Pedagogický seminář MST 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PSMT1 zápočet 2 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 41 až 51 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Helena ARENBERGEROVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář MST 1 se odehrává formou hospitace v partnerských institucích. Součástí jsou také teoretické analýzy a evaluace formou diskuse, vedené zkušeným pedagogem, které umožňující uchopit a zpracovat dané téma z různých pohledů a zkušeností. Student si všímá způsobů vysvětlování, užití odborné terminologie, adekvátní volby metod a způsobů hodnocení, řešení konkrétních problémů u jednotlivců etc. Písemná reflexe observací učí studenta jasně formulovat hlavní principy, otázky, ale také své názory a postoje.

Pedagogický seminář MST1 je úzce provázán s předmětem Didaktika a metodika MST, Trénink MST.

Cílem studia je seznámení s rozličnými druhy taneční výchovy a vzdělávání profesionální i neprofesionální sféře, s důrazem na výuku moderních a současných technik. Zároveň vede k uvědomění si úlohy a role pedagoga, přímé konfrontaci s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), v tanečních souborech nebo v soukromých studiích.

Tematické okruhy:

Hospitace na tanečních konzervatořích státních i soukromých, výuka moderních a současných technik na nižším stupni.

Hospitace na tanečním oboru ZUŠ

Hospitace v tanečních studiích

Výsledky učení

Výsledky učení

Student získává schopnosti orientovat se v rozličných vzdělávacích institucích, je schopen reflektovat získané zkušenosti a aplikovat je do své pedagogické praxe.

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizty – Pedagogický proseminář

korekvizity - Didaktika a metodika MST

Literatura

Povinná literatura:

FELDENKRAIS, Moshé: Feldenkraisova metoda: Pohybem k sebeuvědomění. Praha: Pragma, 1996. ISBN 978-80-7428-240-9.

Doporučená literatura a články:

COHAN, Robert: The Dance Workshop. London: HarperCollins Publishers, 1986. ISBN 10:0047900105.

FRANKLIN, Eric N. Dynamic alignment through imagery. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, c2012. ISBN 0736067892.

FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.

LEWIS, Daniel. The Illustrated Dance Technique of José Limón. New York: Harper and Row Publishers, 1994, ISBN 0-87127-209-1.

SCHURR, Gertrude; YOCOM, Rachael Dunaven: Modern Dance (Techniques and teaching). New York: A. S. Barnes and co., 1949.

STODELLE, Ernestine: The Dance Technique of Doris Humphrey and its Creative Potential. Princeton, New Jersey: Dance Horizons/ Princeton Book Company, Publishers, 1978.

STEWART, Virginia, comp.: Modern Dance. New York: Dance Horizons, 1970.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

MATYSOVÁ, Radka. Cvičení podle Pilatesovy metody. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2002.

ŠIMKOVÁ, Veronika. Střed těla. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2006.

ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.

VAGNEROVÁ, Lenka. Limón technika. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2001.

Internetové zdroje

https://www.atlasskolstvi.cz/stredni-skoly?form=konzervator&p=2

https://www.databazetance.cz/tanecni-studia/

http://www.umelecka-skola.cz/index.php?kraj=Praha

E-learning:

https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=312

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě písemné reflexe získaných zkušeností z účasti na observacích v navštívených institucích a aktivní účast v následných diskusích, absolvování workshopů pořádaných katedrou a jejich písemná reflexe (jejich metodicko-didaktické analýzy), recenze jednoho zhlédnutého představení současného tance v daném semestru.

Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce, tvorba portfolia.

Poznámka

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů