Zpěv 4

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
103ZPE4 zkouška 5 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 104 až 129 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Cíl výuky:

Cílem studia je zdokonalování hudební paměti a zlepšování pěvecké techniky. Student musí zvládnout ve svém hlasovém oboru (soprán, mezzosoprán, alt, tenor, kontratenor, baryton, bas) rozdílný repertoár dle svého zaměření a technických schopností. Program výuky a výběr repertoáru se řídí zlepšující se hlasovou a technickou vyspělostí. Student rozvíjí své individuální pěvecké a technické dovednosti a pracuje na odstranění případných nedostatků. Student musí zvládnout pedagogem určená pěvecká díla. Pracuje na pěvecké a dechové technice, hlasové rezonanci a artikulaci a je veden k rozvíjení své vlastní umělecké osobnosti. Zaměřuje se na hudební výraz, frázi a práci s textem. Tyto návyky se dále rozvíjí v hodinách sólové korepetice. Zároveň se student během výuky seznámí se základním operním repertoárem, obsahem oper a jejich obsazením.

Tematické okruhy:

Obtížnější písňový i operní a koncertní repertoár

Technická interpretační zdatnost

Výsledky učení

Student zvládne kvalitně pěvecky interpretovat písně a odpovídající árie podle svého hlasového oboru, rozvíjí svou vlastní uměleckou osobnost pomocí ovládnutí nových hlasových a dechových technik. Má kvalitní znalosti sólové vokální hudby. Veřejně prezentuje kvalitní umělecký výkon v roli sólového pěvce.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Doporučená literatura:

WARRACK, John – WEST, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha: Iris, Knižní klub 1998, ISBN 80-85893-14-2.

MARTIENSSENOVÁ, Franziska. Vzdělaný pěvec. Praha: KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5.

HOSTOMSKÁ, Anna a kol. Opera – Průvodce operní tvorbou. Praha: NS Svoboda, 2018, ISBN 978-80-205-0637-5.

Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta. Uvedená literatura je studována bez ohledu na vydavatele.

Příklad repertoáru:

DVOŘÁK, Antonín – Cigánské melodie

SMETANA, Bedřich – Večerní písně

BRAHMS, Johannes – Písně

MAHLER, Gustav – Písně potulného tovaryše

Klavírní výtahy: G. F. Händel, Leoš Janáček, Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, W. A. Mozart, P. I. Čajkovský, J. B. Foerster aj.

Hodnoticí metody a kritéria

Pro ukončení předmětu je povinná minimální 70% účast v individuální výuce zpěvu.

Student je povinen absolvovat dvě vystoupení v rámci Semináře zpěvu.

Ke zkoušce před komisí katedry ZOR student nastuduje a předvede repertoár určený jeho pedagogem: písně, barokní árie a taktéž klasicistní a jednoduché romantické árie.

Úspěšné vykonání zkoušky je také podmíněno vystoupením na školním koncertu s programem v délce 35 minut.

Zkouška před komisí sestavenou vedoucím katedry.

Poznámka

Nejsou.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů