK, Jan a kolektiv: Moderní instrumentace. Praha: Panton,1968.

ŠPELDA, Antonín. Akustické základy orchestrace. Praha: Panton,1967.

Partitury analyzovaných děl

Doporučená literatura:

ADLER, Samuel. The Study of Orchestration. New York: Norton, 1989.

AUGOYARD, Jean-François – TORGUE, Henry. Sonic Experience: a Guide to Everyday Sounds. Montreal: McGill-Queens universiry Press, 2011.

BRECH, Martha – PALAND, Ralph (eds.). Kompositionen für hörbaren Raum: Die frühe elektroakustische Musik und ihre Kontexte = Compositions for Audible Space: The Early Electroacoustic Music and its Contexts. Bielefeld: transcript Verlag, 2015.

DEL MAR, Norman. Anatomy of the Orchestra. London: Faber and Faber, 2009.

GIESELER, Walter – LOMBARDI, Luca – WEYER, Rolf-Dieter. Instrumentation in der Musik des 20. Jahrhunderts. Celle: Moeck, 1985.

KURZ, Ivan a kol. Orchestrace jako otevřený proces I.-III. AMU, Praha: Triga, 2009.

RATAJ, Michal – HOŘÍNKA, Slavomír – TROJAN, Jan – DVOŘÁK, Tomáš. Zvukoprostor – Prostorozvuk. Praha: Nakladatelství AMU, 2018.

SCIARRINO, Salvatore. Le figure della musica: da Beethoven a oggi. Milano: Ricordi, 1998.

Hodnoticí metody a kritéria

Student v průběhu semestru vypracuje a předloží požadovaný počet krátkých studií k jednotlivým okruhům. Ověření dosažených znalostí probíhá ústně formou analýzy vybraných partitur z hlediska instrumentace a společné diskuse týkající se probrané látky.

Minimální docházka – 70 %

Struktura hodnocení

aktivita na hodinách: 20 %

hodnocení vypracovaných studií: 40 %

ústní ověření znalostí: 40 %

Webová stránka předmětu

http://katedraskladby.hamu.cz/

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 2020
Učebna KS 2020

(Lichenštejnský palác)
HOŘÍNKA S.
13:40–15:10
(paralelka 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 13:40–15:10 Slavomír HOŘÍNKA Učebna KS 2020
Lichenštejnský palác
paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů