Kompoziční techniky 20. století 2

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
101KTXX2 zkouška 3 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 44 až 59 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Luboš MRKVIČKA

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Luboš MRKVIČKA

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra skladby

Obsah

Cíl výuky:

Předmět mapuje vývoj kompozičních technik 20. století na základě přístupu k organizaci tónového materiálu, který následně ovlivňuje zacházení i s dalšími hudebními parametry a naopak. K teoretickému uchopení probírané hudby celé uvedené epochy slouží chápání organizace tónových výšek coby střetu melodického/horizontálního a harmonického/vertikálního principu (jejich vzájemné působení, kompenzování, přechody a vlastní dopady i v dalších hudebních rovinách).

Předmět se skládá ze dvou částí: 1) analytická část (přednáška); 2) praktická část (individuální konzultace studií, které studenti vytvořili). Student by si tak měl osvojit probíranou látku jak teoreticky tak i prakticky. Během čtyř semestrů je sledován vývoj nejprogresivnější větve hudby 20. století, která začíná klasickou dodekafonií (Schönberg, Webern); dále pokračuje rozvojem seriálních principů až k jejich úplnému opuštění u skladatelů po druhé světové válce (Boulez, Nono, Stockhausen, Berio); a nakonec pak přechod ke spektrálním kompozičním technikám a jejich dopadu až do současné doby (Ligeti, Messiaen, Xenakis, Grisey, Murail).

Tematické okruhy:

Výsledky učení

Student se teoreticky i prakticky orientuje v poválečných kompozičních technikách odvozených ze seriální hudby a jejich dalších transformací.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

COPE, David. Techniques of the Contemporary Composer. Cengage Learning, 1997, ISBN 0-02-864737-8.

BOULEZ, Pierre. Musikdenken Heute. Mainz, Schott, 1977, ISBN 3-79-571562-8 (anglický překlad: Boulez on Music Today. Harvard University Press, 1971, ISBN 0-67-408006-8).

Doporučená literatura:

Nové cesty hudby: sborník studií o novodobých skladebných směrech a vědeckých pohledech na hudbu. Vyd. 1. Praha: Supraphon, 1969. 263 s.

Nové cesty hudby: Sborník studií o novodobých skladebných směrech a vědeckých názorech na hudbu. Praha, 1964.

STOCKHAUSEN, Karlheinz. Texte zur Musik 1963–1984 (formerly DuMont-Buchverlag,

Köln, since 1991 published by the Stockhausen-Verlag, Kürten, in German).

Partitury:

BOULEZ, Pierre. Douze Notations. Vídeň: Universal Edition, 1985, OCLC 1066157815.

BOULEZ, Pierre. Premiere sonate pour piano. Paris: Amphion, 1951, OCLC 988653080.

BOULEZ, Pierre. 2eme sonate pour piano. Paris: Heugel, 1950. OCLC 1043237897.

BOULEZ, Pierre. Troisième sonate pour piano: formant 3, miroir. Vídeň, Universal Edition, 1963, OCLC 1084877285.

BOULEZ, Pierre. Troisième sonate pour piano formant 2 trope. London: Universal Edition, 1996, OCLC 246189446.

BOULEZ, Pierre. Sonatine pour Flûte et Piano. Amphion Edition Musicales, Paris: 1954, OCLC 924261591.

BOULEZ, Pierre. Structures I pro dva klavíry. Vídeň: Universal Edition, 1955, OCLC 884076403.

BOULEZ, Pierre. Le marteau sans maitre: pour voix d'alto et 6 instruments. London: Universal Edition, c1954. 1 partitura (98 s.).

BOULEZ, Pierre. Pli selon pli. London: Universal Edition (London) Ltd. 1967, OCLC 35729232.

BOULEZ, Pierre. Eclat/Multiples. London: Universal Edition (London) Ltd. 1965, OCLC 884074405.

BOULEZ, Pierre. Messagesquisse pour 7 Violoncelles. Universal Edition (London) Ltd., London 2002, ISBN 3702414835.

BOULEZ, Pierre. Dérive pour six instruments. Universal Edition Ag, Wien: 1984, OCLC 150528570.

BOULEZ, Pierre. Memoriale (...explosante-fixe..., Originel) pour Flûte Solo et Huit Instruments. Universal Edition Ag, Wien 1985, OCLC 1116981821.

BOULEZ, Pierre. Répons pour Six Solistes, Ensemble Instrumental et Dispositif Électroacoustique, Version II/2002, Universal Edition (London) Ltd., London 1981, OCLC 221329198,

STOCKHAUSEN, Karlheinz. Stimmung für 6 Vokalisten: Nr. 24. Wien: Universal Edition, 1969, OCLC 986698816.

NONO, Luigi. No hay caminos hay que caminar - Andrej Tarkowskij: per 7 cori. Milano, Ricordi, 1997, OCLC 54060425.

BERIO, Luciano. Requies per orchestra da camera. Wien: Universal Edition, 1985, OCLC 930551915.

Hodnoticí metody a kritéria

Student v průběhu semestru vypracuje minimálně 1 dodekafonickou studii ve stylu A. Weberna. Hlavní důraz je kladen na čistotu a zvládnutí techniky požadovaného stylu. Kromě docházky je součástí hodnocení také aktivita na hodinách a při diskuzích.

Požadovaná minimální docházka: 75 %

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 2016
Učebna

(Lichenštejnský palác)
MRKVIČKA L.
13:40–15:10
(paralelka 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 13:40–15:10 Luboš MRKVIČKA Učebna
Lichenštejnský palác
paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů