Psychologie pro managery 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
110PMNG2 zkouška 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Eva ŠAŠINKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Eva ŠAŠINKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra hudební produkce

Obsah

Cíl výuky:

Letní semestr se zaměřuje výlučně na manažerskou psychologii, která aplikuje teorie a koncepty vědního oboru psychologie na potřeby manažerské praxe. Součástí přednášek je i přímý nácvik manažerských dovedností a zvládání v praxi se vyskytujících situací, které mohou představovat významné stresory manažerské profese. V letním semestru výuky budou přednášky tematicky zaměřeny na problematiku různých metod psychologického výzkumu, na problematiku lidské psychiky a podmínky jejího fungování, objasnění podmínek vedoucí k činnosti člověka v pracovním prostředí, na osobnost člověka v pracovním procesu a z hlediska jeho uplatnění v práci, na zásady správného hodnocení a odměňování zaměstnanců, na řešení modelových pracovních a manažerských situací, na problematiku řízení a vedení sama sebe a jiných lidí, na otázku mezilidských vztahů na pracovišti a komunikaci v pracovním prostředí, v neposlední řadě na problematiku využití osobního potenciálu naplno v roli manažera.

Tematické okruhy:

1.Vymezení předmětu manažerské psychologie, vývoj této vědecké disciplíny.

2.Metodologie výzkumu manažerské psychologie.

3.Aplikace poznatků psychologie osobnosti na potřeby manažerské praxe.

4.Role manažera.

5.Psychologické aspekty základních povinností a zodpovědnosti manažerské funkce.

6.Řeč těla a význam nonverbální komunikace Důležitost a pojetí řízení lidských zdrojů. Základní principy a důležitost emoční inteligence v pracovním procesu, s důrazem na vedení a řízení lidských zdrojů.

7.Analýza a rozvoj lidských schopností a dovedností. Otázka základního rozdílu mezi schopnostmi a dovednostmi.

8.Metodologie výběru pracovníků a rozvoj motivace k setrvání v dané organizaci. Zásady správného hodnocení a odměňování zaměstnanců. Analýza vlivů působící na motivaci pracovníků, jejich postoje, chování, oddanost a angažovanost pro danou organizaci.

9.Otázka řízeného rozvoje a transformace organizace, popis procesů rozvoje a změny.

10.Typologie osobnosti a zásadní rozdíly ve všech variantách uplatnění budoucích manažerů v oboru hudba, tzn. určitá specifika manažera hudebně vzdělávací instituce (ZUŠ či konzervatoře), kulturního domu, velikého hudebního tělesa (orchestru), opery či divadla.

11.Filozofie a strategický rozvoj lidských zdrojů. Rozvoj kultury vzdělávání, rozvoj, výcvik, učení probíhající v organizaci či učící se organizace.

12.Metoda řízeného rozhovoru při profesním rozvoji zaměstnanců.

Výsledky učení

Studium psychologie pro manažery umožní studentovi také hlubší sebepoznání vlastních manažerských předpokladů, zájmů, motivace, vůle a dalších činitelů. Tato látka studentům umožní hlubší proniknutí do vlastního vědomí lídra a pochopení některých pochodů a hlavních rysů osobnosti manažera.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

BEDRNOVÁ, E. & PAUKNEROVÁ, D. (a kol.). Management osobního rozvoje. Duševní hygiena, sebeřízení a efektivní životní styl. Praha: Management Press, 2015. ISBN 978-80-7261-381-6.

MIKULÁŠTÍK, M. Manažerská psychologie. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4221-2.

PAUKNEROVÁ, D. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1706-9.

STEIGER, T. a LIPPMANN, E. Psychologie pro manažery. Jak ovládnout umění vést. Praha: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0006-3.

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.

Doporučená literatura:

ALDER, H. NLP jak v práci dosáhnout vynikajících výsledků. Praha: Pragma, 1997. ISBN 80-7205-473-2.

AMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. Nejnovější trendy a postupy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3.

BĚLOHLÁVKOVÁ, V. Jak porozumět řeči těla. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-492-3.

BLATNÝ a kol. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.

ČAKRT, M. Typologie osobnosti pro manažery. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-85943-12-3.

DACEY, J. S. – LENNON, K. H. Kreativita. Praha: Grada, 2000.

GARDER, H. Dimenze myšlení, teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999.

GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Překlad: Markéta Bílková. Praha: Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6.

HARTL, P. – HARTLOVÁ, H. Velký psychologický slovník. Portál 2010. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 800 s. ISBN 978-80-7367-686-5.

HELUS, Z. Úvod do psychologie. Učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2011. 320 s. ISBN: 978-80-247-3037-0.

HUNT, M. Dějiny psychologie. Translated by Ivo Müller – Renáta Mlíkovská. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 708 s. ISBN 80-7178-386-2.

JUNG, C. G. Duše moderního člověka. Brno: Atlantis, 1994, přel. Karel Plocek.

KUČERA, D. Moderní psychologie. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.

NAKONEČNÝ, M. Lidské emoce. Vyd. 1. Praha: Academia, 2000. 335 s. ISBN 80-200-0763-6.

NAKONEČNÝ, M. Průvodce dějinami psychologie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1995. 174 s. ISBN 80-85937-23-9.

PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999, 164 s., ISBN 80-7178-309-9.

PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 328 s. ISBN 80-247-0871-X.

PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004. 472 s. ISBN 80-200-1387-3.

ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: portál, 2008. ISBN 978-80-7367-447-2.

SHEEHY, N. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2005. 238 s. ISBN 80-86598-82-9.

ŠVANCARA, J. Emoce, motivace, volní procesy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003. 142 s. Psychologie. ISBN 80-86633-11-X.

URY, W. Jak překonat nesouhlas. Zásady vyjednávání s lidmi, s nimiž nelze vyjednat. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-039-2.

Další doporučené volitelné složky samostatného studia jsou následující. V první řadě kromě studia odborné a doporučené literatury bude potřeba také sledovat odborné recenzované časopisy: např. časopis Československá psychologie (ISSN 0009-062X); nebo Psychologie a její kontexty (ISSN 1803-9278 (print) ISSN 1805-9023 (online); dále Psychologie pro praxi (ISSN 1803-8670), ale také časopis Psychoterapie: praxe - inspirace - konfrontace (ISSN 1802 - 3983).

Dalším doporučením je členství v Národní pedagogické knihovně J. A. Komenského v Praze (viz webový odkaz: http://npmk.cz/knihovna), kde je pro posluchače předmětu psychologie dostupná všechna odborná literatura, psychologické slovníky, ve studovně volně přístupné všechny doporučené odborné časopisy.

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka a aktivní účast na přednášce - 40 %

Zkouška - 60 %

Zkouška studentů probíhá ústní formou.

Při hodnocení se bude vycházet v první řadě z aktivní účasti studentů na přednáškách během obou dvou semestrů. Důraz je kladen na aktivní účast z důvodů obsahu přednášek, který ne vždy vychází z látky obsažené v odborných materiálech a publikacích, ale především vychází z přímých informací a zkušeností vyučujícího, kde se kromě projekce a lektorské činnosti, zaměřujeme také na aktivní diskusi a nácvik konkrétních manažerských dovedností.

Poznámka

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 2017
Učebna 2017 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
ŠAŠINKOVÁ E.
15:20–16:50
(přednášková par. 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 15:20–16:50 Eva ŠAŠINKOVÁ Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů