Teorie nonverbálního divadla 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
109TEND3 zápočet 4 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Adam HALAŠ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Adam HALAŠ, Jan HYVNAR, Hana STREJČKOVÁ

Obsah

Cílem výuky založené na přednáškách z teorie a na promítání archivních snímků (videa, film, DVD) a následných diskusích nad teoretickými tématy, vizuálními ukázkami a současnými inscenacemi nonverbálního divadla, je všestranně obeznámit studenta s teoretickým otázkami tvorby a recepce různých druhů nonverbálního divadla. Student má být schopen přemýšlet a reflektovat vlastní i cizí tvorbu v rámci nonverbálního divadla, prohloubí své znalosti o teorii nonverbálního divadla a různých přístupech k vlastní tvorbě. Bude i nadále schopen samostatně analyzovat inscenace v oblasti svého oboru.

Tematické okruhy:

Studenti budou seznámeni s různými teoretickými přístupy a metodami (přístup semiotický, kognitivní, antropologický, sociálně psychologický, z hlediska performativních studií apod.), které jim pomohou při analýze vlastní tvorby.

Výsledky učení

Výsledkem učení v magisterském studium tohoto předmětu je zvládnutí teoretických přístupů k vlastní tvorbě v rámci nonverbálního divadla. Zároveň se zde již přihlíží k individuálním zájmům a ke zvoleným tématům diplomové práce a inscenace.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Povinná literatura:

BARBA, Eugenio, SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie. Praha: Divadelní ústav, 2000. ISBN 80-7106-369-X.

CIHLÁŘ, Ondřej a Hanuš JORDAN. Orbis pictus. K českému novému cirkusu. Praha: HAMU, 2014. ISBN 978-80-7331-280-0.

ČECHOV, Michail. O herecké technice. Praha: Divadelní ústav, 1996. ISBN 80-7008-054-X.

DECROUX, Étienne. Slova o mimu. Brno: NAMU, 2018. ISBN 978-80-7460-144-6.

HONZL, Jindřich. Pohyb divadelního znaku, in: K novému významu umění. Praha: Slovo a slovesnost, 1956.

HYBNER, Boris. Clownovo pozdní blues. Jihalava: Listen, 2002. ISBN 80-86526-01-1.

HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle. Praha: Pražská scéna, 2000. ISBN 80-86102.

KANTOR, Tadeusz. Milánské lekce. In: J. Klossowicz: Divadlo T. Kantora Institut umění-Divadelní ústav Praha 2017. ISBN 978-80-7008-394-9.

TURBA, Ctibor. Cirkus Alfréd. Praha: Divadlo Alfred, 1906. ISBN 80-239-8267-2.

VELTRUSKÝ, Jiří. Příspěvky k teorii divadla, Praha: Divadelní ústav, 1994.ISBN 80-7008-046-9.

VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění, AMU Praha 2001ISBN 80-85883-93-7.

ZÁRUBOVÁ, Noemi. Mimika a gesto. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-443-9.

Doporučená literatura:

HYVNAR Jan. Francouzská divadelní avantgarda. Praha: Scéna 2000. ISBN 80-86102-07-6.

KOUBOVÁ, Alice. Myslet z druhého místa: K otázce performativní filosofie. Praha: NAMU, 2019. ISBN 978-80-7331-511-5.

KOVALČUK, Josef. Od tématu ke scénáři. Brno, 1985.

KROSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec. Praha: IPOS ARTAMA, 1964. ISBN 80-7068-106-3.

ROUBAL, Jan. Divadlo v průsečíku reflexe: Antologie současné polské divadelní teorie. Praha: Institut umění-Divadelní ústav, 2018. ISBN978-80-7008-403-8.

SLAWIŃSKA, Irena. Divadlo v současném myšlení. Nakladatelství Studia Ypsilon, Praha 2002. ISBN 80-902482-6-8.

VAVŘÍKOVÁ, Eliška. Mimesis a poiesis. Praha: KANT, 2009. ISBN 987-80-86970-87.

Vybrané studie v češtině a v cizích jazycích, nahrávky na videu a DVD. Slovníky pojmů z oblasti divadla.

Hodnoticí metody a kritéria

Koncem semestru bude uskutečněna se studenty závěrečná diskuse nad probranými tématy a přístupy a bude udělen zápočet.

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů