Psychologie vnímání tance 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PVT1 | zápočet | 2 | 10 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Cílem výuky je studium psychologických aspektů tanečního umění se zaměřením na jeho pozorování a vnímání. Výběr témat akcentuje oblasti na pomezí obou oborů pro hlubší pochopení základů diváckého zážitku.
Tematické okruhy:
1.Psychologie a tanec, vzájemný vztah
2.Pojmy konceptuální integrace a konceptuální metafora
3.Základní psychologické pojmy: vnímání, pozornost, specifika vizuální percepce
4.Vnímání vlastního těla, pojmy kinestezie, propriocepce, body image
5.Vnímání těl druhých
Výsledky učení
Schopnost aplikovat psychologické teorie v tanečním umění, porozumění základním principům diváckého prožitku z pohledu psychologie, orientace v aktuálních výzkumech i trendech v oblasti psychologického studia tance.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BARTOŠ, Josef. Co prožíváme, když se díváme na tanec. Taneční aktuality – Speciální vydání 2020: Tanec a publikum. Praha: Taneční aktuality.cz, 2020, ISBN: 978-80-270-8410-4.
HAVLÍČKOVÁ-KYSOVÁ, Šárka. Metafory, kterými hrajeme: perspektivy a meze české kognitivní teatrologie. Theatralia, 2015, roč. 18, č. 1, s. 65–84. ISSN 1803-845X.
REIMOSER, Jan. Jak se dívat na tanec. Praha: Vyšehrad, 1947.
Doporučení literatura:
BLÄSING, Bettina, PUTTKE, Martin a SCHACK, Thomas. The Neurocognition of Dance: Mind, Movement and Motor Skills. Abingdon: Routledge, 2018, 320 s. ISBN 9781138847866.
CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Flow: The classic work on how to achieve happiness. Londýn: Rider Books, 2002, 320 s. ISBN 978-0712657594
CUFF, Benjamin, BROWN, Sarah, TAYLOR, Laura a HOWAT, Douglas. Empathy: A Review of the Concept. Emotion Review, 2014, roč. 8, č. 2, s. 144–153. ISSN 1754-0739.
EKMAN, Paul. Odhalené emoce. Brno: Melvil Publishing, 2015, 328 s. ISBN 978-80-87270-81-3.
FAUCONNIER, Gilles a TURNER, Mark. The Way We Think: Conceptual Blending and the mind‘s hidden complexities. New York: Basic Books, 2003, 464 s. ISBN 9780465087860.
FERRARI, Pier Francesco a RIZZOLATTI, Giacomo. Mirror neuron research: The past and the future. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 2014, roč. 369, č.1644), 20130169. ISSN 1471-2970.
MCCONACHIE, Bruce. Engaging Audiences: a Cognitive Approach to Spectating in the Theatre. New York: Palgrave Macmillan, 2008, 264 s. ISBN 978-0-230-61702-5
MCCONACHIE, Bruce. Theatre & Mind. Londýn: Palgrave MacMillan, 2013, 92 s. ISBN 978-0230275836.
JOHNSON, Mark a LAKOFF, George. Metafory, kterými hrajeme. Brno: Host, 2012, 282 s. ISBN 80-7294-071-6.
JOLA, Corinne, POLLICK, Frank a REYNOLDS, Dee (eds.). Dance Research: Special on-line supplement on Dance and Neuroscience. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2011, s. 270–503. ISSN 0264-2875.
REYNOLDS, Dee, REASON, Matthew. Kinesthetic Empathy in Creative and Cultural Practises. Bristol/Chicago: Intellect, 2012, 334 s. ISBN 9781841504919.
Hodnoticí metody a kritéria
Referát na zadané téma z oblasti psychologického přístupu k tanečnímu umění
Další požadavky: docházka minimálně 75 %, studium povinné literatury
Poznámka
v přípravě
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (Volitelné předměty)
- Taneční věda (Mg) - od 2022/23 (Volitelné předměty)