Kompoziční techniky 20. století 4

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
101KTXX4 zkouška 3 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 44 až 59 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Luboš MRKVIČKA

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Luboš MRKVIČKA

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra skladby

Obsah

Cíl výuky:

Předmět mapuje vývoj kompozičních technik 20. století na základě přístupu k organizaci tónového materiálu, který následně ovlivňuje zacházení i s dalšími hudebními parametry a naopak. K teoretickému uchopení probírané hudby celé uvedené epochy slouží chápání organizace tónových výšek coby střetu melodického/horizontálního a harmonického/vertikálního principu (jejich vzájemné působení, kompenzování, přechody a vlastní dopady i v dalších hudebních rovinách).

Předmět se skládá ze dvou částí: 1) analytická část (přednáška); 2) praktická část (individuální konzultace studií, které studenti vytvořili). Student by si tak měl osvojit probíranou látku jak teoreticky, tak i prakticky. Během čtyř semestrů je sledován vývoj nejprogresivnější větve hudby 20. století, která začíná klasickou dodekafonií (Schönberg, Webern); dále pokračuje rozvojem seriálních principů až k jejich úplnému opuštění u skladatelů po druhé světové válce (Boulez, Nono, Stockhausen, Berio); a nakonec pak přechod ke spektrálním kompozičním technikám a jejich dopadu až do současné doby (Ligeti, Messiaen, Xenakis, Grisey, Murail).

Tematické okruhy:

Spektrální kompoziční techniky, jejich vývoj a následný vliv na hudbu posledních dekád 20. století až dodnes (klasifikace, využití, transformace).

Výsledky učení

Student se teoreticky i prakticky orientuje ve spektrálních kompozičních technikách.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

COPE, David. Techniques of the Contemporary Composer. Cengage Learning, 1997, ISBN 0-02-864737-8.

MRKVIČKA, Luboš. Barva a souzvuk. Praha, TRIGA, s.r.o., 2008, ISBN 978-80-904266-1-0.

Doporučená literatura:

FINEBERG, Joshua: Guide to the Basic Concepts and Techniques of Spectral Music. In Contemporary Music Review, vol. 19, part 2, 2000.

FINEBERG, Joshua: Musical Examples. In Contemporary Music Review, vol. 19. part 2, 2000.

GRISEY, Gérard: Tempus ex Machina: A composer’s reflections on musical time. In Contemporary Music Review, vol. 2, part 1, Harwood Academic Publishers GmbH 1987 (překl. do angličtiny S. Welbourn).

HARVEY, Jonathan: Spectralism. In Contemporary Music Review. Vol. 19, part 3, 2000.

MURAIL, Tristan: La révolution des sons complexes. In Darmstädter Beiträge zur Neuen Musik. Band XVIII., Schott, Mainz 1980.

ROSE, François: Introduction to the Pitch Organization of French Spectral Music. In Perspectives of New Music, vol. 34, part 2, 1996.

Partitury:

GRISEY, Gérard. Partiels : pour 18 musiciens. Neznámé místo: Ricordi, [mezi 2000 a 2015]. 1 partitura (63 stran).

GRISEY, Gérard: Periodes per sette strumenti. Ricordi, Milano 1974.

GRISEY, Gérard: Prologue pour Alto Solo. Ricordi, Paris 1978.

GRISEY, Gérard. Modulations : pour 33 musiciens. San Giuliano Milanese: Ricordi, c1978. 1 partitura (59 s.).

GRISEY, Gérard: Quatre chants pour franchir le seuil. Ricordi, Paris 1998..

GRISEY, Gérard: Talea. Ricordi, Paris 1986.

GRISEY, Gérard. Tempus ex machina : per sei percussionisti. Neznámé místo: Ricordi, [mezi 1992 a 2015]. 1 partitura (48 stran).

GRISEY, Gérard: Vortex Temporum I, II, III. Ricordi, Paris 1995.

HARVEY, Jonathan: Advaya for Cello, Electronic Keyboard and Electronics. Faber Music Ltd., London 2001.

HUREL, Philippe. Flash-Back : pour orchestre. Paris: Lemoine, [mezi 2001 a 2015]. 1 partitura (69 stran).

HUREL, Philippe. Six miniatures en trompe-l'oeil : pour 15 instruments. Paris: Billaudot, [mezi 1991 a 2015]. 1 partitura (110 stran).

LINDBERG, Magnus: Joy for large ensemble. Wilhelm Hansen, Copenhagen 1990.

MURAIL, Tristan: Désintégrations pour Bande Synthétisée et 17 instruments. Editions Salabert, Paris 1990.

MURAIL, Tristan: Ethers pour flûte et 5 Instruments. Editions Musicales Transatlantiques, Paris 1978.

MURAIL, Tristan: L’esprit des Dunes pour 11 Instruments et Sons de Synthèse. Editions Henri Lemoine, Paris 2001.

MURAIL, Tristan: Le partage des eaux pour grand orchestre. Editions Henri Lemoine, Paris 2001.

MURAIL, Tristan: Mémoire/Erosion pour cor et ensemble instrumental. Editions Musicales Transatlantiques, Paris 1976.

MURAIL, Tristan: Treize couleurs du soleil couchant: pour flûte, clarinette, violon, violoncelle et piano (Dispositif Électronique ad Libitum). Editions Musicales Transatlantiques, Paris 1979.

Hodnoticí metody a kritéria

Student v průběhu roku vypracuje minimálně 1 kompoziční studii vycházející z probírané látky. Kromě docházky je součástí hodnocení také aktivita na hodinách a při diskuzích.

Požadovaná minimální docházka: 75 %

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů