Intersticiální naslouchání

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
101MINHT zápočet 1 10 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 18 až 23 hodin domácí příprava anglicky zimní

Garant předmětu

Bohumíra ELIÁŠOVÁ, Michal RATAJ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Bohumíra ELIÁŠOVÁ, Michal RATAJ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra skladby

Obsah

Intersticiální naslouchání.

Osvojení generativního napětí ve spolupráci hudby a tance

Přednášející: John MacCallum – skladatel

Teoma Naccarato - choreografka

Na celodenním workshopu představíme strategie spolupráce v oblasti hudby, tance a interaktivní performance. Cílem workshopu je prostřednictvím sdílené praxe a diskuse prozkoumat hluboce zakořeněné představy o čase, pohybu a tělech, které jsou základem vzdělávání v našich oborech a které inspirují ke generativnímu napětí v kontextu mezioborové a transoborové práce.

Jako výchozí bod představíme praxi intersticiálního naslouchání (Interstitial Listening, IL, intersticiální = vmezeřený [med]), která se vyvinula během naší uplynulé desetileté spolupráce. IL je praxe multisenzorického naslouchání, jejímž cílem je vyladit povědomí o tom, jak se rytmy objevují v pohybu a hudbě. Dále je to technika pro zkoumání a přetváření zvyklostí vztahu mezi interprety a médii v reálném čase. Jádrem IL je nemožný úkol - totiž synchronizovat vlastní činnost s činností jakékoli jiné osoby nebo věci. Každé sezení IL zahrnuje sérii opakujících se úkolů, jako je ťukání, dýchání, chůze nebo improvizace pohybu a hudby vedle metronomu, který začíná pravidelně, ale stává se stále nepředvídatelnějším a obtížněji sladitelným. S každým tiknutím metronomu jste vyzváni, abyste si uvědomili časové mezery nebo meziprostory, které vznikají mezi vámi a druhým člověkem; každý meziprostor je příležitostí prozkoumat a esteticky zasáhnout do vztahů interakce a reprezentace. V jádru IL jde o kultivaci citlivosti vůči rozdílům mezi různými časovými rovinami a ději v performance. Vyladění citlivosti na tyto momenty divergence a konvergence - jakkoli se mohou zdát drobné - poskytuje příležitosti ke zkoumání dynamických a rytmických vztahů mezi různými časovými procesy (lidskými i jinými), aniž by se jedna časovost podřizovala druhé.

Na základě praxe IL nabídneme partitury pro strukturovanou improvizaci, které jsou cenné pro „de-stabilizaci“, nové pojetí a rozšíření přístupů k choreografii a kompozici. Věříme, že vás po tomto workshopu zanecháme s otázkou, jak můžeme udržet procesy spolupráce založené na hlubokých nuancích, které jsou důležité pro každého z nás, ale i pro naše vztahy.

Soundpainting je multidisciplinární technika pro vytváření okamžitých kompozic. V roce 1974 jej založil newyorský skladatel Walter Thompson a nyní jej praktikuje síť kolektivů po celém světě. V rámci soundpaintingu pomocí gest rukou a těla řídíte improvizaci hlasů a pohybu. Tuto techniku používají hudebníci, tanečníci, herci a výtvarní umělci (a pomáhá procvičovat naslouchání, porozumění skupinové energii a rozvíjet dovednosti improvizace skrze hlas, pohyb nebo divadelní postavu). Na tomto workshopu se naučíme základy gest a budeme s nimi experimentovat ve společně vytvářených skladbách. Jedná se o otevřenou laboratoř - každý si může vyzkoušet vystupovat jako herec, hudebník, tanečník nebo soundpainter a není potřeba žádná předchozí zkušenost. Pokud máte, můžete si přinést hudební nástroje. Workshop bude probíhat v angličtině a bude tlumočen do češtiny.

Výsledky učení

Participace na události.

Předpoklady a další požadavky

žádne

Literatura

INFORMACE O LEKTORECH

Teoma Naccarato a John MacCallum spolupracují od roku 2013, kdy se seznámili. Jejich společná práce vychází z jejich zkušeností v oblasti hudební kompozice, choreografie, počítačové vědy a tvůrčího psaní, stejně jako z jejich hlubokého zájmu o performativní umění a filozofii. Společně vytvořili řadu videí a performancí, jejichž východiskem je materialita a dočasnost srdce.

Mezi jejich nedávné performance patří III: Once Removed, III: Tangente, Synchronism a Portraits, které byly představeny na místech v Torontu, Montrealu, San Franciscu, Phoenixu, Londýně, Hamburku a Berlíně. Kromě toho získali umělecké rezidence ve výzkumných centrech, jako jsou IRCAM (Paříž), Djerassi (Kalifornie), CLOUD/Danslab (Haag) a Lake Studios (Berlín). Od roku 2016 společně publikovali řadu článků v časopisech zaměřených na tanec a somatiku, hudbu a kompozici, pohyb a výpočetní techniku a filozofii performance, což odráží transdisciplinární šíři jejich uměleckých a vědeckých zájmů.

Teoma je držitelkou doktorátu z Centra pro výzkum tance (C-DaRE) na Coventry University ve Velké Británii, magisterský titul získala na Ohio State University a bakalářský na Concordia University v Montrealu, vše v oboru tanec/choreografie.

John získal doktorát na Kalifornské univerzitě v Berkeley, titul MM na McGillově univerzitě v Montrealu a titul BM na Pacifické univerzitě v Kalifornii, vše v oboru hudební kompozice. Každý z nich v průběhu let zastával různé výzkumné a pedagogické pozice v USA i v Evropě a v současné době žijí v Berlíně.

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet udelen za participaci na události

Poznámka

MODUL SE KONÁ 8.11.2024 OD 10:00 DO 20:00 HOD., katedra tance, sál 1041,

HAMU, jazyk přednášky: angličtina

V případě většího zájmu s preferencí studentů skladby a tanenčích programů.

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
08.11.2024 10:00–20:00 Bohumíra ELIÁŠOVÁ
Michal RATAJ
černý sál
Hartigovský palác
Workshop: Intersticiální naslouchání. Osvojení generativního napětí ve spolupráci hudby a tance. Přednášející: John MacCullum - skladatel, Teoma Naccarato - choreografka, jazyk výuky: angličtina. Workshop: IINTERSTITIAL LISTENING: Embracing generative tension in music-dance collaboration. Lectures: John MacCullum - composer, Teoma Naccarato - choreographer, language: English paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů