Pokročilé techniky současné kompozice 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101PTSK1 | zápočet | 3 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 48 až 63 hodin domácí příprava | anglicky, česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra skladby
Obsah
Cíl výuky:
Výuka každé lekce je rozložena do dvou částí, kdy první část je zpravidla aktivním analytickým poslechem vybrané partitury a druhá část odbornou diskusí nad zvolenou problematikou a kompozičními studiemi. Výuka je doplněna četbou vybraných textů a jejich následnou interpretací. Předmět si klade za cíl propojovat dosavadní poznatky studentů do širších kontextů a nalézat v nich nové spojitosti, přičemž předmětem analýz jsou především kompozice 2. poloviny 20. století s přesahem do současnosti. Výběr partitur se neomezuje pouze na euro-americkou uměleckou hudbu, ale snaží se o co nejširší kulturně-estetický záběr (např. etnická hudba, účelová hudba, multimédia atd.). Dostatečný prostor je věnován výrazným kompozičním směrům soudobé hudby, které jsou probírány prostřednictvím jednotlivých okruhů.
Tematické okruhy:
- Současná americká hudba – nejmladší generace (A. Norman, N. Muhly, C. Shaw, M. Mazzoli, J. Greenstein…)
- Francouzská Musique saturée (R. Cendo, F. Bedrossian, Y. Robin…)
- Třetí vídeňská škola? (B. Furrer, B. Lang, P. Ablinger…)
- Nová spiritualita? (J. Tavener, A. Part, G. Kancheli, J. Franssens, J. MacMillan…)
- Dědictví spektrální hudby (J. Harvey, G-F. Haas, K. Saariaho, C. Vivier, J. Anderson…)
- Dědictví G. Ligetiho (T. Adés, U. Chin, E-S Tuur, A. Thorvaldsdottir…)
- Nová jednoduchost (L. Crane, J. Cage, M. Smolka…)
- Dánská hudba (P. Norgard, H. Abrahamsen, B. Sorensen…)
Výsledky učení
Rozšíření horizontu znalostí a souvislostí o současné umělecké hudební produkci. Podpoření kriticky vyhraněného, ale nedogmatického úhlu pohledu na nejrůznější typy kompozičního uvažování, včetně přesvědčivé argumentace. Pochopení kulturních kořenů a myšlenkových východisek probíraných kompozičních estetik a znalost jimi užívaných kompozičních technik. Schopnost vlastní tvůrčí aplikace nabytých znalostí.
Předpoklady a další požadavky
základní informační gramotnost, orientace s aktuálních OS
Literatura
Povinná literatura:
METZER, David Joel. Musical modernism at the turn of the twenty-first century. New York: Cambridge University Press, 2009. ISBN 978-0-521-51779-9.
GRIFFITS, Paul. Modern music and after. 3rd edition. USA: Oxford University Press, 2011. ISBN 978-0199740505.
Partitury a nahrávky analyzovaných děl.
Doporučená literatura:
CAGE, John. Silence: přednášky a texty. Praha: Tranzit, 2010. Navigace. ISBN 978-80-87259-07-8.
SHENTON, Andrew. The Cambridge companion to Arvo Pärt. New York: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-1-107-00989-9.
BEYER, Anders. The music of Per Nørgård: fourteen interpretative essays. Vermont: Ashgate, c1996. ISBN 978-1859283134.
SCIANNAMEO, Franco a Alessandra Carlotta PELLEGRINI. Music as dream: essays on Giacinto Scelsi. Lanham, Md.: Scarecrow Press, 2013. ISBN 978-0810884243.
HILL, Peter, ed. The Messiaen Companion. Faber & Faber, 1994. ISBN 978-0571170333.
GILMORE, Bob. Claude Vivier: a composer's life. Rochester, NY: University of Rochester Press, 2014. Eastman studies in music. ISBN 978-1-58046-485-7.
KURTZ, Michael a TRANSLATED BY RICHARD TOOP. Stockhausen: a biography. Paperback ed. London: Faber and Faber, 1994. ISBN 05-711-7146-X.
SCHNITTKE, Alfred, Alexander IVASHKIN a J. D. GOODLIFFE. A Schnittke reader. Bloomington: Indiana University Press, c2002. Russian music studies (Bloomington, Ind.). ISBN 02-533-3818-2.
TAVENER, John a ED. BY BRIAN KEEBLE. The music of silence: a composer's testament. London: Faber and Faber, 1999. ISBN 05-712-0088-5.
WHITTALL, Arnold. Jonathan Harvey. London: Faber and Faber, 1999. ISBN 05-711-9581-4.
HARVEY, Jonathan. In quest of spirit: thoughts on music. Berkeley, Calif.: University of California Press, c1999. Ernest Bloch lectures. ISBN 05-202-1392-0.
POTTER, Keith, Kyle GANN a PWYLL AP SIÔN. The Ashgate research companion to minimalist and postminimalist music. Burlington, VT, USA: Ashgate, 2013. ISBN 978-1409435495.
Hodnoticí metody a kritéria
Vypracování minimálně jedné kompoziční studie vycházející z probírané látky. Prezentace vlastní analýzy vybrané kompozice.
Minimální docházka: 75 %.
Webová stránka předmětu
Poznámka
S novým pedagogem čeká tento předmět určité přesunutí akcentů. Jestliže v bakalářském studiu byli středem pozornosti kompoziční systematici a konstruktéři, zde nás budou přitahovat hudební básníci a fantastové. Formou výkladu, poslechu a nahlížení do not budeme zkoumat hudební myšlení hlavně ve třech okruzích:
-průkopníci nového zvuku (Varése, Nancarrow, Xenakis, Sciarrino, Furrer, ad.)
-mikrointervaly (Partch, Cage, Tenney, pozdní Ligeti, Gubajdulina, Poppe, ad.)
-text a hlas (Grisey, Feldman, Lachenmann, Reich, Aperghis, Bauckholt, ad.)
Hlavní aktivita bude zkoumání skladeb, cílem bude znát kompoziční myšlení nejrůznějšího typu.
Práce mimo hodiny bude zadávána výjimečně a bude spíše analytického typu – vyzkoumat, vyčíst z not, vyposlouchat z nahrávek.
prof. Martin Smolka
4.10.2024
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 14:30–16:00 | Martin SMOLKA | Učebna Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Composition (MA) - from 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Skladba (Mg) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)