Hudební teorie - systematika 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186HTSY5 | zápočet | 10 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 232 až 282 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Předmět mapuje problematiku kinetiky - od vymezení této disciplíny přes systematické uchopení základních pojmů po pojmy zavedené až v souvislosti s hudbou moderní. Východiskem jsou postřehy studentů, sami formulují návrhy definic a porovnávají je s definicemi probíraných teoretiků. Terminologie je testována v praxi na příkladech skladeb různých stylů v historickém průřezu. Látka je probírána jak synchronně, tak diachronně.
Tematické okruhy:
Kinetika vs. tektonika
Puls, rytmus, metrum
Tempo, hustota, hybnost
Hypermetrum
Polyrytmy, polymetrie, ametrie
Metrická disonance
Tempová modulace
Temporality
Výsledky učení
Student je vybaven vhodnou terminologií k popisu časové složky hudby jakéhokoli typu. Pojmy má zařazeny do jasného pojmového systému, je schopen diskutovat o jejich významech i hranicích. V souvislosti s konkrétní kompoziční metodou dokáže v uvažování o časové složce zvolit vhodnou rovinu abstrakce.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
CHRISTENSEN, Thomas, ed. The Cambridge history of western music theory. Cambridge: University Press, 2002. ISBN 13 978-0-521-62371-1
JANEČEK, Karel. Tektonika: Nauka o stavbě skladeb. Praha: Supraphon, 1968.
KRAMER, Jonathan D. Postmodern music, postmodern listening. New York, London: Bloomsbury, 2016. ISBN 978-1-5013-0601-3.
KREBS, Henry. Fantasy pieces : metrical dissonance in the music of Robert Schumann. New York : Oxford University Press, 1999.
OPLIŠTILOVÁ, Iva. Nelineární čas v post-cageovské hudbě. Živá hudba 2010/1, s. 120-145.
TICHÝ, Vladimír. Úvod do studia hudební kinetiky. Praha : HAMU, 1994.
Doporučená literatura:
BERNARD, Jonathan W. The Evolution of Elliott Carter's Rhythmic Practice. Perspectives of New Music, sv. 26, č. 2, 1988, s. 164-203.
GRISEY, G. Tempus ex Machina: A composer's reflections on musical time. Contemporary Music Review, 1987, sv 2:1, s. 239-275.
PEARSALL, Edward. Twentieth-century music theory and practice. New York : Routledge, 2012.
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení zápočtu podmiňuje ústní zkouška, ve které student prokáže znalosti látky uvedené v anotaci předmětu.
Minimální požadovaná docházka 80 %.
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební teorie (Bc) - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)