Seminář hudební teorie 4

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
186SHTE4 zápočet 2 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Tomáš REINDL

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tomáš REINDL

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie

Obsah

Cíl výuky:

Cílem studia je výchova k samostatné tvůrčí práci v oboru hudební teorie, pokročilé rozvíjení tvůrčí invence při formulaci a řešení hudebně teoretických problémů a pokročilý rozvoj schopnosti studenta účastnit se kvalifikovaně a kompetentně odborné diskuse.

Tematické okruhy:

Základní náplní semináře je prezentace výsledků vlastní samostatné práce posluchačů v hudebně teoretickém oboru (předkládají se témata z oboru hudební teorie systematické, analytické i syntetické). Student volí pro svůj referát téma z připravované semestrální práce v předmětu Hudební teorie - systematika nebo Hudební teorie – specializovaná problematika. Na půdě semináře též vystupují hosté - pedagogové a doktorandi z příbuzných pracovišť akademií a univerzit z domova i ze zahraničí. Každé vystoupení a rozprava k němu je následně podrobena společnému hodnocení.

Výsledky učení

Student přistupuje k přípravě svého referátu samostatně, používá znalosti z hudebně teoretické literatury nastudované během prvních tří semestrů a využívá vlastní kreativity při práci v oblasti hudební teorie, rozvíjí tvůrčí invenci při formulaci a řešení teoretických problémů, účastní se kvalifikovaně a kompetentně odborné diskuse a umí při ní využívat věcné argumenty.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

HRADECKÝ, Emil. Úvod do studia tonální harmonie. 2., dopln. vyd. Praha: Supraphon, 1972.

KOHOUTEK, Ctirad. Hudební styly z hlediska skladatele: Stručná antologie základů starší komposiční praxe a teorie. Sv. 2.: Příklady. Praha: Panton, 1976.

KOHOUTEK, Ctirad. Hudební styly z hlediska skladatele: (stručná antologie základů starší kompoziční praxe a teorie). Praha: Panton, 1976.

Doporučená literatura:

BURJANEK, Josef. Hudební myšlení: dvě studie k psychologii a estetice problému. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. Spisy Janáčkovy akademie múzických umění.

ČERNÝ, Miroslav K. Hudba antických kultur. Vyd. 2., rev. a dopl. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1251-6.

HÁBA, Alois. Souměrnost evropského tónového systému. In Rytmus, roč. IX, 1944, č. 7.

HUTTER, Josef. Hudební myšlení: od pravýkřiku k vícehlasu. Praha: Dr. V. Tomsa, 1943.

KOHOUTEK, Ctirad. Hudební kompozice: stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha: Supraphon, 1989, 519 s. ISBN 8070581506.

KRESÁNEK, Jozef. Tonalita. Bratislava: Opus, 1982.

RISINGER, Karel. Intervalový mikrokosmos. 1. Praha: Supraphon, 1974.

TICHÝ, Vladimír. Modalita. Živá hudba 8. Praha: SPN, 1983, s. 117-192.

Hodnoticí metody a kritéria

Udělení zápočtu podmiňuje vystoupení studenta na semináři s referátem o celkové délce 45 minut a jeho aktivní účast v diskusi o svém vystoupení i o dalších referátech.

Minimální požadovaná docházka 80 %.

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů