Režijní tvorba 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201RMR2 | zkouška | 5 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 83 až 108 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla
Obsah
Předmět je zaměřen na zvládnutí celistvého jevištního tvaru v podmínkách profesionálního divadla. Náplň studia je v odpovídající míře určována přípravou, průběžným zobecňováním a reflexí práce na inscenacích v předmětu Inscenační praxe. Probírá tyto okruhy látky:
- Úvod do komplexní přípravy inscenace.
- Výběr předlohy.
- Inscenační záměr.
- Dramaturgicko-režijní koncepce.
- Výběr spolupracovníků a koncepce inscenace.
- Produkční příprava.
- Příprava zkušebního procesu.
V rámci přípravy inscenace a vzájemného tvůrčího dialogu dochází student student pod odborným pedagogickým vedením ke složitějším možnostem interpretace i komplikovanější kombinaci scénických prvků při utváření mizanscén v rámci celistvého scénického tvaru. Podstatnou součástí výuky je nutnost tvořit s ostatními a dokázat je inspirovat a být jimi inspirován. Důležité je tu samostatné rozhodování vyvěrající ze schopnosti naslouchat, polemizovat a přesvědčovat. Student tu činí podstatné kroky při nalézání vlastní tvůrčí metody neomezující se jen na vlastní schopnosti, ale využívající talentu a schopností spolutvůrců.
Výsledky učení
Student musí prokázat schopnost vybrat předlohu z hlediska osobního tématu, posoudit její realizovatelnost z hlediska inscenačního záměru - obsazení, prostoru, poptávky, výrobních a finančních možností, reprízovosti, dlouhodobých a krátkodobých cílů. Pro hodnocení je rozhodující, zda posluchač dokáže vlastní uměleckou koncepci připravit pro realizaci v konkrétních podmínkách s konkrétními spolupracovníky, aniž by opustil vlastní nároky a představy o budoucím obsahu i tvaru inscenace.
Předpoklady a další požadavky
Intenzivní spolupráce s posluchači KS, KALD, KP a dalšími externími spolupracovníky v návaznosti na konkrétním úkolu.
Literatura
ARTAUD, Antonin: Divadlo a jeho dvojenec, Herrman a synové, 1991
BARBA, Eugenio; SAVARESE, Nicola: Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců, Divadelní ústav, Lidové noviny, Praha, 2000
BRECHT, Bertolt: Myšlenky, Československý spisovatel, Praha, 1958
BROCKETT, Oscar G.: Dějiny divadla, Nakladatelství Lidové noviny, Institut umění - Divadelní ústav, Praha 2008
BROOK, Peter. Pohyblivý bod: Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987, Nakladatelství Studia Ypsilon, Praha, 1996
BROOK, Peter: Prázdný prostor, Panorama, Praha, 1988
BURIAN, E. F. Zameťe jeviště, Praha 1936
BURIAN, E. F. Pražská dramaturgie 1937, Praha 1938
BURIAN, E. F. Pojďte, lidé, na divadla s železnýma kladivama, Praha 1940
CÍSAŘ, Jan: Člověk v situaci, NAMU, Praha, 2016
ČECHOV, Michail: Hercova cesta, KANT, Praha, 2017
DONELLAN, Declan: Herec a jeho cíl, Brkola, Praha, 2007
EFROS, A. Divadlo má láska, Praha 1980
FISCHER -LICHTE, Erika: Estetika performativity, Mníšek pod Brdy, 2011
GAJDOŠ, J. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci, KANT 2010
GORIAUX PELECHOVÁ, Jitka: Divadlo Thomase Ostermeiera, KANT, Praha, 2015
Jan Grossman k českému divadlu 20. století, NAMU, Praha, 2021
GROSSMAN, Jan: Texty o divadle 1–6, Pražská scéna, Praha,1999–2001
GROTOWSKI, Jerzy: Od chudého divadla k divadlu pramenů, Praha 1981
GROTOWSKI, Jerzy: Divadlo a rituál. Bratislava 1999.
GROTOWSKI, Jerzy: Texty I.-III. Praha 1990.
HYVNAR, Jan: O českém dramatickém herectví 20. století, KANT, Praha 2009
HYVNAR, Jan: Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století: KANT, Praha, 2011
JOHNSTONE, Keith: IMPRO: Improvizace a divadlo, NAMU, Praha, 2014.
KORČÁK, Jakub: Průsečíky okamžiku. Řád a intuice v režijní tvorbě, studijní opora AMU, divadelní fakulta, katedra činoherního divadla (zde i další literatura)
KRAUS, Karel: Divadlo ve službách dramatu: Institut umění - Divadelní ústav, Praha 2001
KREJČA, O. Divadlo jsou herci, NAMU, Praha 2011
LEHMANN, Hans Thies. Postdramatické divadlo. Divadelný ústav, Bratislava, 2007.
MEJERCHOLD Vsevolod Emiljevič: Přestavba divadla: úvahy o moderním divadle a jeho funkci, Praha 1946
PÁCL, Š. Slovo v prostoru (scénické řešení a divácký prožitek dramatu),KANT, Praha 2015
PAVIS, Patrice: Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů, Divadelní ústav, Praha 2003
RADOK, A. „Patologie herectví“, Divadlo 1962, č. 1 (leden)? 23–34
RADOK, A. „Inscenační postupy Laterny magiky“, Divadlo, 1961, č. 7 (září): 525–534; doplněná verze „Zrod Laterny magiky a její inscenační postupy“ in Laterna magika. Sborník statí, FÚ, Praha 1968
RADOK, A. „Divadelní novověk“, Divadlo 1962, č. 9 (listopad): 27–33
RADOK, A. „Ladislav Vychodil a jeviště“, Divadlo 1963, č. 6 (červen): 14–29
TAIROV Alexander: Odpoutané divadlo, Zápisky režiséra, Praha 1927, Akademie múzických umění v Praze, Praha 2005
VOSTRY, Jaroslav: Činoherní klub 1965–1972. Dramaturgie v praxi, Praha 1996
VOSTRÝ, Jaroslav: Ejzenštejnovy lekce divadelní režie, Státní pedagogické nakladatelství, Praha, 1987
VOSTRÝ, Jaroslav: Obraz a příběh: scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění, KANT, Praha, 2008
VOSTRÝ, Jaroslav: O hercích a herectví: druhé, rozšířené vydání, KANT, Praha, 2014
VOSTRÝ, Jaroslav: Předpoklady hereckého projevu, NAMU, Praha, 2021
VOSTRÝ, Jaroslav: Režie je umění, Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, Praha, 2009
VOSTRÝ, Jaroslav: Scénování a umění, KANT, Praha, 2020
VOSTRÝ, Jaroslav: Scénování v době všeobecné scénovanosti (Úvod do scénologie), KANT Praha, 2012
ZICH, Otakar: Estetika dramatického umění, AMU, Praha, 2019
Sekundární literatura je zadávána individuálně na základě přípravy scénického projektu.
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnotí se vypracování režijní knihy a vypracování dramaturgicko-režijní koncepce inscenace. Předpokládá se aktivní účast na seminářích.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (Volitelné předměty)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty hlavní)