Hudební teorie - systematika 5

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
186HTSY5 zápočet 10 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 232 až 282 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Iva OPLIŠTILOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Lucia REIPRICH MALOVESKÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie

Obsah

Cíl výuky:

Předmět mapuje problematiku kinetiky - od vymezení této disciplíny přes systematické uchopení základních pojmů po pojmy zavedené až v souvislosti s hudbou moderní. Východiskem jsou postřehy studentů, sami formulují návrhy definic a porovnávají je s definicemi probíraných teoretiků. Terminologie je testována v praxi na příkladech skladeb různých stylů v historickém průřezu. Látka je probírána jak synchronně, tak diachronně.

Tematické okruhy:

Kinetika vs. tektonika

Puls, rytmus, metrum

Tempo, hustota, hybnost

Hypermetrum

Polyrytmy, polymetrie, ametrie

Metrická disonance

Tempová modulace

Temporality

Výsledky učení

Student je vybaven vhodnou terminologií k popisu časové složky hudby jakéhokoli typu. Pojmy má zařazeny do jasného pojmového systému, je schopen diskutovat o jejich významech i hranicích. V souvislosti s konkrétní kompoziční metodou dokáže v uvažování o časové složce zvolit vhodnou rovinu abstrakce.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

CHRISTENSEN, Thomas, ed. The Cambridge history of western music theory. Cambridge: University Press, 2002. ISBN 13 978-0-521-62371-1

JANEČEK, Karel. Tektonika: Nauka o stavbě skladeb. Praha: Supraphon, 1968.

KRAMER, Jonathan D. Postmodern music, postmodern listening. New York, London: Bloomsbury, 2016. ISBN 978-1-5013-0601-3.

KREBS, Henry. Fantasy pieces : metrical dissonance in the music of Robert Schumann. New York : Oxford University Press, 1999.

OPLIŠTILOVÁ, Iva. Nelineární čas v post-cageovské hudbě. Živá hudba 2010/1, s. 120-145.

TICHÝ, Vladimír. Úvod do studia hudební kinetiky. Praha : HAMU, 1994.

Doporučená literatura:

BERNARD, Jonathan W. The Evolution of Elliott Carter's Rhythmic Practice. Perspectives of New Music, sv. 26, č. 2, 1988, s. 164-203.

GRISEY, G. Tempus ex Machina: A composer's reflections on musical time. Contemporary Music Review, 1987, sv 2:1, s. 239-275.

PEARSALL, Edward. Twentieth-century music theory and practice. New York : Routledge, 2012.

Hodnoticí metody a kritéria

Udělení zápočtu podmiňuje ústní zkouška, ve které student prokáže znalosti látky uvedené v anotaci předmětu.

Minimální požadovaná docházka 80 %.

Poznámka

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost TR1-4033
Učebna Hudební teorie

(Tržiště 18, Praha 1)
REIPRICH MALOVESKÁ L.
13:40–15:10
(přednášková par. 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 13:40–15:10 Lucia REIPRICH MALOVESKÁ Učebna Hudební teorie
Tržiště 18, Praha 1
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů