Analýza hudebně teoretického textu 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186AHTE5 | zápočet | 3 | 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 66 až 81 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Obsahově navazuje na předmět Analýza hudebně teoretického textu 4. Cílem předmětu Analýza hudebně teoretického textu je vybavit posluchače praktickými poznatky a zkušenostmi z práce s konkrétními hudebně teoretickými texty po ose časové i předmětné a vybavit je schopností aktivně a efektivně s těmito texty pracovat.
Tematické okruhy:
- Studium a analýza hudebně teoretických textů středního rozsahu a předmětné složitosti - především analytické a přehledové studie o hudbě 20. století, studie o folklorismu a neofolklorismu, studie etnomuzikologické a studie hudebně teoretické v užším slova smyslu.
- Pokračování ve čtení a komentování základních, „klasických“ spisů z oblasti hudební teorie.
- Příprava textu bakalářské práce.
Výsledky učení
Schopnost analytického a kritického pohledu na již existující hudebně teoretické texty všech kategorií a ve světle získaných poznatků a zkušeností i schopnost koncipování vlastních hudebně teoretických textů od semestrálních prací až k bakalářským, magisterským eventuálně doktorským spisům. Posluchači se postupně seznámí s reprezentativním souborem odborné literatury pokrývajícím, pokud možno, všechny základní oblasti a aspekty systematické i historické muzikologie.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
DOUBRAVOVÁ, Jarmila: Houslový koncert Albana Berga z interpersonálního hlediska. In: Hudební věda IX, 1972, č. 2, s.117-137.
LÉBL, Vladimír. Elektronická hudba. Praha: SHV, 1966.
LÉBL, Vladimír: Houslový koncert Albana Berga. In: Hudební věda IX, 1972, č. 1, s. 3-37.
LOUDOVÁ, Ivana. Moderní notace a její interpretace. Praha: Akademie múzických umění, 1998. ISBN 80-85883-31-7.
SPURNÝ, Lubomír. Heinrich Schenker – dávný neznámý. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2000. ISBN 80-244-0055-3.
Doporučená literatura:
ČERNÝ, Miroslav K. Hudba antických kultur. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. ISBN 80-7067-487-3.
DOUBRAVOVÁ, Jarmila: Čas struktury a struktura času. Hudební věda 1976, s. 128-137.
FELLERER, Karl Gustav: Das Problem neue Musik. Krefeld, 1967.
FORTE, Allen, and Steven E. Gilbert. Introduction to Schenkerian Analysis. New York: Norton, 1982. ISBN 0393952304.
FORTE, Allen: The Atonal Music of Anton Webern. New Haven, NJ: Yale University Press, 1998. ISBN 9780300207590.
HERZOG, Eduard: Úplný rejstřík dvanáctitónových všeintervalových řad. In: Nové cesty hudby (sborník), Praha: SHV 1964.
JELINEK, Hans. Uvedení do dodekafonické skladby. Praha: Supraphon, 1967.
JIRÁNEK, Jaroslav. Tajemství hudebního významu. Praha: Academia, 1979.
KADUCH, Miroslav. Ortografie hudby 20. století. Ostrava: Městské kulturní středisko, 1990.
KADUCH, Miroslav: Soudobá hudební tvorba s využitím počítačů. Ostrava: Městské kulturní středisko, 1989.
KURTH, Ernst. Romantische Harmonik und ihre Krise in Wagners „Tristan“. Berlin: Max Hesse, 1923.
LÉBL, Vladimír: Nástin typologie zvukového materiálu. Hudební věda VII. 1969, č.3, s. 260-280.
LÉBL, Vladimír: Příspěvek k morfologii zvukové struktury. Hudební věda VIII, 1971, č. 1., s. 3–18.
LÉBL, Vladimír: Tvorba Jana Klusáka z let 1959-1962. Hudební věda 1986, č.2, s.112-143.
LINKA, Arne: Konsonance a disonance dnes. Hudební rozhledy 38, 1985, č. 4, s. 182–186.
PUDLÁK, Miroslav: Intuitivní hudba Giacinta Scelsiho. Hudební věda XXIX, 1992, č.3. s. 223-239.
PUDLÁK, Miroslav. Zbyněk Vostřák: idea a tvar v hudbě. Praha: H & H, 1998. ISBN 80-86022-24-2.
SEIFERT, Uwe. Systematische Musiktheorie Und Kognitionswissenschaft: Zur Grundlegung Der Kognitiven Musikwissenschaft. Bonn: GmbH, 1993.
SCHENKER, Heinrich, and Ludwig van van Beethoven. Beethovens Neunte Sinfonie. Wien, Leipzig: Universal-Ed., 1912.
SCHOENBERG, Arnold. Style and Idea: Selected Writings of Arnold Schoenberg. Berkeley: University of California Press, 2010. ISBN 0520266072.
SEDLÁČEK, Karel a Antonín Sychra. Hudba a slovo z experimentálního hlediska. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1962.
SYROVÝ, Václav. Hudební akustika. Praha: Akademie múzických umění, 2003. ISBN 80-7331-901-2.
ŠPELDA, Antonín. Úvod do akustiky pro hudebníky. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
VOLEK, Jaroslav: K problematice základů hudební tektoniky. In: Hudební věda XXIV, 1987, č.3, s. 195-206.
Hodnoticí metody a kritéria
Od studenta je očekávána aktivní účast v hodinách, průběžné písemné reflexe přečtených textů a zpracování písemné semestrální práce v rozsahu 3–4 normostrany, zadané vyučujícím. Má souhrnnou kriticko-hodnotící povahu se zesíleným podílem vlastního osobitého přístupu k látce. Povinná účast studenta na hodinách min. 70 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební teorie (Bc) - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)