Hudební teorie - specializovaná problematika 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186HTSP3 | zápočet | 3 | 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 66 až 81 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Tento předmět navazuje na souběžný předmět Hudební teorie – systematika 3 a rozšiřuje základní výuku o řešení speciálních problémů. Student si vybere téma, které souvisí s tematickými okruhy probíranými v systematice a věnuje se mu do hloubky. Důraz je kladen na metodologii vědecké práce. Student pracuje pod vedením pedagoga, ale měl by projevit schopnost samostatné badatelské práce. Součástí je četba odborných textů, cvičení v odborném překladu, analýza vybraných hudebních děl a vlastní reflexe zvoleného problému formou písemné práce. Výsledky student prezentuje také jednou v semestru širšímu plénu formou konferenčního výstupu na Semináři hudební teorie.
Tematické okruhy:
Polyfonie vokální, instrumentální a moderní
Kontrapunktické formy
Kontrapunktické techniky v hudbě 20. století
Vývoj hudebních forem
Teorie hudební analýzy
Výsledky učení
Absolvent zná a dokáže vysvětlit základní pojmy z teorie kontrapunktu, polyfonie, polyfonických forem. Získává základní povědomí o historii vícehlasé hudby z pohledu skladebných technik. Orientuje se v terminologii a problematice hudebních forem. Má znalosti o metodách a cílech hudební analýzy a dovede je uplatnit v badatelské praxi. Má kompetenci samostatně rozšiřovat získané základní poznatky a získávat další odborné znalosti a dovednosti také v práci s editačními softwary.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HONS, Miloš. Hudební analýza. Vyd. 1. Praha: Togga, 2010. 309 s. Musica viva. ISBN 978-80-87258-28-6.a Akademií múzických umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1985. 323 s.
JANEČEK, Karel. Hudební formy. Praha: SNKLHU, 1955.
JANEČEK, Karel. Tektonika: Nauka o stavbě skladeb. Praha: Supraphon, 1968.
SALZER, Felix. Structural hearing: tonal coherence in music. Volume 1., 2. New York: Dover publications, 1962. ISBN 0486222756., ISBN 0486222764
Doporučená literatura:
SCHENKER, Heinrich. Neue musikalische Theorien und Phantasien: III. Der freie Satz, Anhang: Figurentafeln. Wien: Universal Edition, 1956.
SPURNÝ, Lubomír. Heinrich Schenker - dávný neznámý. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 186 s. ISBN 80-244-0055-3.
TOVEY, Donald Francis a FOSS, Hubert J., ed. Essays in musical analysis. Suppl.Vol., Chamber music. London: Oxford University Press, 1972. viii, 217.
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení zápočtu podmiňuje aktivní účast v hodinách, průběžná práce a odevzdání písemné práce na vybrané téma.
Minimální požadovaná docházka 80 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 14:15–15:00 | Iva OPLIŠTILOVÁ | Učebna 4033 (HAMU-Tržiště 18) Tržiště 18, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební teorie (Bc) - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)