Dějiny a literatura zpěvu 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
103DLIZ3 | zápočet | 2 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra zpěvu a operní režie
Obsah
Cíl výuky:
Poskytnout studentům přehled o dějinách pěvecké literatury, vokální interpretace, inscenačních postupech nejvýznamnějších režisérů, historii operní scénografie a dějinách divadla od antiky až po současnost. V zimním semestru 3. ročníku se výuka převážně soustřeďuje na českou operu a kantátová díla.
Tematické okruhy:
- operní představení na území českého království: J. J. Fux: Costanza e fortezza, J. D. Zelenka: Sub olea pacis et palma virtutis, F. A. Míča: O původu Jaroměřic
- působení J. A. Bendy v Gothě (melodramy Ariadna na Naxu, Medea, singspiely Vesnický trh aj.)
- vznik opery v české řeči – F. Škroup: Dráteník, další Škroupova jevištní díla, včetně melodramu Bratrovrah
- podrobný rozbor jednotlivých oper Bedřicha Smetany: Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta (geneze díla, vliv francouzské opéra comique a operety), Dalibor (Pivodova kritika Smetany, obvinění z wagneriánství), Libuše (Boj o rukopisy v české společnosti 19. století – zastánci a odpůrci), Dvě vdovy, Hubička (spolupráce s Eliškou Krásnohorskou, spor o českou deklamaci), Tajemství, Čertova stěna (vliv G. Meyerbeera na českou operu 19. století).
Výsledky učení
Student zná základní operní a vokální díla české hudebně dramatické literatury v dějinném kontextu, vyjmenuje dramatické postavy podle pěveckých oborů v základních českých operách, dokáže charakterizovat hlavní díla pěvecké literatury 18. a 19. století s popisem skladebného rukopisu. Orientuje se v problematice opery, operety, zarzuely a kantátové tvorby domácí i zahraniční.
Znalosti studenta zahrnují základní operní díla, vývojové zvraty a pěvecké styly z období hudební historie od baroka až po současnost. Student musí analyticky ovládnout všechna hudebně dramatická díla Bedřicha Smetany, např. dokáže popsat genezi Prodané nevěsty – 4 různé verze (1866-1870). Orientuje se v hudebních stylech, dějinných a kulturních souvislostech česko-německé Prahy, chápe hlavní směřování národního obrození a dokáže vyjmenovat předchůdce i následovníky B. Smetany s hlubokou znalostí jejich hudebně dramatického díla.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Praha: Lidové noviny,1999, ISBN 978-80-87950-66-1.
HOSTOMSKÁ, Anna a kol. Opera – Průvodce operní tvorbou. Praha: Svoboda, 1999, ISBN 978-80-205-0637-5.
NEJEDLÝ, Zdeněk. Dějiny opery ND I. a II. díl. Praha: Práce, 1949.
WARRACK, John a Ewan WEST. Oxfordský slovník opery. Praha: Iris, Knižní klub 1998, ISBN 80-85893-14-2.
Doporučená literatura:
BATTA, Andras a Sigrid NEEF, ed. Opera: composers, works, performers. H F Ullmann, 2009, ISBN 978-0841603844.
BRANBERGER, Jan. Svět v opeře. Praha: Orbis, 1948.
BURNEY, Charles. Hudební cestopis 18. věku. Praha: SHN, 1966.
CELETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha: Paseka, 2000, ISBN 80-7185-284-8.
ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha: Panton, 1964.
Československý hudební slovník osob a institucí I a II. Praha: SHN, 1965.
FISCHER, Ludwig, ed. Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Bärenreiter, 1994.
HOLEČKOVÁ-DOLANSKÁ, Jelena. Vývoj a literatura zpěvu. Praha: AMU a Státní pedagogické nakladatelství, 1964.
KUDĚLKA, Viktor. Perly paní O: úvod do studia české operety. Praha: Supraphon, 1976.
RACEK, Jan. Česká hudba. Praha: SNKLU, 1958.
ROLLAND, Romain. Hudebníci minulosti. Praha: SHV, 1962.
SADIE, Stanley, ed. The New Grove Dictionary of Opera. London: Macmillan Reference Limited, 1992.
SMOLKA, Jaroslav a kol. Dějiny hudby. Praha: TOGGA, 2001, ISBN 80-902912-0-1.
ŠAFRÁNEK, Miloš. Divadlo B. Martinů. Praha: Supraphon, 1979.
ŠÍP, Ladislav. Česká opera a její tvůrci. Praha: Supraphon, 1983.
TROJAN, Jan. Dějiny opery, II. Romantismus (19. století). Brno: JAMU, 1981.
TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum 1992, ISBN 80-900314-1-2.
Televizní dokumenty: Nebeské hlasy (kastráti), Bel canto – tenoři z dědečkova gramofonu, Žena svéhlavá (Eliška Krásnohorská), Velká noc v opeře (vystoupení Callasové v Paříži), V řeči rázná tělem cudná (Smetanova Libuše), První česká operetta (Prodaná nevěsta)
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení zápočtu:
Požaduje se 75 % účast na přednáškách, omluva se přijímá na základě lékařského osvědčení nebo doložitelného uměleckého úkolu, který mu zadal pedagog hlavního předmětu (koncert, představení, účast v interpretační soutěži). Při nedostatečné docházce je oprávněn přednášející studenta přezkoušet z probrané látky příslušného semestru nebo zadat samostatnou seminární práci.
Studenti s dostatečnou docházkou jsou prozkoušeni průběžně během přednášek zimního semestru.
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 18:30–20:00 | Ivan RUML | Učebna 2026 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zpěv (BC) - od 2023/24 (Povinné předměty)
- Zpěv (BC) - pro studenty se zahájením studia 2022/2023 (Povinné předměty)
- Zpěv (BC) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty)