Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201VTZ1 zápočet 2 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jitka GORIAUX

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jitka GORIAUX

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla

Obsah

Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 1 se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce z teorie a dějin dramatického umění. Výchozím materiálem jsou především úryvky video záznamů zahraničních inscenací promítané během výuky, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty studované v hodinách.

  1. Úvod

„Divadlo: instituce, budova, prostor, soubor, provoz, způsob komunikace, příp. vyjadřování a/či umění“

  1. Mimeze: (dramatické, příp. scénické) umění jako obraz a výraz

Jak mohou Aristotelovy a Diderotovy úvahy obohatit vnímání současné umělecké tvorby?

  1. Dramatické umění v tradici západní (okcidentální) a východní (orientální) kultury

Orientální inspirace u Antonina Artauda, Living Theatre a Ariane Mnouchkine

  1. Dramatičnost a divadelnost (scéničnost)

Divadelní bezprostřednost podle Petera Brooka: improvizace jako řemeslo a/i jako umění

  1. Drama, dramatičnost, dramatické v ‘civilním’ životě, ve výchově a v umění

Herectví vs.(?) performance: Marina Abramović a Romeo Castellucci

  1. Techné a enthusiasmos: předpoklady a specifika tvořivého procesu v dramatickém umění a jeho imaginativní a intelektuální momenty, intuice a řemeslo; konvence jako podmínka a překážka tvorby

Divadlo Thomase Ostermeiera: návrat realismu?

  1. Hraní („scénování“) v životě a herecké (scénické, potažmo dramatické) umění

Tvůrčí metoda Thomase Ostermeiera

  1. Archaické (tradiční), moderní a současné (postmoderní): doby, postoje, umění

Klasické texty na současných evropských jevištích: Antoine Vitez (3x Elektra), Stéphane Braunschweig (Vojcek) a Michael Thalheimer (Emilia Galotti)

  1. Druhy a žánry dramatického (scénického) umění ve spojitosti s jeho složkami a obvyklými, příp. možnými způsoby jejich uspořádání

Křížení uměleckých disciplín na jevišti: příklad tvorby Roberta Wilsona

  1. Vztah jeviště a hlediště v zrcadle (realizovaných i možných) proměn divadelního prostoru

Ke scénografické rozmanitosti současné divadelní tvorby: od kukátka k environmentálnímu divadlu

Výsledky učení

Cílem předmětu je nejen doprovázet studenty*ky v přípravě na státní zkoušku, obohacovat jejich znalosti a zprostředkovat jim určitý obraz moderního západního divadelního umění v příslušných souvislostech, ale zároveň – a snad především – podněcovat a rozvíjet jejich kriticko-analytické schopnosti pomocí rozborů a problematizování konkrétních příkladů z praxe, ideálně pak schopnosti samostatné reflexe vlastních tvůrčích zkušeností.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Povinná literatura:

Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře, antologie textů k semináři, přel. a uspořádala J. Goriaux, Praha 2021.

Doporučená literatura:

ARISTOTELES, Poetika, všechna vydání, např. Praha 1993.

ARTAUD, Antonin: Divadlo a jeho dvojenec, Praha 1994.

BROOK, Peter: Prázdný prostor, Praha 1988.

DIDEROT, Denis: „Rozmluvy o Nemanželském synovi“, in (týž) Diderot o divadle, Praha 1950.

GOFFMANN, Erving: Všichni hrajeme divadlo, Praha 1999.

GORIAUX, Jitka: Divadlo Thomase Ostermeiera, Praha 2014.

GORIAUX, Jitka: „Pedagogicko-tvorivá metoda Thomasa Ostermeiera“, in Slovenské divadlo 68, 2020/1.

HONZL, Jindřich: K novému významu umění, Praha 1956.

OSTERMEIER, Thomas, BOENISCH, Peter M.: The Theatre of Thomas Ostermeier, London and New York, 2016.

SCHECHNER, Richard: „6 Axioms for Environmental Theatre“, TDR/The Drama Review 12/3, 1968.

VOSTRÝ, Jaroslav: Scénování v době všeobecné scénovanosti, Praha 2012.

VOSTRÝ, Jaroslav: Scénování a umění, Praha 2020.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast na seminářích (docházka min. 70 %), vypracování seminární práce (osobní úvahy vycházející z jednoho z témat ke státní zkoušce, v níž studenti*ky reflektují vlastní tvůrčí, divácké a/či čtenářské zkušenosti a kde zároveň odkazují na alespoň dvě díla z doporučené literatury, min. 5 NS).

Další informace

Předmět lze absolvovat opakovaně

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost S202
Zasedací místnost

(Karlova 26, Praha 1)
GORIAUX J.
11:00–13:15
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 11:00–13:15 Jitka GORIAUX Zasedací místnost
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů