Studium skladeb pro program Skladba 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186SSPS5 | zápočet | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | anglicky, česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Seznámit studenty se skladbami významných autorů využívajících novodobé kompoziční systémy typické pro 2. polovinu 20. století.
Tematické okruhy:
- ladění EDO vs. JI
- sónická hudba
- spektrum zvuku jako východisko
- související notace
- analýzy vybraných částí probíraných skladeb.
- srovnávání vypracovaných průběžných analýz studentů a diskuse
- prezentace závěrečných analýz a diskuse.
Výsledky učení
Studenti jsou schopni samostatně identifikovat kompozičních postupy u konkrétních skladeb a zvolit vhodné analytických metody. Přistupují k analýze tvůrčím způsobem, dokáží rozkrýt záměry skladatele a interpretační nároky konkrétních skladeb.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
DELIO, Thomas. Twentieth century music scores. New Jersey: Prentice Hall, 1989.
JANEČEK, Karel. Tektonika. Praha: Supraphon, 1968.
KOHOUTEK, Ctirad. Novodobé skladebné směry v hudbě. Praha: SHV, 1965.
LOUDOVÁ, Ivana. Moderní notace a její interpretace. Praha: Nakladatelství AMU, 1998.
Nové cesty hudby I. Praha: SHV, 1964.
Nové cesty hudby II. Praha, Bratislava: Supraphon, 1970.
Orchestrace jako proces (kolektiv autorů – katedra skladby HAMU)
RISINGER, Karel. Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Praha: Panton, 1969.
SIMMS, Bryan R. Music of the twentieth century : an anthology. New Jersey: Schirmer, 1986.
Music of the twentieth century : style and structure. New Jersey: Schirmer, 1996.
Notové materiály a nahrávky analyzovaných skladeb.
Doporučená literatura:
KOFROŇ, Petr. Třináct analýz. HaH: Jinočany, 1993.
KOSTKA, Stefan. Materials and techniques of twentieth-century music. New Jersey : Prentice Hall, c2006.
LEEUW, Ton de. Music of the twentieth century: a study of its elements and structure. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005
LESTER, Joel. Analytic approaches to twentieth-century music. New York: W.W. Norton, 1989.
STEIN, Deborah. Engaging music : essays in music analysis. New York Oxford: Oxford University Press, 2005.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě průběžné aktivní účasti na hodinách (60 %) a samostatně vypracované ucelené analýzy skladby odpovídající probírané látce (40 %). K ní si student připraví 30minutovou prezentaci: obstará partituru, nahrávku a analytický diagram, který předloží k diskusi.
Povinná účast studenta ve výuce – min. 80 %
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 13:40–15:10 | Iva OPLIŠTILOVÁ | Učebna 2057 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Composition (MA) - from 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Skladba (Mg) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)