Taneční trendy a popkultura 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107TTP2 | zápočet | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Cíl výuky:
Cílem studia je osvojení si pozorování, chápání a artikulaci několika prolínajících se diskurzů zkoumajících popkulturu: např. diskurz spojený s uměním, který očekává od kultury vytržení z každodennosti, mimo tělo, čas a prostor. Diskurz spojený s lidovostí, který vidí v kultuře způsob, jímž jsme umisťováni do sedimentované kolektivity skrze zdroje komunity. "Pop“ diskurz, který idealizuje zábavu jako vrchol kulturního potěšení. Přehled tanečních a choreografických trendů.
Výuka je založena na schopnosti výstavby myšlení a chápaní pojmů, které jsou vedeny formou odborné disputace. Tento typ interaktivní přednášky a rozpravy vedou studenta k odbornému popisu a interpretaci nastudovaných materiálů. Studenti se seznamují s postojem k umění a světu zvláštní formou konfrontace, provázanosti chápání života a uměleckého představení, optikou otevřenosti a spolupráce poznávaných jevů.
Tematické okruhy:
- Přístup k populární kultuře jako pozorování a zkoumání tří vzájemně se ovlivňujících dimenzí: artefaktů (díla), uživatelů (diváků) a kontextů, v nichž se artefakty i uživatelé každodenně nacházejí
- Vlastní charakteristika současných tanečních trendů
- Subkulturní pozadí a jeho přínos ke vzniku originálních tvůrčích i interpretačních impulzů v umění. Klade si za cíl objevovat „nové a odvážné cesty“, solitérní témata, kouzlo fúze klubových (avantgardních) inscenačních způsobů a pohybových experimentů s prvky improvizace, autorského divadla, fyzického divadla a multižánru.
- Pouliční tance, sociokulturní komunitní prostředí tance, eventy
- Populární a zábavný styl: kabaret, muzikál, burlesca, programy ztělesňující životní styl, krásu a lesk intenzivních výkonů a nabíjejících relaxací
Výsledky učení
Student je schopen samostatně rozvíjet svoje kreativní myšlení. Ovládá schopnost rozvíjet svoje komunikační, interakční, pedagogické a tvůrčí kompetence. Orientuje se v teorii určující profil tanečního oboru. Zná postupy chápání a zpracování vlastních postupů v praktické a duchovní rovině. Má přehled o způsobech a možnostech profesních uměleckých dovedností a o adekvátním chápání světa a filozofie. Znalosti ze společenských jevů a znaků promítnutých do umění, student chápe v kontextu s ostatními zadanými semestrálními úkoly.
Chápe dobové i nadčasové hodnoty uměleckého díla.
Dosažené znalosti a dovednosti umí aplikovat v prezentaci svojí pedagogické a umělecké působnosti.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
ADORNO, Theodor W. Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH, 2009. ISBN 978-80-7298-406-0.
BOURDIEU, Pierre. Pravidla umění: Vznik a struktura literárního pole. Brno: HOST, 2010. ISBN 978-80-7294-364-7.
CHALUPECKÝ, Jindřich. Evropa a umění. Vyd. 1. Praha: Torst, 2005. 553 s. ISBN 80-7215-264-5.
LENDEROVÁ, Milena. Dějiny těla: prameny, koncepty, historiografie. 1. vydání. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2013. ISBN 978-80-7465-068-0.
MANDELBROT, Benoit. Fraktály. Tvar, náhoda a dimenze. Praha: Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-1009-0.
SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-1076-9.
ZAHRÁDKA, Pavel. Vysoké versus populární umění. In: ZAHRÁDKA, Pavel, (ed.). Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky. Brno: Barrister & Principal, 2010, ISBN 978-80-87474-11-2.
Doporučená literatura:
BROWNE, Ray B. Popular Culture: Notes Toward a Definition. In: HINDS, H. E., MOTZ, M. F., NELSON A. M. S., (eds) Popular Culture Theory and Methodology. A Basic Introduction. Madison: The University of Wisconsin Press, 2006, ISBN 0-87972-870-1.
NYE, Russel B. Notes for an Introduction to a Discussion of Popular Culture. In: HINDS, H. E., MOTZ, M. F., NELSON, A. M. S. (eds). Popular Culture Theory and Methodology. A Basic Introduction. Madison: The University of Wisconsin Press, 2006, ISBN 0-87972-870-1.
ROYCE PETERSON, Anya. The Antropology of Dance. Vyd. 1. Indiana University Press 1977. ISBN 978-1852730888.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet: ústní prověření znalostí a schopností, prezentace výzkumu vybraných pojmů, analýza a obhajoba písemné seminární práce (min. 3 NS)
Další požadavky: docházka min. 80 %, aktivita ve výuce, zpracování dílčích úkolů
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie - Choreografie a režie (Mg) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Choreografie (Mg) - Choreografie a režie - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Choreografie - Taneční produkce a organizace (Mg) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)