Základy pohybové průpravy 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KZPP1 zápočet 2 10 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jiří LÖSSL

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsahem předmětu Základy pohybové průpravy 1 jsou rané vývojové vzorce pohybu člověka v konceptu psychomotorického vývoje. Jedná se o základní pohybové koordinace, které se tvoří v procesu vývinu od početí po moment, kdy dítě začne chodit. Právě během prvního roku života se buduje základ pro pohybové zručnosti a schopnosti vnímání. V období vývinu je proces motorického a psychického zrání neoddělitelný.

Předmět je úzce propojen s obsahem látky předmětu Pedagogický proseminář.

Východiskem pro výuku Základy pohybové průpravy 1 jsou teoretické informace o ontogenezi člověka. Student se seznámí s hlavními vývojovými mezníky a prenatálními i postnatálními vývojovými vzorci pohybu, jejich specifikami, vzájemnými vztahy a s důvody jejich návaznosti v kontextu optimálního psychomotorického vývoje. Rovněž se mu představí vědomosti o vztazích mezi vývojovými vzorci pohybu a psychickými schopnostmi člověka.

Důraz je kladen na přenos těchto teoretických informací do vlastní fyzické zkušenosti a fyzického porozumění formou technických cvičení, pohybových her, tematické improvizace, nebo skrze různé dotykové techniky. Student je současně veden k získávání zkušeností v pozorování jiných v kontextu vývojových vzorců pohybu člověka a k formulování svého pozorování a podání zpětné vazby.

Tématy prvního semestru jsou:

Prevertebrální vývojové vzorce pohybu, jejich specifika a vzájemné vztahy

Buněčné dýchání a plicní dýchání a jejich specifika

Pupeční radiace – vztahy mezi centrem a periferiemi těla a specifika tohoto pohybového vzorce

Mouthing – pohyb organizovaný od úst a specifika tohoto pohybového vzorce

Prespinální vzorec pohybu – pohyb měkké páteře a specifika tohoto pohybového vzorce

Dotek a vnímání doteku

Vestibulární systém a propriocepce

Tonus těla

Cílem studia a výsledkem učení je porozumění zákonitostí a orientace v konceptu psychomotorického vývoje člověka a využití těchto poznatků v pedagogické praxi. Předmět nabízí prostor pro rozvíjení schopnosti pozorovat pohyb jiných v kontextu vývojových vzorců pohybu a pro formulování svého pozorování v slovní i písemné formě.

Výsledky učení

Cílem studia a výsledkem učení je porozumění zákonitostí a orientace v konceptu psychomotorického vývoje člověka a využití těchto poznatků v pedagogické praxi. Předmět nabízí prostor pro rozvíjení schopnosti pozorovat pohyb jiných v kontextu vývojových vzorců pohybu a pro formulování svého pozorování v slovní i písemné formě.

Předpoklady a další požadavky

Korekvizity – Pedagogický proseminář

Literatura

Povinná literatura:

KOLÁŘ, Pavel a Miloš MÁČEK. Základy klinické rehabilitace. Praha: Galén, [2015]. ISBN 978-80-7492-219-0.

SEDLAČKOVÁ, Anna. Vývin pohybu v systéme Body-Mind Centering®: (Základné neurologické vzorce a ich využitie v procese tanečného vzdělavania). 2. doplnené vydanie. Bratislava: Vysoká škola múzických umení Bratislava. Hudobná a tanečná fakulta, 2017. 230 stran. ISBN 978-80-8195-013-1.

Doporučená literatura:

COHEN, Bonnie Bainbridge, Sensing, Feeling and Action: The Experiental Anatomy of Body-Mind Centering®. Contact Editions 2008. ISBN: 0-937645-10-9.

GRUBINGER, Lenore, Neurodevelopmental Movement Patterns and The Central Nervous System, Chart and User Guide, 2001.

E-learning: https://moodle.amu.cz

Hodnoticí metody a kritéria

ústní i praktická prověrka porozumění obsahu předmětu, prezentace tří praktických cvičení, pohybových či tanečních her a vedené improvizace dle určené věkové kategorie na jedno volitelné téma, týkající se obsahu předmětu;

Hodnocení také zahrnuje 6 hodin observací miminek v rozmezí věku od narození až do 12 měsíců a písemný záznam a reflexe z těchto pozorovaní v na to určeném formuláři.

Další požadavky – docházka 80%, absolvování observací

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností a vyhledávání odborných informací z literatury.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

-telefonicky, emailem, videohovory

-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z

Student si z následujících témat vybere jedno, kterému se bude během semestru detailněji věnovat. Téma bude zkoumat pohybově a zpracuje je do technických cvičení, pohybových, či tanečních her, či tematické improvizace pro konkrétní věkovou kategorii a bude jej aplikovat do své pedagogické praxe.

Student si pro svoji samostatnou práci vybere z těchto vybraných tematických okruhů:

Prevertebrální vývojové vzorce pohybu, jejich specifika a vzájemné vztahy

Buněčné dýchání a plicní dýchání a jejich specifika

Pupeční radiace – vztahy mezi centrem a periferiemi těla a specifika tohoto pohybového vzorce

Mouthing – pohyb organizovaný od úst a specifika tohoto pohybového vzorce

Prespinální vzorec pohybu – pohyb měkké páteře a specifika tohoto pohybového vzorce

Dotek a vnímání doteku

Vestibulární systém a propriocepce

Tonus těla

Prezentace těchto cvičení a sdílení pedagogické zkušenosti s jejich aplikací do praxe je součástí zkoušky v druhém semestru. Součástí studia je sledování vědecké platformy v oblasti kineziologie a návštěva odborných seminářů z oblasti somatických disciplín.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů