Teorie divadla a jeho složek 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201TVM1 | zápočet | 2 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava | česky | zimní i letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla
Obsah
Předmět kombinující přednášku a seminář rozvíjí znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu teorie divadla a dramatu na novém stupni, na kterém se zájem studentů*ek soustřeďuje jednak k obecnějším otázkám, a na druhé straně k problematice jednotlivých oborů (teorie režie, teoretická dramaturgie, teorie herectví).
Osnovu předmětu tvoří otázky k magisterské zkoušce z historie a teorie jednotlivých oborů.
Vybrané okruhy z historie a teorie dramatického umění a historie a teorie oborů režie, dramaturgie, herectví:
- Drama, dramatičnost, dramatické v ‘civilním’ životě, ve výchově a v umění
- Dramatičnost a divadelnost (scéničnost): drama (nikoli jen ve smyslu divadelní hry) a divadlo (scéna), divadelnost a podívaná, scéničnost a teatrálnost, vnější a vnitřní, zjevné a skryté
- Drama, dramatické a dramatično s ohledem na problematiku vztahu estetické kategorie a pojmu historické poetiky (dramatičnost Dostojevského románů a lyričnost divadla E. F. Buriana)
- Dramatičnost a divadelnost (scéničnost): jejich vývoj, podstata a vzájemný vztah
- Druhy a žánry dramatického (scénického) umění z hlediska nabídky (tvořivých intencí těch, kteří je dělají) a poptávky (tj. diváckých „potřeb“ a tendencí) / v souvislosti s konkrétním repertoárem Divadla Disk
- Herectví mezi přednesem role, komediantskou produkcí a sebevyjádřením: actor a player, příp. comedien a acteur, profesionál a amatér, herec a bavič
- Dramatická, jevištní a herecká postava v různých (historicky zakotvených) žánrech a stylech dramatické a scénické tvorby; režisérův podíl na vzniku herecké a jevištní postavy (viz vztah hereckých a mimohereckých prostředků při budování jevištní postavy u E. F. Buriana)
- Herecká postava jako subjekt jednání i element scénického obrazu: herecká postava jako svémocný fenomén a jako soubor elementů zapojovaných do celku s větší či menší mírou hercovy tvůrčí samostatnosti; postavení herectví v proměnlivé hierarchii scénických složek
- Klasicismus, romantismus a realismus: postoje a styly, období a tendence, obecně kulturní zdroje a lokálně dobové projevy
Výsledky učení
Systematická reflexe základních problémů a otázek spojených se vznikem a vývojem dramatického umění, analýza konkrétních příkladů ze současné jevištní praxe.
Předpoklady a další požadavky
Teoretická i praktická znalost oboru na úrovni bakalářské zkoušky.
Literatura
BRAUN, Kazimierz: Divadelní prostor, Praha 2001
BRECHT, Bertolt: Myšlenky, Praha 1958
BROCKET, Oscar G.:Dějiny divadla, Praha 1999:
BURIAN, E. F.: Zameťe jeviště, Praha 1936
BURIAN, E. F., Pražská dramaturgie 1937, Praha 1938
BURIAN, E. F., Pojďte, lidé, na divadla s železnýma kladivama, Praha 1940
CHALOUPKA, Adolf:. Česká divadelní dekorace, Praha 1939Honzl, J. „Prostorové problémy divadla“, Disk 17 (září 2006): 81–89
CÍSAŘ, Jan: „Od modernosti k modernosti po modernosti“, in: Sílo-vá, Z. (ed.) Generace a kontinuita, Praha 2009: 143–174BRECHT, Bertolt: Myšlenky, Praha 1958
Divadelní stroje a zázraky (Scénografie 3/78)
FOUCAULT, M.ichel:Myšlení vnějšku, Praha 2003
GAJDOŠ, Július: Od techniky dramatu ke scénologii, Praha 2005
GORIAUX PELECHOVÁ, Jitka: Divadlo Thomase Ostermeiera. Cesta za novým realismem, Praha 2014
GÖTZ, František: Boj o český divadelní sloh, Praha 1934
HILAR, K. H. Divadelní promenády, Praha 1915: 99–106 /„Příklad Maxe Reinhardta, tvůrce scénického prostředí“/ a 107–112 /„Kontroversa o problému scénického prostředí“/
HILAR, K. H.:(Čtvrt století české činohry), Praha 1936
HILMERA, Jiří, ŠVÁCHA, Rostislav, NEŠLEHOVÁ, Mahulena: Vlastislav Hofman, Praha 2004
HILMERA, Jiří: František Tröster, Praha /DÚ/ 1989
HILMERA, Jiří: Scénická výprava na jevišti Národního divadla (1883–1900)
HYVNAR, Jan:. Francouzská divadelní reforma, Praha 1996
HYVNAR, Jan:. O českém dramatickém herectví 20. století, Praha 2008
Jan Grossman k českému divadlu 20. století, Studijní texty DAMU, Praha: NAMU 2021
JINDRA, Vladimír: Specifičnost scénografie (Scénografie 50–51), Praha /DÚ/ s. a.
Jindrová, Z. [VOSTRÝ, Jaroslav:] „Režisér a dramaturg“, in: O současné české režii 1 (České divadlo 6), Praha 1981
KLOUBSKÁ, Vlasta, V. et al. František Tröster: básník světla a prostoru = artist of light and space, Praha 2007
KOTTE, Andreas: Úvod do divadelní vědy (Úvod), Praha 2010
KOUŘIL, Miroslav: Divadelní prostor, Praha 1945
KRAUS, Karel: Divadlo ve službách dramatu, Praha 2001: 181–298 /„IV. Dvě šťastné příležitosti“: Jiří Frejka, Otomar Krejča/
LEHMANN, H.-T.: Postdramatické divadlo, Bratislava 2007
LUKEŠ, Milan: Umění dramatu, Praha 1987: 131–160 /„Čas a prostor“/
MAJOR, L., (ed.): Myšlení o divadle I, Praha 1993
PÁCL, Štěpán: Slovo v prostoru (scénické řešení a divácký prožitek dramatu), Praha 2015
PETŘÍČEK, Miroslav jr. (ed.): Myšlení o divadle II, Praha 1993
RADOK, Alfréd: „Patologie herectví“, Divadlo 1962, č. 1 (leden)? 23–34
RADOK, Alfréd: „Inscenační postupy Laterny magiky“, Divadlo, 1961, č. 7 (září): 525–534; doplněná verze „Zrod Laterny magiky a její inscenační postupy“ in Laterna magika. Sborník statí, FÚ, Praha 1968
RADOK, Alfréd: „Divadelní novověk“, Divadlo 1962, č. 9 (listopad): 27–33
RADOK, Alfréd: „Ladislav Vychodil a jeviště“, Divadlo 1963, č. 6 (červen): 14–29
ŠALDA, F. X.: „Dramatická poezie stará i nová“, in: (týž) O věcech divadelních, Praha 1987: 338–350
SCHERL, A.: ‘E. F. Burian – divadelník (1923–1941)’, in: Obst, M. / Scherl, A. K dějinám české divadelní avantgardy, Praha 1962
SGALLOVÁ, Květuše, KROUPA, Jiří: O umění básnickém a dramatickém (Antologie), Praha 1997
SRBA, Bořivoj: Poetické divadlo E. F. Buriana, Praha 1971
VEDRAL, Jan: Dramaturg, Větrné mlýny 2018
VEDRAL, Jan: Horizont události, Praha 3016
VEDRAL, Jan: Lámání Prosperovy hůlky, Pražská scéna 2021
VOJTĚCHOVSKÝ, Miroslav, VOSTRÝ, Jaroslav: Obraz a příběh (Scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění), Praha 2008
VOSTRÝ, Jaroslav: „K divadelní podobě románu Zločin a trest“, in: (týž) Činoherní klub 1965–1972 (Dramaturgie v praxi), Praha 1996: 87–99
VOSTRÝ, Jaroslav: „Království a cesta k němu“, Disk 16 (červen 2006): 150–155
VOSTRÝ, Jaroslav: „Od podívané ke scénickému obrazu (Italský vynález scénografie a směry evropského divadla“, Disk 2 (prosinec 2002): 17–38 a Disk 3 (březen 2003): 21–44
VOSTRÝ, Jaroslav: „Scéna a sklep“, Disk 5 (září 2003): 6–16
VOSTRÝ, Jaroslav: O hercích a herectví, druhé, rozšířené vydání Praha 2014: 249–284 /„Herec a režisér“/
VOSTRÝ, Jaroslav: Režie je umění, Praha 2001 resp. 2009: 56–61 /Časoprostorové konsekvence jevištního obrazu/ a 99–102 /Časoprostorové napětí/
VOSTRÝ, Jaroslav: Scénologie dramatu. (Úvahy a interpretace), Praha 2010
VOSTRÝ, Jaroslav: Stanislavského objev herecké kreativity, Praha 2018
ZICH, O. Estetika dramatického umění (Teoretická dramaturgie) [1931], Praha 1986,2019
Hodnoticí metody a kritéria
Ukončení zkouškou ověřující získané poznatky s ohledem na odevzdané úkoly zpracovávající alespoň jedno z témat ve formě souvislého výkladu (cca 3-5 ns), autoreflexe praktické jevištní činnosti.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 15:00–17:15 | Milan ŠOTEK | Posluchárna - Hallerův sál Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)