Hudební teorie - specializovaná problematika 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
186HTSP3 zápočet 3 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 66 až 81 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie

Obsah

Cíl výuky:

Tento předmět navazuje na souběžný předmět Hudební teorie – systematika 3 a rozšiřuje základní výuku o řešení speciálních problémů. Student si vybere téma, které souvisí s tematickými okruhy probíranými v systematice a věnuje se mu do hloubky. Důraz je kladen na metodologii vědecké práce. Student pracuje pod vedením pedagoga, ale měl by projevit schopnost samostatné badatelské práce. Součástí je četba odborných textů, cvičení v odborném překladu, analýza vybraných hudebních děl a vlastní reflexe zvoleného problému formou písemné práce. Výsledky student prezentuje také jednou v semestru širšímu plénu formou konferenčního výstupu na Semináři hudební teorie.

Tematické okruhy:

Polyfonie vokální, instrumentální a moderní

Kontrapunktické formy

Kontrapunktické techniky v hudbě 20. století

Vývoj hudebních forem

Teorie hudební analýzy

Výsledky učení

Absolvent zná a dokáže vysvětlit základní pojmy z teorie kontrapunktu, polyfonie, polyfonických forem. Získává základní povědomí o historii vícehlasé hudby z pohledu skladebných technik. Orientuje se v terminologii a problematice hudebních forem. Má znalosti o metodách a cílech hudební analýzy a dovede je uplatnit v badatelské praxi. Má kompetenci samostatně rozšiřovat získané základní poznatky a získávat další odborné znalosti a dovednosti také v práci s editačními softwary.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

KENNAN, Kent. Counterpoint : Based on Eighteenth-Century Practice, Prentice Hall, 1999.

LAITZ, Steven G. The Complete Musician: An Integrated Approach to Tona I T heory, Analysis, and Listening. New York: Oxford University Press, 2008.

LARUE, Jan. Guidelines for style analysis : expanded second edition with models for style analysis, a companion text. Michigan: Harmonie Park Press, 2011. ISBN 0-89990-156-5

SALZER, Felix. Structural hearing: tonal coherence in music. Volume 1., 2. New York: Dover publications, 1962. ISBN 0486222756., ISBN 0486222764

TOVEY, Donald Francis a FOSS, Hubert J., ed. Essays in musical analysis. Suppl.Vol., Chamber music. London: Oxford University Press, 1972. viii, 217.

Doporučená literatura:

HONS, Miloš. Hudební analýza. Vyd. 1. Praha: Togga, 2010. 309 s. Musica viva. ISBN 978-80-87258-28-6.a Akademií múzických umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.

HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1985. 323 s.

JANEČEK, Karel. Hudební formy. Praha: SNKLHU, 1955.

JANEČEK, Karel. Tektonika: Nauka o stavbě skladeb. Praha: Supraphon, 1968.

SCHENKER, Heinrich. Neue musikalische Theorien und Phantasien: III. Der freie Satz, Anhang: Figurentafeln. Wien: Universal Edition, 1956.

SPURNÝ, Lubomír. Heinrich Schenker - dávný neznámý. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 186 s. ISBN 80-244-0055-3.

Hodnoticí metody a kritéria

Udělení zápočtu podmiňuje aktivní účast v hodinách, průběžná práce a odevzdání písemné práce na vybrané téma.

Minimální požadovaná docházka 80 %.

Poznámka

není

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů