Didaktika a metodika dějin a teorie tance 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DMDT2 | zkouška | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Předmět navazuje na Didaktiku a metodiku dějin a teorie tance 1, rozvíjí náplň výuky v předchozím semestru a soustřeďuje se na specifickou problematiku didaktiky teorie a dějin tance a na jejich metodiku s ohledem na jejich výuku na tanečních konzervatořích, případně na dalších typech škol. Zahrnuje přednášky a semináře, na které je položen důraz, studenti řeší samostatně dílčí otázky, aplikují poznatky při zpracování zadaných témat a prezentují své práce. S předmětem souvisí Pedagogická praxe dějin a teorie tance. Cílem předmětu je seznámit studenty s konkrétní aplikací teoretických didaktických a metodických principů na pojetí výuky dějin a teorie tance a rozvíjet jejich samostatnou práci se získanými vědomostmi.
Tematické okruhy:
III.Didaktika a metodika dějin a teorie tance
- metody výuky
- zdroje a prostředky pro výuku
- vývoj a koncepce výuky dějin tance v historickém přehledu
- současné postoje k problematice dějin tance a jejich výuky
- spojitost mezi výukou teorie a dějin tance
- struktura kurikula dějin a teorie tance, výběr učiva, periodizace a terminologie
- projektové vyučování ve výuce dějin a teorie tance
- využití ikonografického a filmového materiálu, internetové zdroje
- memoárová a krásná literatura, hraný film jako zdroje pro výuku
- exkurze – muzea, divadla, výstavy, představení a koncerty
- specifická témata – regionální dějiny, mikrohistorie, orální historie apod.
Témata seminárních prací:
Příprava výkladu konkrétního tématu z oblasti dějin a teorie tance s využitím různých metod a druhů zdrojů, prezentace
Sestavení testu
Vypracování plánu exkurze, projektu apod. k danému tématu
Okruhy otázek ke státní závěrečné zkoušce:
1.Specifika výuky dějin a teorie tance z didaktického hlediska
2.Metody výuky dějin a teorie tance na konkrétních tématech
3.Chronologické a problémové pojetí výuky
4.Možnosti aktivní účasti žáků na výuce (referáty, projekty, „výzkum“), problém motivace žáků
5.Cíle a hlavní obsah výuky dějin a teorie tance
6.Výukové materiály, historické i současné, další zdroje pro výuku dějin a teorie tance
7.Vazba výuky dějin a teorie tance k výuce taneční praxe, funkce výuky dějin a teorie tance v systému profesionálního tanečního vzdělávání
8.Dějiny a teorie tance jako součást výchovy historického a kulturního vědomí, výchovy k evropanství a poznání regionálního dědictví
9.Struktura a složky vyučovací hodiny, komunikace pedagoga a žáků, způsoby hodnocení
Výsledky učení
Student si osvojí znalosti a jejich samostatné uplatnění při řešení didaktických a metodických otázek, zvládne práci učitele při transformování poznatků taneční vědy do obsahů výuky, koncipování výuky a využití pomůcek a různých metod výuky.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 9788072906444.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Vyd. 1. Praha: ISV, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9.
Materiály z elektronických zdrojů – webové stránky tanečních konzervatoří (informace o koncepci výuky, studijní plány apod.)
Učebnice dějepisu a dějin umění a jednotlivých uměleckých oborů
Učebnice dějin tance:
JEBAVÁ, Jana. Kapitoly z dějin tance a možnosti terapie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. 123 s. :. ISBN 80-7184-620-1 22.
MARKOVIČOVÁ, Oľga. Dejiny tanca a baletu pre 5.-8. ročník hudobnej a tanečnej školy a pre 3. a 4. ročník tanečných oddelení na konzervatoriach. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1985.
SKÁCELOVÁ, Daniela. Teória tanca pre konzervatória. Forpress 2017. ISBN 9788089731275.
ŽITŇANOVÁ, Helena. Dejiny tanca: pre tanečný odbor základných umeleckých škôl. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška ústní formou (zpracování zadaného tématu)
Seminární práce na zadané téma
Účast ve výuce min. 75 %
Studium a reflexe odborné literatury
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Taneční věda (Bc) - od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Taneční věda (Mg) - od 2022/23 (Volitelné předměty)